مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی کیا ریو ۲۰۱۶؛ جذاب‌تر از گذشته!

کیا ریو ۲۰۱۶ یک انتخاب مقرون به صرفه در زمره خودرو‌های ساب‌کامپکت به‌شمار می‌آید. در ساخت این قبیل خودروها به ندرت پیش می‌آید که از فناوری‌های پیشرو و جذاب مدل‌های پرچمدار و لوکس استفاده شود، با این حال از محبو‌ب‌ترین کلاس‌های خودرویی جهان است که به دلیل قیمت اندک، امکانات متوسط و استهلاک پایین، مشتریان فراوانی به خرید آن‌ها تمایل دارند. ریو در دو مدل سدان و هاچ‌بک عرضه می‌شود و هر دو مدل نسخه‌های پایه(LX)، نیمه‌فول(EX) و فول‌آپشن(SX) را ارائه می‌دهند.

کیا ریو

طراحی و دیزاین

ظاهر خودرو تا حد زیادی سلیقگی است, با این حال ریو ۲۰۱۶ یکی از خودرو‌های زیبا این کلاس محسوب می‌شود. این محصول کره‌ای ها از لحاظ ظاهری دچار تغییرات جزئی و سطحی نسبت به مدل ۲۰۱۵ شده و با ظرافت و دقت بیش‌تری طراحی گردیده است. در نمای جلو اولین موردی که در نگاه نخست جلب توجه می کند تغییرات صورت پذیرفته در چراغ است که موجب شده رخ خودرو نسبت به نسل قبل خشمگین‌تر به نظر آید. هم‌چنین پنجره زیر سپر هم دست‌خوش تغییراتی شده و با استفاده از خطوط افقی کشیده‌تر به‌نظر می‌آید. به‌طور کلی بخش جلویی خودرو جذاب و هیجان‌انگیز‌ است. در قسمت پشتی چراغ‌ها هم‌سو با جلو حالت تهاجمی دارند و از خطوط هدفمند استفاده شده است. ظاهر عقب ریو در مقایسه با مدل پیشین پهن‌تر و عضلانی‌تر وانمود می‌کند. در نگاه از کناره ها این خودرو ظاهر کوپه مانند و اسپرت دارد، همچنین یک منحنی زیباشناسانه روی درب نقش‌ بسته است. این اتومبیل در نسخه پایه از رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی و در نسخه های EX و SX به ترتیب به رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیمی و ۱۷ اینچی آلومینیمی مجهز شده است.

کیا ریو

کابین و امکانات

به‌طور کلی ریو ۲۰۱۶ از طراحی نه‌چندان خاص و هیجان‌انگیز، اما در عین حال شیک بهره می‌برد. وقتی وارد کابین می‌شویم کیفیت مواد استفاده شده در مدل پایه LX چنگی به‌دل نمی‌زند! اما در نسخه EX و SX، روکش نرم داشبورد، استفاده از تریم فلز و صندلی‌های چرمی به چشم می‌خورند. با توجه به اینکه ریو یک خودروی کامپکت شهری است اما در زمینه فضا و راحتی امتیاز خوبی دریافت می‌کند.

کیا ریو ۲۰۱۶

 حتی رانندگان بلند قد نیز در پشت فرمان تلسکوپی نسخه EX و SX احساس راحتی خواهند کرد. صندلی های عقب فضای ایده‌آلی را نسبت به ابعاد خودرو برای سرنشینان فراهم می‌کند. این موضوع نیز در فضای صندوق عقب صدق می‌کند و حجمی معادل ۳۸۸ لیتر در مدل های سدان در اختیار شما قرار می‌گیرد، این حجم با خواباندن صندلی های عقب افزایش می‌یابد. در مدل هاچ‌بک این حجم ۴۲۴ لیتر بوده و با خواباندن صندلی های عقب به ۱۴۱۰ لیتر افزایش می‌یابد. برخی از تجهیزات قابل توجه کابین در نسخه‌های‌ آپشن‌دار عبارت‌اند از: پنجره‌های الکترونیکی، بلوتوث، ورود بدون کلید، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، جلو پنجره فراگیر کروم و روکش چرمی فرمان.

کیا ریو

پیشرانه

این اتومبیل از یک موتور بنزینی با حجم ۱.۶ لیتر بهره می‌برد که توان تولید ۱۳۸ اسب‌بخار قدرت را دارد و قادر خواهد بود طی مدت زمان ۱۰.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. سدان LX به جعبه دنده شش سرعته دستی مجهز شده که البته قابلیت انتخاب جعبه دنده اتوماتیک وجود دارد. در نسخه های EX و SX و تمامی مدل‌های هاچ‌بک جعبه دنده به صورت اتوماتیک ارائه می‌شود. تخمین مصرف سوخت این خودرو طبق استاندار EPA در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت شهری ۸.۸، در بزرگراهها ۶.۴ و به صورت ترکیبی ۷.۶ می‌باشد.

کیا ریو

حس سواری

کیا ریو ۲۰۱۶ از نظر هدایت‌پذیری هیچ کم‌و‌کسری در مقایسه با خودرو‌های موجود در این کلاس از خود نشان نداد و هم‌چنین شتاب فراتر‌ از انتظار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. متاسفانه موتور ریو در دور‌های بالا صدای نسبتا آزاردهنده‌ای را ایجاد کرده و باعث برهم خوردن آرامش کابین می‌شود. یکی از مشکلاتی که در مورد نسخه Sx باید گفت ضرباتی است که در مسیر های ناهموار با توجه به رینگ های بزرگ و سیستم تعلیق خشک، به کابین وارد می‌شود. از این رو اگر کیفیت سواری بالاترین اولویت شماست بهتر است به سراغ نسخه EX بروید که از سیستم تعلیق نرم‌تری برخوردار است.

Kia-Rio-2016-6

ایمنی

هر دو مدل سدان و هاچ‌بک ریو در تصادف از جلو ۴ ستاره و در تصادف از پهلو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شدند. از تجهیزات ایمنی ریو می‌توان به ۶ کیسه هوا (جانبی و پرده‌ای)، ترمز ضد‌قفل، کنترل پایداری و سیستم شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد. به علاوه، دوربین دنده عقب، تنها در نسخه SX به صورت استاندارد ارائه می‌شود.

کیا ریو

نقاط مثبت

  • طراحی شیک در خارج و داخل خودرو
  • استفاده از مواد با‌ کیفیت در نسخه EX و SX
  • پیشرانه فراتر از انتظار
  • فضای مناسب داخلی و صندوق‌ بار

 

نقاط منفی

  • مجهز نبودن نسخه LX به چراغ مه‌شکن و فرمان تلسکوپی
  • عملکرد سیستم تعلیق در نسخه SX در سطح متوسطی قرار دارد.

حامد دانشمند

مهندس IT، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو و فناوری اطلاعات

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. آيا خريد ريو با توجه به قيمت حدود 100 ميليونى درست هست ؟ البته با تحقيقى كه كردم خودرو بسيار خوب و زيبا با ايمنى بالا و بسيار كم خرج و اقتصادى هست لطفا راهنمايى كنيد

  2. با سلام
    من یک ریو ۴ درب مدل ۲۰۱۴ با موتور ۱۴۰۰ خریدم الان تا حدود ۱۰۰۰ کیلیومتر باهاش رفتم
    ماشین نرم بی صدا و خوبی هست. شتابشم خوبه. سیستم صوتیش هم مناسبه . مصرف سوختمم در شهر ۸.۵ بوده. بنظرم من توی این رنج ماشین خوبی هست.

  3. با سلام مدل ماشین ۲۰۱۶ هست و اشتباها ۲۰۱۴ درج شده است.
    ضمنا این مدل ۴ درب صندوق عقب واقعا جاداری هم داریو گرمکن صندلی جلو و نیز فرمون هم داره.

  4. سلام
    من گیج شدم یکی میگه شتاب نداره و موتور ضعیفه با کولر و سربالایی کم میاره و ۱۰۷ اسب قدرت داره ولی اینجا ۱۳۷ اسب زده،ماشین قشنگ و با کیفیتیم هست ولی این موضوع قدرت و شتاب نمیدونم درسته یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا