مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه چری آریزو5 توربو با ام جی 360 توربو؛ چینی‌های چابک!

بی شک، در دنیا امروزی خودروهای سواری، اتومبیل‌های چینی نقش مهمی را در برخی از بازارها ایفا می‌کنند.  با ورود این محصولات به بازارهای هدفی از جمله ایران، تنوع خودروهای موجود در این مکان‌ها بیشتر شده و خریداران برای انتخاب اتومبیل مورد نظر خود، می‌توانند بین گزینه‌های بیشتری مدل مورد علاقه خود را برگزیده و خریداری نمایند.

حال بر این اساس، با توجه به فراگیر شدن اتومبیل‌هایی با پیشرانه توربو در بازار داخلی کشور، قصد داریم با نگاهی به دو خودرو چری آریزو5 توربو و ام جی 360 توربو، مقایسه‌ای را بین این دو مدل ترتیب دهیم تا بدین صورت، بتوانیم کمکی هر چند کوچک اما مفید را به خریداران احتمالی این دو خودرو برای انتخاب گزینه بهتر انجام دهیم.

با ما همراه باشید.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی این دو خودرو باید بدین صورت گفت که چری آریزو5 توربو در واقع همان مدل استاندارد این اتومبیل است که با اضافه شدن تکنولوژی توربوشارژ به پیشرانه آن و همچنین چند آپشن بیشتر، به عنوان نمونه بهبود یافته این مدل در بازار خودرویی ایران به فروش می‌رسد.

اما در سوی دیگر این میدان، ام جی 360 توربو نیز همانند آریزو5 توربو، یک سدان نسبتا اقتصادی بوده که به تازگی (پس از کش و قوس‌های فراوان) وارد بازار خودرویی ایران شده است و با توجه به برند خوش نام و کیفیت ساخت مناسب آن، انتظار می‌رود که بتوان فروش خوبی را به خود اختصاص دهد.

2-طراحی ظاهری

حال نوبت به بررسی طراحی ظاهری این دو خودرو می‌رسد که هماننند مطالب قبلی، باید گفت که طراحی ظاهری و نمای بیرونی هر خودرو بسته به نظر مشتریان هم می‌تواند زشت باشد و هم زیبا و نمی‌توان به صورت قطعی گفت که از بین این دو خودرو، کدام مدل زیبا تر است. اما به اعتقاد کارشناسان و علاقمندان، چری آریزو5 توربو به دلیل طراحی تهاجمی تر و در اصطلاح اسپرت تر، دارای چهره‌ای بهتر بوده و در دیدگاه کلی، خودرویی جذاب تر به شمار می‌رود.

3-طراحی داخلی

چری آریزو5 توربو با توجه به طراحی اتاق امروزی تر و نمای زیبا تر داشبورد و ادوات، در این قسمت نیز از لحاظ طراحی داخلی خودرویی بهتر محسوب شده اما ام جی 360 توربو با توجه به جنس متریال بهتر که در ساخت اتاق و ادوات آن به کار رفته است، خودرویی با کیفیت تر در این رده عنوان می‌شود.

 

 

4-پیشرانه و عملکرد

چری آریزو5 توربو دارای یک پیشرانه چهار سیلندر  16 سوپاپ توربو شارژ با حجمی برابر با 1.5 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 147 اسب بخار قدرت و گشتاوری برابر با 210 نیوتن متر است و این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس اتوماتیک از نوع CVT، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

آریزو5 توربو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی در حدود 9.4 الی 9.7 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن تقریبا 190 کیومتر در ساعت خواهد بود. همچنین،‌ این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان،  به صورت ترکیبی مصرف سوختی برابر 6.2 الی 6.5 لیتر بنزین را دارا است (طبق اعلام شرکت مدیران خودرو) اما پس از آزمایش این خودو توسط چندین پایگاه خبری و تحلیلی، مشخص شد مصرف سوخت این مدل بسیار بیشتر از این عدد بوده و نزدیک به 9 لیتر بنزین در صد کیلومتر است (حجم باک این خودرو 48 لیتر است)

در سوی دیگر این میدان، ام جی 360 توربو نیز از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1.5 لیتر بهره می‌برد که بر خلاف آریزو، این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 130 اسب بخار و گشتاوری برابر با 210 نیوتن متر بوده که این نیرو تولیدی به وسیله یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته (ساخت شرکت آیسین ژاپن)، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

ام جی 360 توربو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با 9.6 الی 9.8 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن تقریبا 190 کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با 6.8 الی 7 لیتر بنزین در است (حجم باک این خودرو 55 لیتر است)

حال می‌بایست مابین این دو خودرو، یکی را به عنوان برنده در این بخش اعلام کنیم که با توجه به مشخصات اعلامی، ام جی 360 توربو با اینکه دارای قدرت کمتری نسبت به چری آریزو5 توربو است، اما عملکردی تقریبا یکسانی را در شتاب اولیه و شتاب ثانویه با آریزو5 توربو دارد و در زمینه مصرف سوخت نیز با توجه به تحقیقات به عمل آمده درباره میزان مصرف واقعی آریزو5، ام جی 360 با مصرف سوختی کمتر، برنده این قسمت است.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

حال نوبت به بررسی امکانات رفاهی و ایمنی این دو اتومبیل می‌رسد که در این رابطه باید گفت هر دو خودرو با دریافت 5 ستاره ایمنی از مرکز تست تصادف و سوانح جاده‌ای چین، مدل‌هایی ایمن به شمار می‌روند اما آریزو5 توربو با دارا بودن امکاناتی همچون سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کمکی ترمز (EBA)، سیستم ضد لغزش TCS))، سیستم پایداری الکترونیکی (ESP)، کیسه هوا برای سرنشینان جلو/ جانبی و پرده ای، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، سیستم نمایش میزاد باد لاستیک‌ها TPMS، دکمه استارتر، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، سانروف، روکش چرمی مصنوعی صندلی‌ها، چراغ‌های LED، دوربین عقب با خطوط پارک متغیر و … خودرویی بهتر در این بخش قلمداد می‌شود.

6-قیمت در بازار

در رابطه با قیمت این دو محصول در بازار داخی کشور باید بدین صورت گفت که آریزو5 توربو در حال حاضر، با برچسب قیمتی برابر با 86 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و در سوی دیگر با توجه به وجود تعداد کمی از ام جی 360 توربو در بازار داخلی کشور به صورت تحویل فوری، قیمت این مدل برابر با 90 میلیون تومان اعلام شده که در صورت فروش انبوه این خودرو، احتمال آن می‌رود که ارزش قیمتی آن به حدود 80 الی 83 میلیون تومان کاهش یابد. (قیمت های طبیعی این محصولات قبل از حباب ایجاد شده)

 

7-خدمات پس از فروش

پیرامون خدمات پس از فروش این دو خودرو نیز باید گفت که چری آریزو5 توربو توسط شرکت مدیران خودرو به بازار داخلی ایران عرضه و می‌شود و دارای 5 سال گارانتی و 2 سال خدمات رایگان است اما در سوی دیگر، ام جی 360 توربو توسط شرکت آذویکو (خودروسازی آذربایجان) عرضه شده و دارای گارانتی 3 ساله خواهد بود.

 

نتیجه گیری

سرانجام، در پایان این مقایسه نوبت به نتیجه گیری درباره انتخاب یکی از این دو محصول توسط مشتریان می‌رسد که با توجه به در نظر گرفتن شرایطی همچون وجود نمایندگی‌های بیشتر مدیران خودرو در سرتاسر کشور و خدمات دهی راحت تر، گارانتی طولانی مدت و سرویس‌های رایگان 2 ساله، امکانات رفاهی بیشتر و طراحی جذاب تر و … چری آریزو5 توربو در حال حاضر انتخاب معقولانه تری نسبت به ام جی 360 توربو (باید منتظر ماند و دید که شرکت آذویکو چگونه خدمات پس از فروش این خودرو را انجام می‌دهد) خواهد بود. از سوی دیگر ام جی 360 نیز با توجه موتور قدرتمند، مصرف کم و کیفیت بالاتر ساخت نسبت به محصولات چری می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا