مکمل بنزین
خبر

مقایسه هیوندایی کونا در مقابل نیسان قشقایی؛ نبرد سخت!

به‌دلایل مختلف مردم به خرید کراس‌اوورهای کوچک تمایل دارند. برخی از آنها یک هاچبک بزرگ با ارتفاع بیشتر را می‌خواهند و برخی دیگر نیز به طراحی متمایز و شاسی متناسب این خودروها علاقه دارند. هیوندا کونا از کره‌جنوبی و نیسان قشقایی از ژاپن که در انگلستان ساخته شده، ۲ مدل بارز از خودروهای شاسی‌بلند سایز کوچک هستند. با توجه به اینکه هر ۲ خودرو به‌تازگی عرضه شده‌اند، می‌توان این رقابت را بسیار منصفانه دانست. امیدواریم شرایط در کشور ما بگونه‌ای پیش برود تا شاهد حضور این خودروها در کشور باشیم. با مجله چرخان همراه باشید…

طراحی

سلیقه در انتخاب یک خودرو نقش اساسی دارد و نمونه بارز این مسئله را می‌توان در نیسان جوک دید که عده‌ای عاشق آن هستند و عده‌ای از این خودرو متنفرند. با نگاه به این خودروها، ذهن به سرعت بدنبال نقاط قوت آنها می‌گردد. Qashqai به روز شده طراحی جدیدی نزدیک به نیسان ایکس‌تریل دارد و از زبان طراحی نیسان بهره می‌برد. این سبک از طراحی را می‌توان محافظه کارانه و با عناصر مناسب خودروهای معاصر دانست. می‌توان در ظاهر این خودرو به روشنی مشاهده کرد که نیسان قشر خاصی را هدف قرار داده است. Kona همان مسیری را دنبال می‌کند که تویوتا C-HR و نیسان Juke آن را طی می‌کنند. یعنی شما یا با رنگ خاص و بخش‌های مختلف این خودرو ارتباط بر قرار خواهید کرد و یا از آن متنفر خواهید باود. طراحی ساختار شکنانه بطور واضح در کونا دیده می‌شود چیزی که نیسان در قشقایی از آن صرف نظر کرده است.

تجهیزات و قیمت

هیوندایی کونا با قیمت پایه 24،500 دلار عرضه شده است، هرچند نسخه ما با بسته ایمنی اختیاری 1500 دلار قیمت بیشتری دارد. قشقایی فقط با افزایش قیمت 500 دلاری با قیمت 28990 دلار یا حدود 32.5 دلار به ازای هر کیلوگرم عرضه شده است. تجهیزات مشترک برای هر دو اتومبیل شامل شش کیسه هوا، یک دوربین عقب، سنسور پارک عقب، ترمز اضطراری خود مختار (AEB) و یک سیستم هشدار برخورد جلو است. همچنین هر کدام دارای چراغ های روشنایی روز، کروز کنترل، صندلی‌های پارچه‌ای و ورودی های بلوتوث / USB نیز هستند. 

شما برای داشتن امکانات بیشتر باید هزینه بیشتری پرداخت کنید که امکان تجهیز کردن هر ۲ خودرو وجود دارد. در نیسان قشقایی تجهیزاتی مانند، سنسورهای جلو بیشتر، چرخ های آلیاژی 17 اینچی قرار داده شده است که کونا فاقد این تجهیزات است. البته هیوندایی کونا تجهیزاتی دارد که در  قشقایی دیده نمی‌شود که از جمله آنها می‌توان به چراغ‌های حساس خیره کننده، رینگهای سقف، صفحه نمایش 7 اینچی مجهز به Apple CarPlay و Android Auto است (نیسان دارای یک نمایشگر غیر لمسی 5.0 اینچی است که کمی قدیمی شده) هشدار ترافیکی (RCTA) اشاره کرد.

بخش داخلی

کونا قطعا با صفحه نمایش بزرگتر بخش‌های داخلی خوب، بسیار تاثیرگذار خواهد بود اگرچه طراحی i30  در بخش داخلی بعنوان یک محصول هاچبک هیوندایی بسیار جذاب‌تر است. غربیلک فرمان چرمی کونا از طراحی خوبی بهره می‌برد که بسیار خوش‌دست است. بخش داخلی کونا می‌تواند نمره قبولی را دریافت کند ولی در برخی از بخش‌ها ضعف در این خودرو دیده می‌شود مانند متریال که با توجه به قیمت آن قابل هضم خواهد بود. عدم وجود استارت دکمه‌ای نیز یک ضعف دیگر این خودرو است.

در بخش داخلی قشقایی را می‌توان بیشتر دوست داشت اما صفحه‌نمایش قدیمی با صدای اسپیکرهای ضعیف کمی باعث ذوق‌زدگی می‌شود. متریال داخلی قشقایی با دقت بیشتری نسبت به کونا انتخاب شده‌اند. در داخل کابین قشقایی شما بیشتر نسبت به کونا هیجان‌زده خواهید شد.

فنی

هر دو خودرو دارای موتورهای بنزینی 2.0 لیتری تنفس طبیعی هستند و هر دو وزن کمتر از 1400 کیلوگرم دارند. هیچ کدام از این اتومبیل‌ها از لحاظ سرعت و پیشرانه، یک خودروی هیجان‌انگیز نیستند و شتاب هر دو محصول در حدود 10 ثانیه است. هیوندایی کونا 110 کیلووات قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند، در حالی که نیسان قشقایی ۱۰۶ کیلووات قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هر ۲ محصول نیز با سیستم انتقال قدرت چرخ‌جلو عرضه شده‌اند. بزرگترین نقطه اختلاف مربوط به گیربکس CVT نیسان در مقابل گیربکس شش سرعت اتوماتیک هیوندایی با یک مبدل گشتاور است. گزینه اول دارای نسبت بی نهایت است و برای کنترل سوخت طراحی شده، در حالی که دومی دارای نسبت واضح‌تر با احساس طبیعی‌تر است.

به عنوان یک نتیجه، هیوندایی کونا تجربه جذاب‌تری از رانندگی را به شما ارائه می‌کند و اگر گیربکس را در حالت اسپرت قرار دهید شرایط خیلی بهتر نیز می‌شود اما قشقایی عملکردی در خور یک خودروی خانوادگی دارد. مصرف سوخت ادعایی کارخانه هیوندایی 7.2 لیتر در 100 کیلومتر است در حالی که این عدد در قشقایی 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

هندلینگ

نیسان در مدل ۲۰۱۸ قشقایی، تجدید نظرهایی انجام داده است. مهندسین این شرکت دامپر و نرخ ارتجاعی را دوباره تنظیم کرده و نوار ضد رول را تقویت کرده‌اند تا جذب و کنترل بهتر شود. همچنین مقاومت فرمان حرکتی کمی بیشتر در اطراف مرکز تنظیم شده که باعث می‌شود ارتعاشات از طریق چرخ متوقف شوند. بطور کلی سیستم تعلیق عملکرد قابل لمس، یکنواخت و خوبی دارد که تکان‌های زیادی به کابین وارد نمی‌شود.

کونا با توجه به جاده‌های محلی در بخش تعلیق تغییر داده شده است تا متناسب کشور استرالیا شود که این تغییرات تقریبا عمده بوده‌اند. مسئولان این شرکت اعتقاد دارند که می‌خواهند هندسه تعلیق را ارتقا دهند که یک احساس ورزشی بدست آید. در بخش فنی، کونا مشخصات اسپرت و جزئیات دقیق بیشتری نسبت به قشقایی دارد. این خودرو اگرچه در بخش داخلی نسبت به قشقایی بدتر ظاهر شده اما بدون شک در بخش فنی دوست‌داشتنی‌تر خواهد بود.

نتیجه

هیوندایی کونا قطعا ارزان‌تر است و تجهیزات دوست‌داشتنی بیشتری دارد. در بخش فنی نیز مشخصات و عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد ولی در بخش طراحی و متریال داخلی چندان جذاب نیست و خوب از آب در نیامده است. قشقایی در بخش داخلی بسیار باکیفیت است و ظاهر سرسنگین و همگان پسندی دارد و یک خودروی خانوادگی خوب است.

 

خودرو هیوندایی کونا
نیسان قشقایی
تیپ Active w ST
قیمت $26,000 $28,990
موتور 2.0  petrol 2.0  petrol
گشتاور/قدرت 110kW/180Nm 106kW/200Nm
گیربکس 6AT CVT
مصرف سوخت 7.2L/100km 6.9L/100km
دیفرانسیل جلو جلو
طول 4165mm 4394mm
عرض 1800mm 1806mm
ارتفاع 1565mm 1595mm
فاصله محوری
2600mm 2646mm
حجم صندوق 361L 430L
وزن 1383kg 1375kg
ایربگ 6 6

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا