Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

هر آن چیزی که بایستی درباره پراید 111 بدانید را از چرخان بپرسید!

بی‌شک، خانواده پراید را می‌توان پرفروش‌ترین خودرو بازار داخلی نامید. اما در دو سال گذشته، این خودرو نوستالژیک در انواع مدل‌ها، با سخت گیری‌های سازمان استاندارد و پلیس راهور ناجا، به اجبار می‌بایست خط تولید گروه صنعتی سایپا را ترک کند.

نخستین مدل این خودرو که خط تولید سایپا را برای همیشه ترک خواهد کرد، 111 نام دارد.

پیرامون همین موضوع، طبق سرویس جدیدی که از سوی وب سایت تحیلی خبری چرخان با عنوان مشاوره و راهنمایی در زمینه خرید خودروهای بازار داخلی کشور تهیه و تدارک دیده شده است، حال به سراغ بررسی پراید 111 می‌رویم و با نگاهی دقیق‌تر به این مدل، نکات مهم در رابطه با خرید این خودرو را عنوان خواهیم کرد.

هدف از ساخت این خودرو چه بود؟

در واقع پراید 111 نمونه هاچ‌بک پراید صندوقدار است که این مدل برای نخستین بار در اوایل دهه 70 شمسی توسط کمپانی کیا موتور کره جنوبی وارد بازار خودرویی کشور شد و پراید 111 امروزی حدود 7 سال قبل به‌عنوان فیس لیفت پراید هاچ‌بک به بازار داخلی کشور عرضه شد. لازم به ذکر است که پراید 111 در اصل مدل هاچ‌بک 132 (صندوق دار) است.

مشخصات فنی پراید 111 چگونه است؟

در واقع پراید 111 هاچ‌بک تفاوتی را در بخش فنی و عملکردر با نمونه صندوقدار خود یعنی 132 دارا نبوده و و این خودرو از همان پیشرانه چار سیلندر 8 سوپاپ با حجمی برابر با 1323 سی‌سی بهره می‌برد که این موتور قادر است قدرتی برابر با 65 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه و گشتاوری برابر 103 نیوتن متر را در 2800 دور در دقیقه تولید کند.

همچنین، این نکته را نیز می‌بایست یادآور شد که پیشرانه این خودرو قدیمی بوده و منسوخ شده است و به‌جرات می‌توان گفت که این موتور از استانداردهای لازم برای تولید برخوردار نیست! در همین رابطه، شتاب صفر تا صد این خودرو برابر با 14.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن حدودا برابر با ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.

در رابطه با مصرف سوخت این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که پراید111 هاچ‌بک با توجه به پیشرانه ضعیف خود، از مصرف سوخت نسبتا بالایی برخوردار بوده که طبق نمودار، مصرف بنزین این خودرو در مسیرهای شهری برابر با 8.9 لیتر و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان برابر با 6.0 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و میانگین مصرف پراید 111 در سیکل ترکیبی برابر با 7.3 لیتر است که این اعداد و ارقام برای چنین پیشرانه ضعیف و کم حجمی در حال حاضر عددی بسیار بد قلمداد می‌شود. (لازم به یاداوریست که در حال حاضر 111 با کد اتاق SE همانند برادر صندوق دار خود تولید می‌شود)

قیمت پراید 111 هاچ‌بک در بازار چقدر است؟

در حال حاضر پراید 111 هاچ‌بک همان‌گونه که گفته شد، با مدل ساختاری 1397 و کد اتاق SE عرضه می‌شود و قیمت آن تا بدین لحظه در بازار خودرویی کشور در نمونه صفر کیلومتر برابر با 23 میلیون و 400 هزار تومان اعلام شده است (در رنگ سفید)

اما اگر بخواهیم با بودجه ای کمتر از 19 میلیون تومان بر فرض مثال، یک پراید 111 هاچبک را خریداری کنیم، می‌بایست به سراغ کدام یک از مدل‌های این خودرو برویم؟ در پاسخ به این سوال باید این‌گونه گفت که با این بودجه در حال حاضر می‌توان مدل 1394 این خودرو را با کد اتاق فعلی یعنی همان SE تهیه نمود.

البته مدل عنوان شده می‌بایست دارای کارکردی کمتر از 60 هزار کیلومتر بوده و در سلامت کامل ظاهری و موتوری قرار داشته باشد. (منظور از سلامت ظاهری تصادف، رنگ شدنی و ضربه و منظور از سلامت موتوری کارکرد خودرو به صورت منظم و بدون کوچک ترین ایران است) البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که در خرید خودروهای دسته دوم این چنینی، حتما بیمه نامه بلند مدت خودرو (دارای اعتباری بیش از 7 ماه از تاریخ صدور) را نیز در نظر بگیرید، زیرا این امر موجب صرفه جویی در هزینه‌های جانبی در چندین ماه نخست می‌شود.

اما حال اگر شخصی بخواهد این خودرو را با شرایط اقساطی و کوتاه مدت تهیه نمایید به چه صورت میبایست عمل کند؟ در پاسخ به این سوال، گفتی است که خریدار می‌بایست طبق اعلام شرکت سازنده (گروه خودروسازی سایپا و دفاتر فروش مجاز این شرکت)، مبلغی را به‌ عنوان نیمی از ارزش خودرو نزد شرکت پرداخت نماید و اقساط مورد نظر را بسته به نوع پرداخت، از سه گزینه ۹ ماهه، ۱۲ ماهه و ۲۴ ماهه با سودهایی به ترتیب ۱۸، ۲۰ و ۲۲ درصد انتخاب نماید که شیوه پرداخت اقساط در گزینه‌ای همچون ۲۴ ماهه یا همان دو ساله، به‌صورت ۴ چک با موعد پردخت ۶ ماهه خواهد بود. (لازم به یاداوریست که در حال حاضر امکان فروش اقساطی برای پراید 111 هاچ‌بک وجود ندارد و خریداران تنها می‌توانند این خودرو با با موعد تحویل 3 الی 6 ماهه خریداری نمایند)

هزینه نگهداری پراید111 هاچ‌بک به چه صورت است ؟

در رابطه با هزینه‌های نگهداری این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که همانند مدل‌های 131 و 132، هزینه نگهداری پراید 111 هاچ‌بک نیز بسیار ارزان بوده و مبلغی که مالک این خودرو برای سرویس‌های دوره‌ای خودرو خود مابین 4950 الی 5700 هزار کیلومتر می‌بایست پرداخت نماید، حدودا برابر با 55 الی 70 هزار تومان خواهد بود. (لازم به ذکر است که سرویس‌های دوره‌ای این خودرو شامل تعویض روغن موتور، تعویض فیلتر روغن، تعویض فیلتر هوا و…. بوده و بررسی های قطعات مصرفی آن نیز شامل لنت ترمز، صفحه کلاچ، تسمه و .. می‌شود) در رابطه با هزینه تعویض لاستیک این خودرو در صورت نیاز و یا ترکیدگی نیز می‌بایست این‌گونه گفت که سایز استاندارد تایرهای پراید 111 هاچبک برابر با 165 بوده و قیمت هر جفت از لاستیک های این خودرو برابر با 295 الی 320 هزار تومان اعلام شده است (قیمت اعلامی مربوط به برندهای تایر سایز ایرانی همچون کویر، بارز، یزد و … است)

در رابطه با دیگر هزینه‌های پراید 111 هاچ‌بک همچون بیمه‌نامه نیز می‌توان این‌گونه گفت که در صورت خرید این خودرو به‌صورت صفرکیلومتر و فاقد بیمه شخص ثالت (شرکتهای بیمه‌ای همچون ایران، دانا، معلم، آسیا، البرز و…)، خریدار می‌بایست مبلغی برابر با ۱ میلیون و ۱۱۲ الی ۱۱۶ هزار تومان را برای بیمه کردن اتومبیل خود به‌مدت یکسال پرداخت نماید.

معایب پراید 111 هاچبک چیست؟

در رابطه با ایرادات این خودرو نیز می‌توان این‌گونه گفت که با توجه به یکسان بوده تمامی قطعات این خودرو با دیگر مدل‌های پراید، معایبی همچون جلوبندی ضعیف، بی‌کیفیت بودن اتاق داخلی، کیفیت پایین ساخت قطعات و ایمنی پایین همواره به همراه پراید 111 هاچ‌بک خواهد بود.

لازم به ذکر است که در صورت به‌وجود آمدن هرگونه سوال در بخش‌های مختلف سرویس بررسی و مشاوره خرید خوردو، می‌توانید نظرات و سوالات خود را در انتهای هر مطلب مطرح و جواب کارشناس مورد نظر را دریافت نمایید.

64 دیدگاه
  1. پوکه معدنی می گوید

    سلام
    پراید ۱۱۱ چه تفاوتی با دیگر پرایدها دارد ؟
    پوکه معدنی

    1. امین ایرجی می گوید

      بغیر از کلاس خودرویی مثل سدا و هاچبک. دیگه تفاوتی ندارن

  2. ناشناس می گوید

    اگه قطعات کره ای پراید رو تو ایران مونتاژ میکردن این ماشین خیلی ماشین خوبی میشد

  3. Borzoo می گوید

    نظرتون در مورد خودرو ساینا چیست ممنون میشم مثل ۱۱۱ توضیح بدید معایب خودرو ۱۱۱ توندم و تفسیرتون لذت رخش بود در مورد ۱۱۱ اگه در مورد ۱۱۱ هم همینطور بگید ممنون گیشم

    1. امین ایرجی می گوید

      سلام داداش. چند روز دیگ راجبش یه مطلب مثل همین مینویسم

      1. باربد می گوید

        بنظر شما ۱۱۱ بهتره یا ۲۰۶ تیپ ۲

        1. ناشناس می گوید

          من اللن خودن بین خرید ۲۰۶ و ۱۱۱ موندم ولی قطعا ۱۱۱ میخرم ۲۰۶ خیلی خرج داره

        2. ناشناس می گوید

          ۲۰۶

      2. علیرضا می گوید

        سلام دوست عزیز بنده ساینا دارم ساینا بر خلاف باور عموم همون ترکیب ۲۰۶ و دنا هست که روی پلتفرم تیبا سوار شده قسمت های زیادی از این خودرو مثل چراغ سقف برای ۲۰۶ هست دریچه های کولر دنا و… و از طرف بعل کاملا شبیه تیبا هست اما موتورش همون موتور پرایده با هزار و پانصد سی سی ولی با قدرت بیشتر ۸۷ اسب بخاری و اینکه این ماشین خیلی وحشی قدرت موتور با وزن خودرو کاملا سازگاره

  4. سمند سوار می گوید

    کولر ضعیفش رو تویه لیست ایراداتش بزار دما که از ۴۵ بگذره کولرش از مدار جارج میشه و اف میکنه مدلهای قدیمی تر بهتر بودن اونا کمپرسورشون پاناسونیک بود اما ساندن تحمل گرمای خوزستان رو نداره از ساعت ۱۱ ظهر تا ۷ بعد از ظهر کولر کار نمیکنه
    یعنی میشه پیکان

  5. پراید سوار می گوید

    سلام دوستان نظرتون در مورد پراید ۱۱۱ هاچبک چب

    1. عهد بوق افتاد یا نه می گوید

      پی کی بخرم یا این

  6. ناشناس می گوید

    سلام
    سرعت بالای ۱۲۰ تا از چرخ جلو صدای زوزه میاد مکاتیک و جلوبندی بردم گفتن سالمه
    اگر سالمه پس این صدای چیست؟ ممنون میشم کسی اگر تجربه اینو داره و بگه …

    1. مهندس عباسی می گوید

      بلبرینگ ها و سرپلوس ها بازدید شوند

    2. سهیل می گوید

      سلام مربوط به لاسیتک ایرانی زیر ماشین هست.با خارجی مثل کره ایی عوض بشه حل میشه من تجربه اش رو توی ۲۰۶ و سراتو داشتم.عوض کردم حل شد

    3. عباسي تهران می گوید

      سلام بعد از دنده دادن به ماشین ی لحظه جلوی ماشین به چپو راست میره و دوباره ثابت میشه…ایراد کجاست راهنمایی کنید ممنونم

    4. ناشناس می گوید

      اب بندی شیشه جلو

    5. ناشناس می گوید

      من این مشکل داشتم باورت نمیشه از محل اتصال لاستیک دور شیشه جای بست فلزی بوذ

    6. حاج متی می گوید

      سرعت بالای صد و بیست با پراید بری اون صدای عزرائیله که میاد

  7. عارف می گوید

    سلام یکی بیاد جواب منو بده
    اصلا ما مردم هیچ حقی نداریم تو این مملکت
    ما ماشین خوب و با کلاس و ایمنی نمی خواهیم
    میخواهیم از تولید داخلی بیشتر حمایت کنیم
    چرا پراید گرون میشه با اینکه مشتریا زیاد میشن
    چرا رادیو در اوردین چرا ضیوار دور را در آوردین
    چرا خیلی چیزا را حذف کردین با اینکه گرانتر هم شده
    خدا وکیلی اگر دولت با مردم باشه این پراید لعنتی کسی اونو نمی خره
    از سال ۷۱ که وارد ایران شد تا الان بیشتر جنگ ایران و عراق کشته داد

    1. ناشناس می گوید

      ولت=خودروسازان

      1. محمد ملک می گوید

        یک سوال درمورد ۱۱۱ داشتم درجا خاموش میکنم اب داخل مخزن سر ریز شده وخالی میشود علت چیست؟

  8. mehrasa می گوید

    ۱۱۱se با۱۱۱sx چه فرقی باهم دارن

    1. ناشناس می گوید

      seفول هست

  9. حمید می گوید

    حاجی کجایی که پرایدتو ببینی شده ۶۰میلون

    1. ناشناس می گوید

      حاجی کجایی ک پرایدت شده ۲۳۰ ملیون

      1. آرمین می گوید

        سلام من از آینده هستم ،اینجا الان پراید شده ۳۰۰ میلیون

        1. مهدی می گوید

          پراید الان ۳۰۰م

  10. واحدی می گوید

    آخه این فسقلی قدرت موتور بیشتر لازم نداره سبکتر از پرایدهای دیگست تو جاده مثل پر کاه به هر سویی میره و تو شهر همینطوری رو جدولها پرواز میکنه اگه قدرت موتور بیشتر داشت از رو آپارتمانها پرواز میکرد موتور منسوخ شده چیه نکنه فکر کردید اینجا آلمانه که خودرویی منسوخ بشه تازه این موتور یورو۴ شده و حجمش بیشتر شده روی تیبا و ساینا و سایرین قرار گرفته حالا کجا رو دیدی همینطور پیشبره روی بنزخاور هم موتور پراید میزارن

  11. رضا می گوید

    سلام .من ۱۱۱ دارم واقعا ازش راضیم نه اغراقه و تعصب درحد توقعی که دارم ازش میزونه کولرش عالی ترمز ،شتاب،و حتی سواریش
    ماشین ندیده هم نیستم ال ۹۰ داشتم پژو داشتم نمیگم سواریش درحد اوناست اما تقریبا چیزی کم نداره
    الان فقط ی مشکل هست اونم کمکای عقبه که صدا میده همش نیست ولی تو دست اندازای ریز صدا میده عوضم کردم کمکو ولی باز همونطوری

    1. ناشناس می گوید

      این صدا به گوشه منم میرسید فک کنم مثه من خیلی حساسی به صدا .در صندوق عقب بود اصن ایزادی ندارها بخاطره سنگینیه دره تو کل مدلای هاچ بک مونتاژ ما

    2. ناشناس می گوید

      اره از منم همینجوره کمک عوض کردم بازم خیلب خوب نشد

  12. رضا می گوید

    دکمه جفت راهنمای ۱۱۱ کجاشه ؟

    1. ناشناس می گوید

      زیردریچه کولر.سه تادکمه داره دکمه وسطی که مثلث قرمزه عزیزجوننن

  13. هاچ بک سوار می گوید

    خیلیا ماشین واسشون مهمه ک فنی و استهکام بالایی برخوردار باشه من ولی نععععععع فقط ظاهرو عشقه

  14. ابی می گوید

    سلام.ایادر۱۱۱ به همراه کلید اصلی کلیدریموت دارنیزمیدهند.باتشکر

  15. احمد می گوید

    سلام
    من ۱۱۱ خشک خریدم
    چرا وقتی روشنش میکنم صبح موتورش خیلی صدای خرخر داره
    علتش چیه رفقا؟؟

    1. ناشناس می گوید

      داداش ماشین باید افتشو بکنه تازه داره کار میکنه تا راه بیوفته

  16. مهران می گوید

    سلام ممنون از مطالبتون
    اگه من با بودجه ی ۵۰ ت بخوام ماشین بگیرم و ملاکم کم خرج بودن، بازدهی خوب و مناسب برای کار در اسنپ باشه شما چ خودرویی رو پیشنهاد میکنید؟

    1. محمد سعید بهمنی می گوید

      فقط پراید

  17. Ho3ein می گوید

    سلام من میخام یه ۱۱۱ بخرم نظرات بقیه رو ک میپرسم میگن شاسیش خیلی زود ضربه میخوره
    و ماشین زود از ام میپاشه ب نظرتون ۱۱۱ بخرم یانه ؟
    من علاقه زیادی دارم به ۱۱۱ ولی اینجوری میگن

  18. ابراهیم می گوید

    سلام وخسته نباشید من یک ماشینی دارم پراید ۱۱۱ مدل EXکه صبح خوب روشن میشود ولی در حرکت کم میاره یا قط وصل میشه بردم میکانیک گفت فیلتر بنزین را عوض کن عوض کردم باز خوب نشد وایر شمع را هم عوض کردم باز خوب نشد چکار باید بکنم لطفا جواب بدید ممنون

    1. ناشناس می گوید

      سنسور ها رو چک کن دیاگ بزن به احتمال قوی سنسور روی گیربکسه

  19. ناشناس می گوید

    من میخوام پراید بگیرم.۱۳۲یا۱۱۱ بگیرم؟

  20. مهدی می گوید

    سلام.
    میخواستم بدونم ۱۱۱ دوگانه سوز چقدر صندوقش جا داره؟

  21. bahar می گوید

    سلام من ۲۰۶ تیپ دو دارم میخوام بدم پراید ۱۱۱بگیرم نطرتون چیه ؟ آخه ۲۰۶ مدل پایینه میخوام ۱۱۱مدل بالا تر بگیرم

    1. ناشناس می گوید

      کارت درسته

  22. ناشناس می گوید

    سلام من پراید ۸۲ کاربراتور داشتم.١٠٠٠ کیلومتر باهاش میرفتم فقط برا بنزین خاموش میکردم دوباره روشن میکردم بدون صدا. فروختم. خواستم بهترش کنم ۱۱۱ گرفتم واقعا اشغاله صدا تق تق موتورش دیوونت میکنه گول رنگ وتیپش نخورید الانم یه دونه ۱۱۱ با یه پراید کاربراتور کنار هم روشن باشن به خدا صدا کاربراتور فرسوده به گوشیت نمیرسه

  23. Hamidreza می گوید

    من یه ماشینه پژو ۴۰۵tu5 دارم مدل ۹۳ میخوام بفروشم یه پارس elx مدل ۸۸ بخرم میخواستم بگم نظرتون چیه این کارو کنم

  24. فانی می گوید

    تا کی میخوان پراید تولید کنن 😐

  25. محمد می گوید

    نظرات تون عالی بودن حلال اولسون

  26. علی می گوید

    والا به نظر من این کارو نکن elx0درسته شتابش عالیه ولی قطعاتش واقعن گرونن تو بازارم خیلی کمه باید مال موتورxu7 بخری بخورونی روش.ولی تیوفایو واقعن موتور خوبی داره امپرم بچسبونه مشکلی پیش نمیاد.از لحاظ شتابو قدرتم خوبه.
    به نظر من ماشینی که ازش راضی هستیو به هیچ عنوان نباید بفروشی.کلن.

  27. ناشناس می گوید

    ۱۱۱ عالی خداییش بعض ماشین چینی مثل ام وی ام ۳۱۵ و همه جا هم براش جا پارک پیدا میشود

  28. طغرل می گوید

    من ام وی ام ۳۱۵ و ۴۰۵ داشتم ولی الان ۱۱۱ گرفتم اگه سرعتت کمتر از ۱۵۰ باشه ۱۱۱ بهترین گزینه هست

  29. نادر می گوید

    سلام دوستان بنده میخوام یا پراید۱۱۱بخرم یا تیبا ۲ به نظرتون کدومش خوبه

  30. Sam می گوید

    سلام دوست عزیز یه سوال داشتم من داخل شهر بار پارچه جابجا میکنم میخواستم فنر لول عقب ماشینم که پراید ۱۱۱ هست دوگانه بزنم آیا مفید هست؟

  31. ناشناس می گوید

    سلام اخه شماها چه توقهی از بدترین ماشینای ایران دارین!؟

  32. علی می گوید

    آیا درسته که پراید هاچپک ۱۱۱ یا همون (خودروی هاچپک ) زود تر از بقیه ی ماشین ها چپ میکنه ؟؟

    1. ناشناس می گوید

      اره من چپ کردم

      1. ناشناس می گوید

        خخخخخخ

  33. محمد می گوید

    جلوبندی اتاق ضعیف کیفیت ضعیف را همه ماشین های ایرانی دارد

  34. 0090 می گوید

    ارزش خرید داره این ماشین یا نه؟
    اگه بخوام بفروشم سریع ازم میخرن؟

    1. Amir می گوید

      اره بازار عالی داره
      از پراید ۱۳۱ حدود ده بیست تومن گرون تره

  35. Amir می گوید

    اره بازار عالی داره
    از پراید ۱۳۱ حدود ده بیست تومن گرون تره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.