مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

همه شرایط اخذ وام خودرو از بانکهای خصوصی و دولتی ایران

به گزارش چرخان، بسیاری از افراد در ایران برای خرید خودرو همانند مردم دیگر نقاط دنیا، از وام خودرو استفاده می‌کنند که این تسهیلات معمولا از طریق شرکتهای خودروساز، شرکتهای لیزینگ و بانکهای دولتی و خصوصی ارائه می‌شود که هر کدام شرایط خاص خود را دارند.

در مورد شرکتهای خودروساز، معمولا این شرکتها برای فروش هر چه بیشتر خودروهایشان در زمانی که مشتریِ محصولاتشان کم می‌شود، اقدام به راه‌اندازی طرح‌های مختلف تسهیلاتی می‌کنند که بعضا برای محصولات پرفروش نیز به مناسبتهای مختلف این تسهلات ارائه می‌شود.

در مورد شرکتهای لیزینگ نیز شرایط شرکتهای مختلف، متفاوت است و نکته‌ای که در مورد این شرکتها می‌بایست توسط مشتریان رعایت شود این است که این شرکتها دارای مجوز رسمی باشند و بانک مرکزی فعالیت مالی آنها را تایید کرده باشد. البته ما در چرخان طبق تجربه خودمان می‌گوییم ترجیحا به هر لیزینگ مجوزدار نیز اعتماد نکنید و از شرکتهای لیزینگ وابسته به بانکها و یا شرکتهای معتبر شناخته شده، اقدام به خرید خودرو کنید و از تسهیلات خرید خودرو آنها استفاده نمایید.

بحث اصلی ما در این مقاله پیرامون روش‌های اخذ تسهیلات و وام خودرو از بانکهای خصوصی و دولتی است که هر کدام شرایط مختلفی برای اعطای وام خودرو دارند که البته تحت عنوان تسهیلات خرید خودرو به مشتری پرداخت می‌شود.

وام خودرو

یکی از نکات اصلی در مورد تسهیلات خرید خودرو که توسط بانکهای ایرانی پرداخت می‌شود این است که صرفا برای خرید خودروهای ایرانی این وام پرداخت می‌شود. این بدین معناست که اگر قصد خرید خودروی خارجی دارید، روی وام خودرو بانکهای ایرانی حساب نکنید. البته به دلیل رقم پایین تسهیلات اعطایی توسط بانکهای دولتی و خصوصی ایرانی، اصولا حساب چندانی هم روی آنها برای خرید خودروهای خارجی که اغلب بالای صد میلیون تومان قیمت دارند، نمی‌توان کرد.

یکی از تفاوت‌های اصلی پرداخت وام خودرو توسط بانکها با شرکتهای لیزینگ و همچنین شرکتهای خودروساز در مورد ضامنین مربوط به تسهیلات است که در شرایط فروش اقساطی شرکتها، سند خودرو توسط شرکت فروشنده رهن می‌شود و تا پایان اقساط، در رهن خواهد بود و معمولا سختگیری چندانی رو ضامن انجام نمی‌شود. اما در تسهیلات بانکی معمولا این اتفاق نمی‌افتد و  و بانک صرفا با احراز صلاحیت دریافت تسهیلات توسط مشتری و احراز صحت خرید خودرو، نسبت به پرداخت اقدام می‌کند.

یکی دیگر از شرایطی که تفاوت اصلی وام خودرو بانکی و تسهیلات شرکتهای لیزینگ و شرکتهای خودروساز به شمار می‌رود این است که بانکهای دولتی و خصوصی به صورت جدی در مورد ضمانت تسهیلات سختگیر هستند و شرایط سرسختی در مورد ضامن دارند که بسیاری از مشتریان بانکها پس از دوندگی‌های بسیار، عطای تسهیلات خودرو را به لقایش می‌بخشند!

به طور مثال ضامن باید کارمند رسمی یا مشتری کاملا تایید شده بانک باشد. گواهی کسر از حقوق و انواع و اقسام چک و سفته از مشتری دریافت می‌شود و استعلام‌های مختلفی که در صورت عدم پاس کردن هر کدام از آنها توسط مشتری و ضامن، منجر به لغو مصوبه وام خودرو می‌شود.

وام خودرو

از دیگر شرایط وام خودرو در بانکهای دولتی و خصوصی 36 ماهه بودن این تسهیلات است. اغلب بانکها بازپرداخت بیش از 3 سال ندارند و تعداد اندکی از بانکها بعضا دیده شده است که نسبت به پرداخت 60 ماهه تسهیلات خرید خودرو نیز اقدام کرده‌اند ولی این موضوع عمومیت ندارد.

از دیگر شرایط بانکها برای پرداخت تسهیلات خرید خودرو، نرخ سود تسهیلات 18 تا 24 درصدی است. البته در حال حاضر همه بانکها به صورت اسمی تسهیلات را با نرخ 18 درصد به مشتریان پرداخت می‌کنند ولی شرایط مختلف و عجیب و غریبی که دارند منجر به افزایش نرخ سود به چیزی در حدود 20 تا 24 درصد می‌شود.

یکی دیگر از شرایط بانکها برای پرداخت وام خودرو، پرداخت مبلغ وام در وجه شرکتهای خودروساز است. این بدین معنی است که شما وقتی 15 میلیون تومان وام می‌گیرید، این مبلغ به هیچ وجه به حساب شما واریز نمی‌شود و چکی در وجه و نام گروه خودروساز صادر می‌شود. به طور مثال شما اگر از سایپا خودرویی خریداری کرده باشید، چک وام خودرو در وجه سایپا صادر می‌شود و شما امکان نقد کردن آن را نخواهید داشت. (البته راههای غیرقانونی برای این کار وجود دارد ولی از نظر اخلاقی و قانونی این کار نباید انجام شود)

وام خودرو

در ادامه به لیستی از بانکهای مختلف دولتی و خصوصی می‌پردازیم و شرایط وام خودرو آنها را معرفی می‌کنیم. البته توجه کنید که رئیس هر شعبه اختیاراتی دارد که اگر شما برای آن شعبه “شناس” باشید و دارای اعتبار خوبی نزد آن شعبه باشید، امکان تغییر در شرایط سقف تسهیلات یا سقف اقساط وجود دارد که به دلیل عدم عمومیت شرایط، از گفتن آنها چشم‌پوشی می‌کنیم.

بانک‌های دولتی و نیمه دولتی: بانک ملی، پست بانک، بانک صادرات، بانک سپه و بانک تجارت

اولین بانک از بانکهای دولتی بانک ملی است که این بانک به مشتریان خود تسهیلات 15 میلیون تومانی برای خرید خودرو پرداخت می‌کند. نرخ سود اعلامی این بانک 18 درصد بوده و نیاز به سپرده‌گذاری ندارد. مدت زمان پرداخت اقساط نیز 36 ماه بوده و چک در وجه خودروساز صادر می‌شود. شرایط بانک‌های تجارت و سپه نیز مشابه بانک ملی است.

شرایط پرداخت تسهیلات خرید خودرو بانک صادرات (این بانک اسما خصوصی است ولی درصد بالایی از آن در دست دولت است) به جز سقف پرداخت تسهیلات مشابه بانک ملی است. این بانک با همان سود تسهیلات و مدت زمان پرداخت، تسهیلات 20 میلیون تومانی به مشتریانش پرداخت می‌کند.

یکی دیگر از بانکهای دولتی پست بانک است که برای اخذ تسهیلات خودرو از این بانک می‌بایست در آن سپرده‌گذاری کنید و پس از گذشت حدود 6 ماه، 15 میلیون تومان وام 18 درصد بگیرید!

وام خودرو

بانک‌های خصوصی: بانک آینده، بانک انصار، بانک دی، بانک ایران زمین، بانک حکمت ایرانیان، بانک پارسیان، بانک قوامین و بانک گردشگری

در این بانکهای خصوصی نیز شرایط پرداخت تسهیلات کم و بیش شبیه بانکهای دولتی است. تنها تفاوت‌های موجود در این بانکها به مواردی از جمله بانک دی برمی‌گردد که برای پرداخت تسهیلات نیاز به سپرده‌گذاری دارد. بانک انصار تسهیلات خرید خودرو را به صورت 24 ماهه پرداخت می‌کند و بانک ایران زمین به صورت رسمی سود تسهیلات خرید خودرو خود را 22 درصد اعلام کرده است.

بانکهای دیگر لیست خصوصی‌های ایران، همان شرایط 15 میلیون تومان تسهیلات 18 درصد 36 ماهه را دارند که طبق اعلام رسمی آنها، نیاز به سپرده‌گذاری نیست و با تضامین معتبر، پرداخت تسهیلات و وام خودرو صورت می‌گیرد.

نکته مهم: بانکها به صورت کلی در پرداخت تسهیلات به مشتری مختار هستند و بدیهی است که “اولویت‌بندی مشتریان” در پرداخت تسهیلات صورت می‌گیرد که این نهادهای مالی از روی اعتبار مشتری، موجودی حساب مشتری و شغل و دیگر موارد، اولویت‌بندی خود را انجام می‌دهند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا