مکمل بنزین
گوناگونخبر

با بی‌ام‌و Z4 M40i، خواب از چشمان شما تا ابد گرفته می‌شود

مهم نیست که چقدر محکم در حال حرکت هستید و یا بدنبال یک موتور سیکلت سنگین هستید و یا قصد کورس گذاشتن با خودروهای پورش و آئودی را دارید. مهم این است که همه آنها را با پیروزی پشت سر خواهید گذاشت. منتقدان همیشه وقتی به Z4 می‌رسند با احتیاط صحبت می‌کنند و شاید تنها فضای داخلی آن را نقد کنند اما اینبار قضیه تفاوت دارد و این مدل با تغییرات فراوان آمده تا بازار را تصاحب کند. Z4 جدید بزرگتر از قبل شده و مشتاقان سرعت دیگر با آن مشکل نخواغهند داشت هر چند که گیربکس ۸ سرعته اتومات تنها گزینه موجود است و هیجان گیربکس دستی برای رانندگان حرفه‌ای فراهم نشده اما همچنان بهترین است.

Z4 جدید برای توسعه موازی با تویوتا Supraسوپرا عرضه شده و درحالی که مدت زیادی آلمانی‌ها آن را بروز نکرده بودند، تصمیم گرفتند با تغییرات مثبت آن را برای عرضه مجدد آماده کنند. تقسیم نیرو به طور مساوی بین محورهای جلو و عقب، کنترل را بسیار راحت می‌کند. پیشرانه ۳.۰ لیتری ۶ سیلندر بی‌ام‌و Z4 M40i با ۳۸۲ اسب بخار قدرت بین ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر بین ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه و هیجان فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. بی‌ام‌و Z4 M40i در ۴.۴ ثانیه از شتاب صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

اما نکته جالب باز و بسته شدن سقف در کمتر از ۱۰ ثانیه است. دیجیتال سازی نیز سیاست جدید دیگر در زد۴ بوده که با یک صفحه‌نمایش بزرگ 12.3 اینچی در داشبورد، پیاده سازی شده. رابط کاربری هفتمین نسل iDrive که توسط یک صفحه نمایش لمسی مرکزی اداره می شود، بسیار موفق عمل می‌کند و کار با آن دلچسب است. توضیحات شاید نتوانند کیفیت بالای سواری Z4  را نمایش دهند و باید در جاده‌های پرتقال و یا هر کشور دیگری یک سواری رویایی با این خودروی آلمانی داشته باشید تا متوجه شوید که هنر بی‌ام‌و چگونه ما را متحیر کرده است.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا