Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

با بودجه‌ای برابر با 33 میلیون تومان سمند Ef7 صفرکیلومتر بخریم یا سیتروئن زانتیا کارکرده؟

در این مطلب قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا با بودجه‌ای برابر با 33 میلیون تومان، خرید خودرویی همچون سمند Ef7 صفرکیلومتر بهتر است یا با همین میزان بودجه، خرید خودرویی همچون سیتروئن زانتیا کارکرده به‌ صرفه ‌تر خواهد بود؟

با ما همراه باشید.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو می‌توان این‌گونه گفت که سیتروئن زانتیا نخستین بار در اوایل سال 1380 شمسی وارد بازار خودرویی ایران شد و تولید آن تا سال 1390 نیز ادامه داشت. این خودرو به عنوان یک خودرو فست بک چهار درب شناخته شده و از طرفداران زیادی نیز در ایران برخوردار است.

 اما در سوی دیگر، سمند به عنوان اولین محصول ملی ایران خودرو در میان علاقمندان اتومبیل به شمار می‌رود. این خودرو نخستین بار در سال 1381 با مدل X7 وارد بازار خودرویی ایران شد و در حال حاضر در چند مدل مختلف تولید و عرضه می‌شود. (لازم به ذکر است که در این مقایسه، سمند با مدل LX EF7 و زانتیا با مدل SX2000 حضور دارند)

2-طراحی ظاهری

در رابطه با طراحی ظاهری دو خودرو با توجه به سلیقه‌ای بودن این بخش، نمی‌توان به طور قطعی گفت که کدام خودرو زیباتر است، اما به اعتقاد کارشناسان، سمند LX EF7 با توجه به الگوریتم بهتر طراحی و تقسیم وزن بهتر، دارای نمای ظاهری دلچسب تری نسبت به زاتیا بوده و پیروز این بخش محصوب میشود. اما همان‌ طور که گفته شد، با توجه به سلیقه‌ای بودن طراحی ظاهری خودروها، شاید برخی افراد طراحی بیرونی سیتروئن زانتیا را زیبا تر از سمند EF7 قلمداد کنند. طبیعتا با توجه به اینکه زانتیا توسط سیتروئن طراحی شده است، در نوع خود در زمان تولیدش یکی از زیباترین محصولات بازار بوده است و شاید همچنان هم در قیاس با برخی محصولات داخلی، یک سر و گردن در این حوزه بالاتر باشد.

3-طراحی داخلی

در رابطه با طراحی داخلی و کابین دو خودرو نیز همانند طراحی ظاهری، شاید نتوان به طور قطع برنده ای را در این زمینه مشخص کرد، سمند LX EF7 با توجه به جنس متریال به کار رفته در ساخت اتاق، در رنج قیمتی خود می‌تواند متوسط باشد، در سوی مقابل هم زانتیا با توجه به طراحی بسیار قدیمی در کنار فضای سرنشین کمتر، آنچنان برتری در این قسمت نخواهد داشت!

4-پیشرانه و عملکرد

حال نوبت به قوای محرکه و عملکرد این دو خودرو می‌رسد و در ابتدا به سراغ سمند  LX EF7 می‌رویم. این خودرو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1.7 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن گشتاور است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همچنین، در زمینه عملکرد این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که سمند LX EF7 برای رسید به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 13.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 200 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوختی این خودرو نیز در مسیرهای شهری و پر ترافیک برابر با 10.8 لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرف سوخت سمند LX EF7 برابر با 7.3 لیتر بنزین اعلام شده است که در نمودار سیکل ترکیبی، مصرف مجموع این خودرو در مسیرهای جاده‌ای برابر با 8.6 لیتر بنزین خواهد بود (استاندارد آلایندگی این مدل یورو4 است)

اما در سوی دیگر، سیتروئن زانتیا در بازار خودرویی ایران دارای دو پیشرانه متفاوت است که در این بررسی تنها مدل SX2000 این خودرو حضور دارد. در همین رابطه، خودرو مذکور دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.0 بوده که این موتور توانایی تولید قدرتی برابر با 136 اسب بخار و گشتاوری برابر با 187 نیوتن متر است و این قدرت تولید توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همچنین، در زمینه عملکرد زانتیا SX2000 این‌گونه باید گفت که این خودرو برای رسید به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق نیازمند زمانی برابر با 10.2 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 220 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوختی این خودرو نیز در مسیرهای شهری و پر ترافیک برابر با 12.5 لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرف سوخت زانتیا SX2000 برابر با 7.6 لیتر بنزین اعلام شده است که در نمودار سیکل ترکیبی، مصرف مجموع این خودرو در مسیرهای جاده‌ای برابر با 9.3 لیتر بنزین خواهد بود. (استاندارد آلایندگی این مدل یورو2 است)

در رابطه با پیروز این بخش می‌بایست این‌گونه گفت که با توجه انتظارات متفاوت خریداران، پیروز این میدان در دو بخش مجزا معرفی می‌شود که در بخش اول، سمند با توجه به مصرف سوخت کمتر، فضای سرنشین بیشتر و برد مسافتی بالاتر پیروز اعلام شده و در بخش دوم، زانتیا به دلیل شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعت بیشتر و قدرت موتور بالاتر پیروز محسوب می‌شود.

5-امکانات رفاهی

پیرامون امکانات رفاهی در این مقایسه می‌توان این‌گونه گفت که هر دو خودرو تقریبا دارای امکانات برابری بوده و برتری خاصی را نمی‌توان عنوان کرد. در همین رابطه، اگر بخواهیم امکانات رفاهی هر دو خودرو را بیان کنیم، می‌بایست به مواردی همچون فرمان هیدرولیک، بلوتوث، ترمز ضد قفل، تهویه مطبوع، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، شیشه بالابر برقی در عقب و جلو، دریچه کولر برای سرنشینان عقب، سیستم عیب یاب هوشمند (مالتی پلکس) و … در سمند و در زانتیا به مواردی همچون کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو، سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه، ‌فرمان هیدرولیک، ترمز ضد قفل، سیستم صوتی با قابلیت پخش سی دی و 6 بلندگو و قابلیت کنترل از روی فرمان، ششیشه بالابر جلو و عقب برقی و … اشاره کرد.

6-استهلاک

حال نوبت به بخش استهلاک می‌رسد که  به جرات می‌توان گفت که این قسمت برای اغلب خریداران مهم ترین عامل در خرید خودروی مورد نظر است. در همین رابطه، قطعا سمند LX EF7 با توجه به حضور در خط تولید و فراوانی قطعات، خودرویی بهتر از زانتیا محسوب شده و هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای این خودرو در هر 5900 الی 6700 کیلومتر، حدودا برابر با 85 الی 95 هزار تومان است. (لازم به یاداوریست که هزینه بررسی و سرویس‌های دوره‌ای زانتیا در هر 5900 الی 6800 کیلومتر، برابر با 100 الی 125 هزار تومان اعلام شده و با توجه به حساس تر بودن این خودرو نسبت به سمند، شرایط نگهداری آن نیز به مراتب دشوار تر است)

نتیجه گیری

با توجه به نظر کارشناسان و فعالان، همواره خرید خودرو صفرکیلومتر بهتر از مدل‌های کارکرده است و در این مقایسه نیز با توجه به حضور سمند LX EF7 در خطوط تولید ایران خودرو و فراوانی قطعات و هزینه سرویس‌های دوره‌ای کمتر، قطعا انتخاب سمند نسبت به زانتیا (در این مقایسه با بودجه‌ای برابر با 33 میلیون تومان می‌توان مدل‌های 1386 الی1387 این خودرو را تهیه کرد) که حدود 7 سال است از خط تولید خارج شده و در برخی موارد قطعات مشاهده شده است که قطعات این خودرو کم یاب شده و دارندگان این مدل برای تهیه برخی قطعات مصرفی اتومبیل خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند، بهتر بوده و تا سالیان آینده، سمند LX EF7 همچنان در خط تولید باقی خواهد ماند.

36 دیدگاه
  1. زانتیا سوار می گوید

    قطعا اگه از مخارج و هزینه های نگهداری صرف نظرکنید زانتیا بهتر به نسبت سمند. زانتیا سواری بسیار نرم تری دار هندلینگ عالی شتاب صفر تا صد رو ۹/۷ ثانیه میزنه توان ۱۳۵اسب بخاری موتور درجاده فقط اراده کن سبقط میگره نه سربالای میفهمه نه سر پا یینی سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک و قابلیت تنظیم ارتفاع زانتیا اصلا نباید با این لگن مقایسه کرد

  2. ناشناس می گوید

    واقعا نمی دانم چطور این دو تا روباه هم مقایسه میکنند جالب است که هنوز ملت ما نمی دو نشد که کی وکلا و تو کدوم کشور (با سند واقعی) طراحی شد البته به گفته خودشان تو برنامه ای که خودرو ساز ما وکره رو توی شبکه مستند مقایسه کرده بو توی یک گاراژ تو کشور فکر کنم انگلیس طراحی شد. در ضمن بررسی فقط موتور زانتیا با کل خودرو ساز ما برابری میکنه. قابل توجه مردم ما که کارمندان سایپا هنوز حسرت دارند یک روز تو خط تولید زانتیا که فرانسویها خواباندند کار کنن ۹۷/۱
    ۵

    1. میثم می گوید

      هنوز هم نفس یه گرگ میارزه به صد شغال امروزی

  3. علی می گوید

    قول نام و نشان رو نخورید.سمند بسیار عالی تر از زانتیاست از هر لحاظ

    1. جاوید رهبر می گوید

      با سمندت خوش باش خخخخخ

    2. ناشناس می گوید

      زانتیا خیلی بهتره از اون لگن

  4. جاوید رهبر می گوید

    من خودم زانتیا دارم تو شتاب و سرعت سمند نمیدونم اومد یا نه من که ندیدمش و خدای چطوری روت میشه این سالار رو با سمند زپرتی مقایسه کنید ماشینی که اصالتش معلوم نیست مال کجاس و اصلا سازنده اصلی این ماشین و طراحی کی بوده ولی از بچه ۵ساله بپرسی زانتیا میفهمه فرانسوی هست و از همه لحاظ سرتره نسبت به ماشینهای داخلی همون آرم جلو ماشین می ارزه به صدتا سمند
    سمند دو سال سوار شی لش میشه هر روز بلبرنگ عوض کن ولی زانتیا ۱۰سال هم کار کنه مثل روز اوله هر چی هم خرج داشته باشه نوش جونش واقعا میفهمی امنیت داره و سلطان جاده است از بندر عباس تا تهران رانندگی کردم خستگی نداشت ولی با سمند ۲۰۰کیلومتر مصافت بری باید نیم ساعت توقف کنی تا خستگی رفع شه
    خدایی دیگه این ماشین رو با هیچ ماشینی مقایسه نکنید

    1. علی می گوید

      فقط زر میزنید اصالت چیه دیگه اصالت اصالت حالا خوبه بنز المان نساخته سیتروئن فرانسه ساخته عامو جمع کنید بساطو

  5. مهران می گوید

    گرگ هرچقدرم زخمی وخسته باشه ولی بازگرگه لطفازانتیاروباماشینای امروزی مقایسه نکنیدچون هیچ عقل سلیمی نمیاداین دوتاروباهم مقایسه کنه درضمن اگه زانتیاازایناسرترنبود الان سایپاباقطعه های چینی هزارجورش میزدفرض کنیدزانتیاTu5 lx ef7و….خخخخ به سلامتی نفس خستت به سلامتی زانتیاسوارازانتیابازا

  6. کامران می گوید

    هرچی می هرید زانتیا نخرید من دارم پول چهار تا سمند رو تو این مدت خرج ال اچ ام کردم

    1. عباس می گوید

      مگه داریم؟؟؟؟
      مگه میشه؟؟؟؟

      خب موقع خریدن ماشین، بهت انداختن
      ماشینو چک میکردی

      هر ۶۰هزارتا باید روغن LHMعوض بشه قیمتشم تقریبا ۱۰۰ تومنه

      قد چندتا سمند خرج کردی؟؟؟
      چاخان

  7. ناشناس می گوید

    من نه زانتیا دارم نه سمند من ۲۰۶ دارم میخواستم یکی از این دو را بخرم سرعت ها رو اشتباه نوشتید سمند ۲۳۰ تا میشه زانتیا ۲۴۰ که با یه توربو انداختن رو سمند مشکل حل میشه طراحی داخلی بیرونی ام سمند عالی پول توربو خریدن انداختن رو ماشینم با انعام مکانیک در کل یه ملیون نمیشه پس سمند عاااااااالللللللللیی راستی سمند صفر الان ۱۲۰ ملیون زانتیا ۲۰۰۰ ۱۱۰ ، ۱۲۰ ملیون

  8. ۲۰۶ سوار می گوید

    من نه زانتیا دارم نه سمند من ۲۰۶ دارم میخواستم یکی از این دو را بخرم سرعت ها رو اشتباه نوشتید سمند ۲۳۰ تا میشه زانتیا ۲۴۰ که با یه توربو انداختن رو سمند مشکل حل میشه طراحی داخلی بیرونی ام سمند عالی پول توربو خریدن انداختن رو ماشینم با انعام مکانیک در کل یه ملیون نمیشه پس سمند عاااااااالللللللللیی راستی سمند صفر الان ۱۲۰ ملیون زانتیا ۲۰۰۰ ۱۱۰ ، ۱۲۰ ملیون

  9. ناشناس می گوید

    سمند همه جور بهتر یه توربو ۵۰۰ تومن میخواد برا شتاب بعدشم اگه زانتیا فرانسوی با اون خرجای چرت سمند آلمانی دیگه از بیرون معلوم نباشه ازتو که معلومه چوبکاری آلمانی مثل بنز میموند کلی فیلم هست که این پارسا و زانتیا ها رو بردیم ولکنین سمند سوار ها شده این تو اینستا نمیخوان قبول کنن

  10. فراری می گوید

    فقط لازم بود که موتور شاسی بلند لکسوس تو سمند بود بعدش همه چی حله.
    البته تصمیم با شماست و اینکه من ۹ سالمه.

  11. ناشناس می گوید

    دو سال سمند داشتم فقط یدونه تسمه تایم عوض کردم هر طوری بگید باش روندم فقط بایستی بالای ۴۰۰۰دور دنده عوض کنی که ماشین از جون نیفته رو دور باشه

  12. نوشاد می گوید

    من زانتیا رو انتخاب میکنم مشخصات زانتیا از نظر من،مصرف بالا،هزینه نگهداری بالا،ایمنی نسبتا پایین،شتاب بالا،هندلینگ بهتر،راحتی بیشتر،در مقایسه با سمند باید بگم که سمند حرفی واسه گفتن نداره هرچند زانتیا معایبی هم داره

  13. امیرس می گوید

    شما خجالت نمی کشین زانتیا رو با سمند مقایسه میکنین زانیا سلطان جادس

  14. علی می گوید

    اخه چه مسخره بازیه ای سمند رو با زانتیا مقایسه میکنین معلومه که سمند بهتره واستحلاک هش هم پاینه

  15. علی می گوید

    سمند ی لگن خالیع . ماشین فقط زانتیا .
    اگ زانتیا مث سمند الان تولید میشد هم قطعاتش زیاد بود چون درحال تولیده دیگ هم از همه لحاض بهتره این لاشه هست

  16. ناشناس می گوید

    فقط سمند ما الان سمند داریم مدل ۸۴ ۶ ساله داریم اونایی که میگن سمند شاتون میزنه نه مااز اول که خریدیم اصلا شاتون نزده کاتاف هم میزنیم ولی اصلا شاتون نمیزنه سمند بدنش قوی تره از اون زانتیا گوه

  17. Citroen xantia می گوید

    من نمیدونم چرا بعضیا اینقدر خر تشریف دارن که لگن ایرانی رو با سلطان فرانسه مقایسه میکنن

    آخه سمند کجا و زانتیا کجا زانتیا سلطانه حتی elx و ۴۰۵ هم حریفش نیس پس لطفا اینقدر این اشغال ایرانی رو با سلطان فرانسه مقایسه نکنید

  18. محمد طاها میگه می گوید

    آقایی که میگه سمند آشغاله بدونه که خودشو حرفاش آشغالن من الن خودم یه سمند مدل ۹۵ دارم خیلیم راضیم هم بدنش محکمه هم شتابش خیلی زیاده سمند بهتر از زانتیای بدرد نخوره

  19. حسن روحانی می گوید

    کدوم احمقی زانتیا رو با سمند اشقال مقایسه میکنه آگه سازندهای ما به فکر مردم بودن سمند اشقالو به مردم قالب نمی گردن اینقدر خون مردمو تو شیشه گردی که هیچ جای دنیای دیده نشده خدایش سمندو توی عراق آفریقا چند میدی حالا تو مملکت خودمان صد برابر به مردم میدی بازهم راضی نمیشی آگه از خدا میترسید این همه بلا سر مردم نیاوردی

  20. امیرمحمد می گوید

    سمند یه آشغال به تمام معناس زانتیا تو هیچی که از سمند کم نداره حتی بهتر هم هست
    زانتیا تو آپشن هاش گرم کن آینه ها سنسور بار، سنسور باران سیستم زد سرقت تنضیم ارتفاع تعاد بر روی سه چرخ ترمز ABS بعدشم شتاب ۰ تا صد زانتیا ۹.۵ ثانیه هست
    سابقه کار شرکت سیتروئن از ۱۸۳۵ هست
    هندلینگ زانتیا ۸۵ کیلومتر بر ساعت هست که تو کل دنیا هنوز ماشینی رو دست این رکورد رد نزده چه برسه به سمند آشغالی که هیشکی نمیشناستش
    و این که زانتیا برای فرانسه هست و جزو ماشین های اروپایی حساب میشه .
    زانتیا از لحاظ ظاهری خیلی قشنگ تر از سمند هست!!!!!
    و اینکه زانتیا در استادیو برتونه طراحی شده !
    زانتیا اصلاً و ابداً قابل مقایسه سمنو ، پارسelx،۴۰۵ و… نیست.

  21. امیرمحمد می گوید

    سمند یه آشغال به تمام معناس زانتیا تو هیچی که از سمند کم نداره حتی بهتر هم هست
    زانتیا تو آپشن هاش گرم کن آینه ها سنسور بار، سنسور باران سیستم زد سرقت تنضیم ارتفاع تعاد بر روی سه چرخ ترمز ABS بعدشم شتاب ۰ تا صد زانتیا ۹.۵ ثانیه هست
    سابقه کار شرکت سیتروئن از ۱۸۳۵ هست
    هندلینگ زانتیا ۸۵ کیلومتر بر ساعت هست که تو کل دنیا هنوز ماشینی رو دست این رکورد رد نزده چه برسه به سمند آشغالی که هیشکی نمیشناستش
    و این که زانتیا برای فرانسه هست و جزو ماشین های اروپایی حساب میشه .
    زانتیا از لحاظ ظاهری خیلی قشنگ تر از سمند هست!!!!!
    و اینکه زانتیا در استادیو برتونه طراحی شده !
    زانتیا اصلاً و ابداً قابل مقایسه سمند ، پارسelx،۴۰۵ و… نیست.

  22. زانتیا باز می گوید

    سمند مسخره

  23. برسام می گوید

    ماهم زانتیا داشتیم هم سمند ولی هر دوشو فروختیم زانتیا خیلی خوب سمندی که بابام نشسته بود استرس می گرفت اخه سمند بهتر از زانتیا دوروغه بابام زانتیا را داشت استرس نمی گرفت زانتیا تاج سرمه

  24. ناشناس می گوید

    ببینین وقتی هرکسی زانتیا داشته باشه هم سمند روی صندلی سمند بشینه و زانتیا را هم بشینه می فهمن کدومشون بهتره وقتی بابام روی این دو خودرو نیست گفت زانتیا بهتره زانتیا حتا سلطان جادست دیدین حالا آدم باید تحقیق کنه نه از قیافه بگه ولی سلیقه ای تو سلیقه ای بیشتر همه می گم زانتیا بهتره بابا

  25. ناشناس می گوید

    سلام پدر
    نمیدونین چرا می گین
    جناب آقای خر که میگی اندازه سه تا پول سمند
    خر پدر سمند الان ۳۰۰میلیون ینی ۹۰۰خرح کردی اصلا سوار نشدیدن نگین
    فقط یه مشت بچه قرتی چرت و پرت میگن

  26. ناشناس می گوید

    تو بی تربیتی که به ما فوش دادی تو حقی نداری بی ادب

  27. برسام می گوید

    هر قوشی که ما ما دادی همش تویی ۳۰۰ ملیون دوروغه

  28. برسام می گوید

    معضورم فوش بود نه قوش

  29. برسام می گوید

    فوشی که دادی به طرفداران زانتیا تویی

  30. برسام می گوید

    زانتیا ۱۳۵ اسب بخار و ۱۸۷ نیتون متر و ۱.۹ لیتر بنزین و ۱.۸ لیتر بهره می برد و تغذیه سوختش انژکتوره و ۲۰۰۰ سی سی و ۴ سیلندر و جرم خالصش ۱۱۰۹ و جرم ناخالصش ۱۴۹۲و نوع سوختش بنزینه و در سال ۱۳۹۲ معرفی شد

  31. برسام می گوید

    و اینم تحقیق از زانتیا دسته دومی که در نمایشگاه است و نوعه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.