مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

آیا لوکسژن در ایران موفق خواهد بود؟!

اسامی جدید به‌تازگی در بازار خودرو ایران بسیار شنیده می‌شوند که مردم آشنایی زیادی با آنها ندارند. بعد از کمپانی‌های متعدد چینی، لوکسژن یک برند آسیایی جدید اما نا آشنا برای ایرانی‌ها محسوب می‌شود که به‌تازگی وارد ایران شده است. پیش از این خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که تایوان صنعت خودروسازی موفقی داشته باشد اما صنعت ساخت خودرو در این کشور استاندارد بالایی دارد و به دور از حاشیه درحال رشد است و چند خودروسازی بزرگ در خاک این کشور بنا شده که با شرکت‌های بزرگ دنیا همکاری می‌کنند.

لوکسژن از سال ۲۰۰۹ با هدف ساخت خودروهای لوکس و باکیفیت و مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته فعالیت خود را آغاز نمود و با کمپانی‌های معتبر و نام آشنایی همکاری می‌کند که اچ‌تی‌سی مهمترین نام در پرونده این شرکت است. این خودروساز تایوانی برای دستیابی به سیستم سرگرمی پیشرفته و فناوری‌های نوین به سراغ HTC رفته بنابراین با یک خودروساز بروز و کاربلد روبرو هستیم.

لوکسژن سعی می‌کند محصولات باکیفیت عرضه کند و تا حدودی خود را برتر از کمپانی‌های کره‌ای و ژاپنی می‌داند اما هنوز نتوانسته جایگاه جهانی آنها را تصاحب کند.

شرکت آرمان‌موتور کویر که تجربه همکاری متعددی را با کشور تایوان دارد توانسته است نمایندگی این برند را اخذ کند. ولی آیا لوکسژن و سیاست در پیش گرفته شده از سوی آرمان‌موتور، پتانسیل موفقیت در ایران را دارد و یا خیر؟! آرمان‌موتور ۳ خودروی S3،U5 و U6 را به بازار ایران آورده است. این خودروها مشخصات جالبی دارند. علاقه ایرانی‌ها به خودروهای پر زرق و برق و زیبا غیر قابل انکار بوده و آنها بیشتر به این بخش توجه می‌کنند و در مرحله بعد به سراغ آپشن‌های خودرو می‌روند. به همین منظور بد نیست در ابتدا نگاهی کوتاه به محصولات لوکسژن داشته باشیم.

از لحاظ ظاهری شاید خودروهای لوکسژن با خودروهای چینی اشتباه گرفته شوند چرا که سبک طراحی این کمپانی بسیار شبیه به خودروسازان چینی بوده اما به مراتب خودروهای لوکسژن پختگی بیشتری در طراحی دارند و همگی از زبان طراحی خاص شرکت تبعیت می‌کنند. خودروی U6 بعنوان لوکس‌ترین خودروی این برند در ایران، از تجهیزات و کیفیت بالایی برخوردار بوده که بنا بر اعلام شرکت آرمان‌موتور، در نمایشگاه شهر آفتاب، U6 قیمتی در حدود 150 میلیون تومان خواهد داشت. U6 از پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که می‌توانید در جدول زیر لیست تجهیزات این خودرو را مشاهده کنید:

کیسه های هوا 6 کیسه هوا
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت ، سیستم ضد سرقت
سیستم تهویه مطبوع سیستم تهویه اتوماتیک ، سامانه کنترل کیفیت هوا کابین
سیستم مولتی مدیا سیستم تصویری حرفه ای کمپانی HTC ، کامپیوتر سفر ، فرمان پذیری صوتی
سیستم صندلیهای جلو و عقب گرمکن صندلی های جلو ، تودوری چرم صندلی ها ، تودوزی چرم فرمان
سیستم آیینه ها تنظیم برقی به همراه گرمکن و باز و بست آینه های جانبی برقی
سیستم شیشه ها شیشه بالابرهای برقی
سیستم های سقف سانروف
سیستم روشنایی جلو و عقب سنسور نور ، چراغ های هالوژن
سنسورهای پیش فعال ترمز BAS، ترمز هوشمند BOS، نترل پایداری الکترونیکی ESC ، ضد هرزگردی TCS ، سنسورهای پارک جلو و عقب ، سیستم کمک در سربالایی HAC
سایر ترمز پارک برقی ، دوربین ۳۶۰ درجه ، سامانه دید عقاب ، رادار نقطه کور ، درب صندوق برقی ، فناوری هوشمند پخش تصاویر از زوایا و نقطه کور ، کروز کنترل

قبل از گرانی خودروهای خارجی قیمت 150 میلیونی کمی ناامیدکننده بنظر می‌رسید اما در شرایط کنونی بیشتر می‌توان به این خودرو بعنوان یک گزینه فکر کرد.

لوکسژن S3 یک محصول دیگر از این کمپانی تایوانی در ایران است که موتور ۱.۶ لیتری دارد که چندان هیجان‌انگیز نیست و توانایی تولید چیزی در حدود ۱۱۶ اسب‌بخار قدرت را دارد. این خودرو در حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد که کمی بیش از حد زیاد بنظر می‌رسد. البته تجهیزات این مدل نسبت به رقبای چینی بسیار بیشتر و جذاب‌تر بوده و از لحاظ کیفیت ساخت نیز یک گام جلوتر از این خودروها محسوب می‌شود، اما بهتر بود شرکت قیمت منطقی‌تری را انتخاب می‌کرد.

کیسه های هوا شش کیسه هوا
سیستم امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ، کمربند ایمنی 3 نقطه ای پیش کشنده ، استارت دکمه ای با فرمانبر صوتی
سیستم تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم مولتی مدیا سیستم صوتی تصویری HTC تایوان ، کامپیوتر سفر ، نمایشگر دیجیتال سرعت ، نمایشگر ۹ اینچی ، ساب ووفر و ۶ باند ، سیستم صوتی مخصوص صندلی راننده
سیستم صندلیهای جلو و عقب تنظیم برقی صندلی راننده ، روکش چرمی
سیستم آیینه ها تنظیم برقی به همراه گرمکن
سیستم شیشه ها شیشه بالابرهای برقی
سیستم های سقف سانروف
سیستم روشنایی جلو و عقب چراغ های HID و دی لایت
سنسورهای پیش فعال سنسور باد لاستیک ، سیستم کمکی ترمز BAS ، توقف هوشند و لغو پدال ها BOS ، سیستم کنترل هرزگردی TCS ، سیستم کنترل پایداری ESC ، سیستم شروع حرکت در سربالایی HAS ، سیستم تقویت کننده هیدرولیکی HBB ،
سایر کروز کنترل ، حالت رانندگی ( نرمال / اسپرت / اکو ) ، سنسور پارک جلو و عقب ، دوربین ۳۶۰ درجه

U5 نیز برای ایران انتخاب شده و یک موتور 1.6 لیتری دارد که توانایی تولید 124 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور نیز در مشخصات این خودرو ثبت شده است. از لحاظ پیشرانه این گزینه نیز چندان جذاب نیست اما چیزی که باعث می‌شود بتوانیم به آن امیدوار باشیم سطح تجهیزات خوب آن است که امکاناتی نظیر پارک خودکار دارد که در خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان نمی‌توان آن را یافت. اما در حال حاضر نمایندگی بیشتر به مانور پیرامون دو محصول اس ۳ و یو ۶ پرداخته است.

برند لوکسژن یک کمپانی گمنام در ایران بوده و در جهان نیز چندان شناخته شده نیست اما کیفیت محصولات آن غیرقابل انکار است و می‌توان آن را به خودروهای چینی ترجیح داد. LUXGEN ترکیبی از دو عنصر است لوکس و GENIUS (هوشمند) است. اما عرضه این خودروها نیز در ایران باید هوشمندانه باشد. ارائه این خودروها با قیمت بالا باعث می‌شود مردم حتی به‌سراغ بررسی آنها نیز نروند و کیفیت آنها را درک نکنند. اگر این خودروها با قیمت خوب عرضه شوند باعث شده تا مردم با این برند تازه وارد آشنا شده و راه برای عرضه سایر خودروهای لوکسژن هموار شود.

مثال بارز لوکسژن را می‌توان دی‌اس فرانسه دانست. اگرچه از لحاظ جایگاه جهانی و کیفیت دی اس، بسیار برتر از لوکسژن است اما این برند نیز در ایران در ابتدای ورود ناشناخته بود و عده‌ای نمی‌دانستند دی‌اس برای کدام کشور است و قیمت بالای خودروهای این برند نیز باعث شد مدت زیادی طول بکشد تا مردم با کیفیت و تکنولوژی آن آشنا شوند. آرمان موتور کویر می‌تواند با اتخاذ سیاست درست و مشتری مدارانه بسیار زودتر برند لوکسژن را به ایرانی‌ها بشناساند اما در غیر این صورت آینده این برند در ایران چندان مشخص نخواهد بود چرا که کمتر کسی پیدا می‌شود که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای یک برند ناشناخته بپردازد.

با افزایش نامعقول و غیر منطقی قیمت خودروهای خارجی، ورود خودروهای مجهزی مانند لوکسژن می‌تواند کمک کننده باشد تا حال که شرایط اینگونه است برخی مردم بتوانند طعم سواری با خودروهای مجهز را بچشند. بعید بنظر می‌ٰسد که خودروهای کره‌ای، ژاپنی کاهش قیمت داشته باشند تا مانند گذشته در رده زیر ۱۰۰ میلیون انتخاب خیلی‌ها باشند چرا که تقریبا تمام خودروهای برندهای معروف به قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده‌اند.

 

نظر شما درباره لوکسژن چیست؟

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. برتر از کره ای و ژاپنی؟؟؟؟؟؟ توهم هم حدی داره در بهترین شرایط مانند سایر چینی هاست

  2. بدلیل قیمت بالا نسبت به رقبا و عدم اعتبار برند کاملا ناموفق خواهد بود

  3. ذاتا چینی ظاهرا تایوانی
    حتی تجربه نسبتا موفق پروتون مالزی رو هم نمیتونه داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا