مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی هایما فمیلی M5، یک چینی تازه وارد دیگر!

نمایشگاه خودروی تهران در سال گذشته، نشان داد که هایما و ایران خودرو علاقه زیادی برای همکاری بیشتر و حضور پر رنگ‌تر در ایران دارند. اخیرا خبرهایی منتشر شده که نشان می‌دهد، هایما M5 در حال تست جاده‌ای برای حضور در بازار است. با این شرایط و تفاسیر باید منتظر باشیم تا سدان چینی با قیمتی نچندان پایین روانه بازار شود. تجربه حضور هایما در بازار ایران تا کنون موفق بوده و مردم با خودروهای S5 و S7 این برند رابطه خوبی برقرار نموده‌اند. هایما M5 فامیلی، مشخصات قابل قبولی دارد و حضور این خودرو در کشور به شرط آنکه قیمت عادلانه‌ای نسبت به رقبا داشته باشد، می‌تواند نظر جمع کثیری را به خود جلب کند. امروز در سایت چرخان به سراغ این خودرو تازه وارد چینی رفته‌ایم تا با مشخصات آن بیشتر آشنا شویم.

با ما همراه باشید….

طراحی خارجی

هنوز مشخص نیست هایما M5 در نسخه فیس‌لیفت وارد بازار خواهد شد و یا ایران خودرو نمونه قدیمی آن را برای مردم در نظر گرفته است. بیشتر تفاوت نمونه جدید و قدیم در جلوپنجره آنهاست. که هر دو را می‌توان زیبا دانست. در هر صورت نمای جلویی این خودرو را می‌توان تلفیقی از یک خودروی کلاسیک و مدرن دانست که ظاهر اسپرت در عین حال رسمی دارد. چراغ‌ها را می‌توان مشابه برخی از خودروهای کره‌ای و یا حتی ژاپنی دانست اما این طراحی چراغ به‌نوعی متداول است و نمی‌توان آن را کپی دانست. جلو پنجره بزرگ باعث زیبایی مضاعف شده و خطوط حجیم کاپوت و سپر، باعث شده ظاهر خودرو به‌خودروهایی مانند آزرای جدید و یا جنسیس نزدیک‌تر شود.

جالب اینجاست که چراغ‌های جلو و چراغ‌های روشنایی روز در نمای جانبی کاملا مشخص هستند. در نمای جانبی با یک خودروی ساده روبرو هستید و خطوط متعدد، نمای جلویی در این بخش دیده نمی‌شوند. کاملا مشخص است که طراحان هایما برای بخش‌های مختلف ام ۵ مدتها زمان صرف کرده‌اند. در نمای عقب می‌توان یک طراحی خوب را دید که چراغ‌های زیبا و کشیده با خطوط حجیم، هماهنگ با نمای جلویی طراحی شده‌اند و خروجی اگزوز نیز در داخل سپر جای داده شده تا ۲ خروجی نشان دهند با خودروی قدرتمندی مواجه هستیم.

از لحاظ ظاهری M5 نسب به رقبای خود مانند بسترن B30 و چری آریزو ۵ و یا ۶ شرایط خوبی دارد.

طراحی داخلی

شاید ضعف اصلی طراحی کابین هایما M5 باشد. در داشبورد یک طراحی شلوغ و تکراری را مشاهده خواهید کرد. غربیلک فرمان چندان طراحی جدید و بروزی ندارد، آمپرهای برای علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک خوب خواهند بود و دریچه‌های هوا نیز کاملا ساده و طراحی متداولی دارند. یک صفحه‌نمایش کوچک لمسی در واسط داشبورد قرار داده شده و در بالای آن یک صفحه نمایش برای نمایش اطلاعات کابین قرار داده شده که وجود آن چندان الزامی نبوده و می‌شد تمام اطلاعات آن از طریق صفحه‌نمایش سرگرمی در اختیار سرنشینان قرار گیرد. جنس متریال داخلی استاندارد بالایی ندارد و مشابه سایر خودروهای چینی از مواد سخت تشکیل شده. راحتی صندلی‌ها نیز خوب است و سرنشینان عقب، فضای خوبی در اختیار خواهند داشت.

پیشرانه

هایما M5 را بیشتر با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 123 اسب بخار می‌شناسند اما بنابر اعلام ایران‌خودرو در نمایشگاه شهر آفتاب این خودرو در ایران با موتور توربوشارژر عرضه خواهد شد. هایما M5 توربو در صورت عرضه در کشور، با موتور ۱.۵ لیتری و خروجی ۱۵۰ اسب بخار عرضه خواهد شد. ناگفته نماند که برخی از رسانه‌های خارجی خروجی این موتور را ۱۶۰ اسب‌بخار اعلام کرده‌اند. با وجود این موتور سایر رقبا حرفی برای گفتن نخواهند داشت چرا که قدرت بالای موتور باعث خواهد شد سایر حریفان پشت‌سر هایما M5 باقی خواهند ماند. مصرف سوخت این خودو ۶.۹ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن هم در حدود ۹.۸ ثانیه خواهد بود. گیربکس شش سرعته دستی و اتومات وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را بر عهده دارند.

باید صبر کنیم تا هایما ‌M5 وارد بازار شود تا در دسترس قرار گیرد و مشخصات فنی آن از نزدیک قابل بررسی باشد.

تجهیزات و ایمنی

نتایج آزمایش C-NCAP در سال 2015 برو روی Haima M5 باعث شد تا این مدل بعنوان یکی از ایمن‌ترین خودروهای آن برهه شناخته شود و با امتیاز 56.6 برابر با آئودی A3 توانست ۵ ستاره ایمنی کسب کند. از آنجایی که آزمون C-NCAP با معیارهای بسیار سخت E-NCAP در سال 2012 هماهنگ شده، می‌توان ایمنی خوب هایما M5 را تضمین کرد. از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توان به دو کسیه هوای جلو، دو کیسه‌هوای جانبی جلو و کیسه‌های پرده‌ای، دوربین دنده عقب، هشدار عقب، ABS, EBD، ESP، TCS، BA، HAC و گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع خودکار با فیلتر ضد آلودگی، سانروف و … اشاره کرد. البته هنوز سطح تجهیزات محصول ایران‌خودرو مشخص نیست.

کلام آخر

هنوز مشخص نیست هایما M5 در ایران چه قیمتی خواهد داشت اما با توجه به شرایط اخیر نباید توقع قیمت پایینی از این خودرو داشته باشیم و خودروهای چینی هم از سبد خانواده‌های متوسط و ضعیف خارج شدند و کم‌کم پولدارهای ایران باید سوار خودروهای چینی شوند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به آگاهی ملت فهیم و باهوش ایران می رساند با توجه به ورشکسته بودن کامل کمپانی های خودروسازی کشور تنها به صورت نقدی و پرداخت/تحویل خودرو اقدام به خرید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا