مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه پژو508 با رنو تلیسمان، نبردی فرانسوی در خاک ایران!

 

بی شک، خودروهای فرانسوی از گذشته تاکنون در کشوری همچون ایران از طرفداران زیادی برخوردار بوده‌اند و با توجه به تولید و مونتاژ مدل‌های مختلف این خودروها توسط دو شرکت خودروساز بزرگ دولتی همچون ایران خودرو و سایپا، محصولات این کشور اروپایی را همیشه در سطح جاده‌های ایران مشاهده می‌کنیم.

اما اگر بخواهیم به خودروهای سدان و خانوادگی فرانسوی در بازار خودرویی ایران در رده قیمتی بیش از 200 میلیون تومان نگاهی بی‌اندازیم، می‌بایست به چه نکاتی دقت کنیم؟

در این مطلب قصد داریم با مقایسه دو سدان فرانسوی موجود در بازار ایران با نام‌های رنو تلیسمان و پژو508، به این نکته مهم اشاره کنیم که ارزش خرید کدام یک از این خودروها با توجه به شرایط بازار خودرویی ایران، معقولانه تر است.

1-معرفی کلی

پژو508 به تازگی توسط ایران خودرو وارد بازار خودرویی کشور شده  و در رده سدان‌های سایز متوسط قرار می‌گیرد. اما نکته مهمی که در اینجا قابل اشاره است، بدین صورت بوده که پژو508 در بازارهای اروپایی همواره دارای فروش نسبتا ضعیفی نسبت به سایر رقبا بوده و به اعتقاد کارشناسان، این خودرو یکی از تولیدات ضعیف هولدینگ PSA به شمار می‌رود.

اما در سوی دیگر این میدان، تلیسمان را می‌توان یکی از موفق ترین سدان‌های بازارهای اروپایی و ایران نامید. این خودرو حدود 2 سال است که وارد بازار داخلی کشور شده و در این مدت توانست رقیبی بسیار جدی برای خودروهایی همچون کیا اوپتیما، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری به شمار آيد و در سال جاری به عنوان پر فروش ترین سدان بازار ایران قلمداد شود.

2-طراحی ظاهری

در رابطه با طراحی ظاهری این دو خودرو می‌بایست گفت طراحی ظاهری هر خودرو بسته به نظر مشتریان می‌تواند هم زشت قلمداد شود و هم زیبا، اما در این بخش با توجه به نظر علاقمندان و کارشاسان این حوزه، رنو تلیسمان خودرویی بسیار زیبا تر و شکیل تر از پژو508 محسوب شده و به دلیل طراحی زیبا و امروزی خود، همواره یکی از اولویت‌های خرید مشتریان ایرانی در این رده قیمتی بوده است.

3-طراحی داخلی

در رابطه با طراحی داخلی این دو خودرو نیز همانند طراحی ظاهری، رنو تلیسمان پیروز میدان است. زیرا با نگاهی کلی به کابین این دو خودرو متوجه خواهیم شد که مهندسان رنو با پیاده سازی طراحی اسپرت و در این حال مدرن، سعی در جذب مشتریان بیشتر در با استفاده از نمایی بسیار جذاب کرده‌اند، اما مهندسان پژو همچنان با طراحی ضعیف و متوسط خود، 508 را نسبت به رقیب خود یعنی تلیسمان، خودرویی قدیمی و در عین حال کسل کننده جلوه داده‌اند.

4-مشخصات فنی و عملکرد

حال نوبت به بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دو خودرو می‌رسد و نخست به سراغ رنو تلیسمان می‌رویم. در همین رابطه، تلیسمان دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ مجهز به مولدهای توان بخش (توربوشارژ) با حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 190 اسب بخار و گشتاوری برابر با 260 نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 7 دنده اتوماتیک (دو کلاچه) به چرخ‌های جلو این مدل منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد تلیسمان نیز این‌گونه باید گفت که این خودرو در زمانی برابر با 7.8 ثانیه سرعت خود را از صفر مطلق به صدکیلومتر در ساعت خواهد رساند و حداکثر سرعت آن در حدود 235 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

همچنین، این مدل در مسیرهای شهری و پرترافیک، مصرف سوختی برابر با 7.7 لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، تلیسمان مصرفی برابر با 4.8 لیتر را به خود اختصاص خواهد که این اعداد و ارقام، مصرف سوخت مجموع این خودرو را در نمودار سیکل ترکیبی برابر با 5.8 لیتر بنزین در هر صدکیلومتر مسیر جاده‌ای پدید آورده‌اند. (رنو تلیسمان دارای گنجایش باکی برابر با 51 لیتر و استاندارد آلایندگی یورو6 است)

اما در سوی دیگر این میدان، پژو508 نیز دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ مجهز به مولدهای توان بخش (توربوشارژ) یا حجمی برابر با 1.6 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 163 اسب بخار و گشتاوری برابر 240 نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو این خودرو منتقل می‌شود (در واقع پژو508 نیز یک خودرو محرک جلو یا همان FWD است)

در رابطه با عملکرد این خودرو این‌گونه باید گفت که پژو508 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 8.9 الی 9.0 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 210 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

پژو508 در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک مصرفی برابر با 9.7 و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با 5.3 لیتر بنزین را به خود اختصاص خواهد داد که در نمودار سیکل ترکیبی، مصرف مجموع پژو508 در دو مسیر شهری و اتوبان، ‌برابر با 6.9 لیتر بزنین است. (پژو508 دارای گنجایش باکی برابر با 72 لیتر و استاندارد آلایندگی یورو6 است)

حال نوبت به اعلام پیروز این بخش می‌رسد که با توجه به بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دو خودرو، قطعا رنو تلیسمان با توجه به مصرف سوخت کمتر، شتاب اولیه بهتر و حداکثر سرعت بیشتر، پیروز قاطع در این قسمت محسوب می‌شود.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

پیرامون امکانات ایمنی این‌گونه باید گفت که هر دو خودرو با دریافت 5 ستاره ایمنی از مرکز تست سوانح و تصادفات جاده‌ای اروپا (euro-ncap)، محصولاتی ایمن هستند.

اما در بخش امکانات رفاهی رنو تلیسمان با دارا بودن مواردی همچون فرمان برقی، رینگ‌های 17 اینچی، حالت رانندگی ECO و Sport و Comfort، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور BSM، سقف پانوراما، روکش چرمی صندلی‌ها، اتوپارک، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو HUD، دوربین 360 درجه، ماساژور صندلی جلو سنسور نور و باران، ترمز پارک برقی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، کروز کنترل، ترمز و سیستم پایداری (BAS، ASR،ESP ،  EBD، ABS، TCS) 6 کیسه هوا، سیستم صوتی Bose، صفحه نمایش 8.7 اینچی، 13 بلندگو، رهباب ماهواره‌ای و … خودرویی بروز تر و در اصطلاح پر آپشن تری قلمداد می‌شود.

6-قیمت در بازار

یکی دیگر از نکاتی که باعث پیروزی تلیسمان نسبت به پژو508 در این مقایسه می‌شود، قیمت این مدل نسبت به سال ساخت آن است. رنو تلیسمان با مدل ساحتاری 2018 در بازار خودرویی ایران در حال حاضر قیمتی برابر با 265 میلیون تومان را دارا است و با توجه به امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتر و بازار فروشی پر رونق، قطعا انتخابی بهتر از پژو508 است. (لازم به یاداوریست که پژو508 توسط ایران خودرو در مدل 2018 با قیمتی برابر با 219 میلیون تومان و با مدل ساختاری 2016، با قیمتی برابر با 199 میلیون تومان عرضه خواهد شد که به اعتقاد کارشناسان، خودرو مذکور به هیچ عنوان دارای این ارزش قیمتی نخواهد بود)

نتیجه گیری

سرانجام، نوبت به نتیجه گیری در رابطه با انتخاب یکی از این دو خودرو می‌رسد و با توجه به نتایج هر بخش، به طور قطعی رنو تلیمسان پیروز این مقایسه خواهد بود. زیرا همان‌گونه که در هر قسمت گفته شد، رنو تلیسمان با دارای بودن طراحی ظاهری و داخلی بهتر و شکیل تر، موتوری پر قدرت و مصرف سوختی کمتر، امکانات رفاهی بیشتر، قیمت بهتر نسبت به مدل ساختاری و مهم تر از همه بازار فروشی پر رونق، بی شک انتخابی مطمعن تر محسوب می‌شود.

 

(شرکت نگین خودرو به عنوان شریک تجاری و نماینده رسمی رنو در ایران، وظیفه واردات و خدمات دهی به محصولات این شرکت فرانسوی را عهده دار بوده و در سوی دیگر، گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان شریک و نماینده پژو در ایران، وظیفه واردات و پشتیبانی از محصولات پژو در ایران را بر عهده دارد)

 

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. قطعا خودرو های شرکت رنو بهتر از پژو هست _ آشغال های پژو تو ایران موجوده مثل 405 و 206 و ……

  2. کسایی که نظر منفی دادن چجوری روشون میشه از پژو دفاع کنن؟؟؟؟؟405 که ماشین 40 سال پیشه و اشغال_ 207 هم که سواری خشکی داره _ پارس هم که آشغال هستش به ی درخت میزنه قوطی کنسرو میشه _ فقط 206 خوب هست و ارزش خرید داره _ تازه رنو کولئوس و تالیسمان از حلبی های پژو بهتره شک نکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا