مکمل بنزین
برگزیده‌هاترفند

چه عواملی در افزایش مصرف سوخت خودروها نقش دارند؟

همواره مصرف سوخت در خودروهای سبک و سنگین، از مهم ترین اولیت‌ها در انتخاب محصولات شرکت‌های خودروسازی بوده و این امر به خودی خود باعث آن شده است تا خریداران هرچه بیشتر به سوی خودروهای کم مصرف و یا پایین آوردن مصرف سوخت خودروی خود جلب شوند.

حال امروز قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آيا روش‌های مرسوم در کاهش و یا افزایش مصرف سوخت اتومبیل‌های امروزی نقش دارند، یا اینکه این مسائل در مصرف سوخت تاثیر گذار نیستند؟ برای پاسخ به این سوال، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

1-پایین بودن شیشه‌های خودرو در هنگام حرکت

یکی از عوامل مهم در افزایش مصرف سوخت خودروها، پایین بودن شیشه خودرو در هنگام حرکت با سرعتی بیش از 45 کیلومتر در ساعت است. هنگامی که خودرو در حال حرکت است، نوع طراحی آن به صورتی انجام شده است که هوا از بالا، پایین و اطراف خودرو عبور کند و اگر موانعی در عبور هوا در این حالت به وجود آيد، باعث فشار بیشتر به موتور و توان حرکتی خودرو می‌شود که در مثال برای این موضوع، می‌بایست به پایین بودن شیشه ها در حال حرکت اشاره کرد که یکی از عوامل در برهم زدن ایرودینامیک خودرو در هنگام حرکت و عبور هوا می‌شوند.

2-روشن بودن کولر خودرو در فصول گرم

یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف سوخت در خودروها (نمونه‌های اقتصادی و متوسط) روشن بودن کولر خودرو در فصول گرم است. (لازم به ذکر است که این عامل تاثیر کمتری از حالت پایین بودن شیشه‌ها را دارا است) زیرا هنگامی که کمپرسور کولر روشن است، برای فعالیت خود نیازمند به مواردی همچون فشار بیشتر موتور خودرو است تا بتواند میزان سرمای دلخواه را با توجه در درخواست راننده عملی سازد و در حالت معمولی، خودرویی که با سرعت 80 کیلومتر در دمایی برابر با 30 درجه سانتی گراد در حال حرکت است، مصرفی در حدود 4 الی 7 درصد بیشتر از زمان خاموش بودن کولر را دارا است.

3-کم کردن باد لاستیک‌ها بر روی سطوح ناهموار

یکی دیگر از عواملی که باعث به وجود آمدن مصرف بیشتر در خودروها می‌شود، کم شدن یا لاستیک‌ها و یا کم کردن آن‌ها است. اگر راننده به میزان باد تایرهای خودرو خود دقت نداشته باشد، اتومبیل در حال حرکت با فشار و کندی بیشتری در حال جلو رفتن است و این موضوع باعث می‌شود تا موتور برای جلو بردن خودرو، فشار بیشتری را تحمل کند.

اما در سوی دیگر، برخی مالکان، برای عبور از سطوحی همانند سنگ ریزه و یا مسیرهای برفی، باد لاسیتک‌های را کم می‌کنند که البته این عمل کاملا درست است، اما همان‌گونه که اشاره شد، باعث به وجود آمدن فشار بیشتری بر روی موتور اتومبیل شده و در نتیجه مصرف سوخت افزایش می‌یابد.

4-انجام دست کاری (تیون) بر روی موتور و دیگر ادوات

یکی دیگر از موارد افزایش سوخت در خودروها، دست کاری موتور و دیگر ادوات است. هنگامی که یک خودرو در بخش پیشرانه خود از حالت فابریک یا همان کارخانه، برای مواردی همچون مسابقات سرعت (درگ) یا حرکات نمایشی (دریفت) خارج می‌شود، با اضافه شدن لوازم جانبی برای افزایش قدرت و راندمان، مصرف سوختی بیشتز از حالت اولیه دارا خواهد بود که این عمل در راستای علاقه مالک خودرو به این حوزه، امری اجتناب ناپذیر است.

5-ایجاد تغییرات در نمای ظاهری

از دیگر موارد افزایش مصرف سوخت در خودروهای امروزی، ایجاد تغییرات در ظاهر آن‌ها است. زمانی که یک شخص بخواهد بر روی خودرو خود کارهایی همچون تغییرات ظاهری (نصب کیت بدنه، تنظیم ارتفاع، و …) را انجام دهد، باعث افزایش وزن خودرو و تغییرات در تقسیم بدنی وزن اتومبیل در قممت جلو و عقب خواهد شد که این امر موجب فشار بیشتر به موتور در هنگام شروع به حرکت و ترددهای روزانه شده و در نتیجه مصرف سوخت اتومبیل افزایش خواهد یافت.

6-تغییر سایز لاستیک‌ها و ر

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش مصرف سوخت خودروها در تمامی نقاط جهان می‌شود، تغییر سایت تایرها و رینگ‌ها است. هنگامی که سایز لاستیک و رینگ یک خودرو از عدد اعلامی کارخانه سازنده خارج می‌شود، باعث اصطکاک بیشتر اتومبیل با جاده شده و این امر به خود خود باعث افزایش فشار بر روی پیشرانه و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می‌شود. (لازم به یاداوریست که هرچه سایز لاستیک و رینگ بزرگ تر باشد، مصرف سوخت بیشتر و هر چه لاستیک و رینگ کوچک تر باشد، مصرف سوخت کمتر خواهد بود)

7-رانندگی پر فشار

از دیگر عواملی که باعث افزایش مصرف سوخت در خودروها می‌شود، راندگی پر فشار است. زیرا در این حالت، یک راننده سعی می‌کند خودرو خود را به چالش کشیده و با افزایش و کاهش سرعت خودرو خود در جاده‌ها،‌ تعویض دنده به صورت قدرتی و سریع، بکسواد در هنگام ایست کامل، انجام مسابقات خیابانی و حرکات نمایشی، میزان عملکرد اتومبیل خود را مشاهده کند. اما به جرات می‌توان گفت که این حرکات بیشترین نقش را در افزایش مصرف سوخت داشته و باعث فشار بیش از حد به خودرو و در نیجه استهلاک فراوان می‌شود.

8-عدم رسیدگی به موارد مصرفی خودرو

سرانجام به آخرین عوامل افزایش دهنده مصرف سوخت خودرو می‌رسیم و این مورد مهم، عدم رسیدگی سر وقت به موارد مصرفی خودرو است. هنگامی که یک خودرو به بررسی و سرویس‌های دوره‌ای خود نزدیک می‌شود، مالک اتومبیل می‌بایست هرچه سریع تر به بررسی و انجام سرویس دوره‌ای (تعویض روغن، تعوض فیلتر هوا، تعویض فیلتر بنزین، تنظیم موتور و … ) خودرو خود بپردازد و در صورت عدم رسیدی به موقع در این موارد، باید منتظر افزایش مصرف سوخت و در نتیجه آسیب‌های جدی به اتومبیل خود باشد.

در پایان لازم به ذکر است که در این بررسی سعی ما بر این بوده است که تمامی موارد افزایش دهنده در مصرف سوخت را به شما همراهان گرامی معرفی نماییم و ترتیب بندی هر مورد، با توجه به حالات رانندگی هر شخص می‌تواند متفاوت و دارای تغییرات کلی باشد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا