مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

در خرید و فروش خودرو دست دوم باید به چه نکاتی توجه کرد؟

خرید و فروش خودرو دست دوم این روزها که موضوع خرید خودروهای صفر به یک امر سخت برای بسیاری از مردم تبدیل شده، پر رنگ‌تر شده و بسیاری از حجم معاملات فعلی بازار به آن دسته از معاملاتی تعلق دارد که یک خودروی دست دوم بین خریدار و فروشنده معامله می‌گردد. خرید و فروش خودرو دست دوم دارای نکات ظریفی است که بایستی توسط طرفین رعایت شده و به همین دلیل و در صورت عدم رعایت این موارد منجر به ضررهایی می‌شود که احتمالا جبران ناپذیر است.

بسیاری از افراد برای خرید و فروش خودرو دست دوم دست و دلشان نمی‌رود چرا که تصور می‌کنند خرید خودرو دست دوم هزینه‌های زیادی داشته و تبحر زیادی لازم دارد. بسیاری از مردم به دلیل نا آگاهی به موضوع این معاملات از آن ترس دارند و از هزینه‌های بالای کارشناسی هر خودرو نیز دوری می‌کنند و از سوی دیگر آن دسته از فروشندگانی که در بازار فعالند از کارشناسی و احتمالا قیمت گذاری کمش روی خودرو می‌ترسند و به طور کلی معاملات به سختی انجام می‌شود.

بعضی از مردم معتقدند که برای خرید خودرو دست دوم باید هزینه‌های مربوط به کارشناسی را با کمال میل پرداخت کرد چرا که از ضررهای بسیار بزرگتر جلوگیری می‌کند و این بدین معنی است که می‌توان با پرداخت هزینه کارشناسی یک خودروی دست دوم خوب خرید. ولی در مقابل بعضی دیگر معتقدند که این هزینه‌ها اضافی است و بایستی با شناخت شخصی اقدام به این کار کرد و نهایتا با کمی خطا می‌توان هزینه کارشناسی را برای خود خودرو انجام داد.

در ادامه به مهم‌ترین نکات موجود پیرامون خرید و فروش خودرو دسته دوم اشاره می‌کنیم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار بگیرد:

1- اولین نکته در مورد خرید خودرو که احتمالا مهم‌ترین آن هم هست، بحث رنگ خودرو است. در صورتی که خودرو رنگ خوردگی داشته باشد بدین معنی است که یک تصادفی وجود داشته و اگر این رنگ خوردگی در جاهای حساس خودرو باشد عملا به معنای تصادفات بسیار جدی است.

در مورد بررسی رنگ خودرو باید توجه کنید که حتما باید زیر نور آفتاب باشد و از بررسی در غیر این ساعات خودداری کنید و یا بررسی را به افراد خبره بسپارید. معمولا اگر کمی در بحث رنگ خودرو دقت کرده باشید در زیر آفتاب می‌توان قسمت‌های رنگ شده را از رنگ فابریک خودرو تشخیص داد. از دیگر راه‌های فهمیدن این موضوع استفاده از آهنرباست که قسمت‌های بتونه زده شده را مشخص می‌کند و عملکرد آهنربا متفاوت از بقیه قسمت‌های خودرو می‌شود.

خرید خودرو2- از سوار شدن در خودرو رانندگی با آن نترسید و یا نسبت به این درخواست رودروایسی نداشته باشید! صفحه کلاچ را باید چک کنید که این موضوع از نحوه کلاچ گیری و عملکرد پدال کلاچ زیرپایتان قابل تشخیص است. دنده باید به خوبی جا رود و در صورت مشاهده مشکل بایستی نسبت به این موضوعات حساس شوید. یک نکته مهم در مورد دنده این است که باید خودرو روی دنده 2 حرکت کند. از دیگر ترفندهای متوجه شدن مشکلات خودرو دور زدن با چرخاندن کامل فرمان است که صدای موتور کاملا راهگشای شما خواهد بود.

3- سرعت خودرو را به 50 کیلومتر در ساعت برسانید و وقتی به این عدد رسیدید رهایش کنید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد، اگر خودرو به چپ و راست حرکت کرد یا لرزید، باید بدانید که یک هزینه تعمیر فرمان دارید. البته به صورت سخت‌گیرانه در بعضی از موارد حتی این اتفاقات نشانه مشکل در سایر بخش‌های حساس خودرو نیز هست.

4- باطری مورد بعدی برای چک کردن شماست که باید در خرید و فروش خودرو دست دوم مورد توجه شما قرار بگیرد. ماشین باید در همان استارت اول روشن شود و در غیر این‌صورت باید بدانید که این ماشین از نظر باطری و یا استارت مشکل دارد! البته این بدین معنی نیست که با یک مشکل عجیب و غریب روبرو هستید بلکه اگر در حال خرید یک خودروی سرحال و بی خرج هستید باید بدانید که این ادعا درست نیست! موارد دیگر مربوط به باطری کولر، چراغ‌ها، سیستم صوتی و فندک هستند که باید حتی با روشن شدن هم‌زمان نیز فشار خاصی به خودرو نیاید.

10 نکته مهم در خرید یک موتورسیکلت دست دوم5- خودرو خانگی چیزی در حدود 15 هزار کیلومتر در سال کار کرده است. بعضی از افراد معتقدند این عدد بین 12 تا 20 هزار کیلومتر متغیر است و در صورتی که در حال خرید خودرویی کم کارکرد هستید ولی مقدار کارکرد خودرو با توجه به سال‌های تولیدش از این ارقام بالاتر است، به ادعای فروشنده توجه نکنید. خودرویی که به طور مثال در سال 30 هزار کیلومتر استفاده شده طبیعتا با فرسودگی بسیاری از قطعاتش مواجه است و این یعنی هزینه‌های احتمالی زیادی در راه است.

6- روغن و رادیاتور خودرو نیز باید چک شود. شیلنگ‌های خودرو باید کاملا خشک و بدون آسیب دیدگی باشند و اگر غیر از این است باید بدانید که هزینه‌های احتمالی در آینده دارید. وقتی برای خرید خودرو در محل فروشنده می‌روید حتما به زیر محل پارک خودرو توجه کنید که روغن وجود نداشته باشد. همچنین به تاریخ و مقدار گل لاستیک توجه کنید که این روزها هزینه خرید لاستیک بسیار بالاست و همان اول خریدتان مجبور به هزینه کرد بالا نشوید.

7- بعد از اینکه موارد بالا را چک کردید و مشکلی نبود این بدین معنی است که شما یک خودروی خوب پیدا کرده‌اید ولی هنوز کار انتخابتان به پایان نرسیده است. خودرو را به یک کارشناس مکانیک و رنگ نشان دهید و در صورت تایید آنها به سراغ تکمیل بودن مدارک بروید و تمام مدارک خودرو را از فروشنده بخواهید و در صورت تکمیل بودن آنها اقدام به نوشتن قولنامه بکنید و سایر مراحل خرید را انجام دهید.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بحث رنگ خیلی بد جا افتاده تصادف داشته باشه حالا خودش نزده باشه کس دیگه زده باشه بازم افت قیمت داره یا بحث بیمه طرف تصادف میکنه و از بیمه استفاده نمیکنه تا بکشه رو قیمت ماشین اینجوری خیلی بد هست بیمه یه نیازه رنگ هم برای زیبایی ماشین لازمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا