مکمل بنزین
خبر

بررسی لادا ایکس ری، محصول آینده سایپا

تقریبا تمام اخبار با قدرت تایید می‌کنند که محصولات لادا بزودی در ایران عرضه می‌شوند و کمپانی سایپا بعنوان نماینده عرضه این خودروها در ایران مطرح شده است. لادا نشان تجاری شرکت خودروسازی آوتوواز، روسیه است که در نتیجه همکاری فیات ایتالیا و روسیه شکل گرفت و تا حدودی خودروهای این برند در روسیه محبوب هستند. شاید عدم همکاری رنو با ایران به‌دلیل تحریم‌ها باعث شده تا این شرکت، بفکر عرضه خودروهای کمپانی‌ روسی زیر مجموعه خود در ایران باشد، چرا که لادا بعنوان زیرمجموعه رنو فرانسه شناخته می‌شود. یکی از محصولاتی که احتمالا در ایران عرضه شود، لادا ایکس ری است. این خودرو شاید بهترین محصول لادا در ایران باشد که امروز در سایت چرخان به بررسی آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید…

طراحی

ساندرو استپ‌وی را می‌توان نزدیک‌ترین مدل به ایکس‌ری دانست.  این خودرو بر اساس پلتفرم B0 گروه خودروسازی رنو ساخته شده که از لحاظ ابعادی می‌توان آن را با ساندرو استپ‌وی مقایسه کرد. گزینه جدید لادا برای بازار ایران از لحاظ ظاهری با اختلاف زیادی نسبت به ساندرو، جذاب‌تر و زیباتر است و می‌توان طراحی مدرن‌تری را در آن دید.

نمای جلویی اگر چه بیش‌از حد پلاستیک مشکی در خود جای داده اما جلوپنجره زیبا تا حدودی باعث شده ایکس‌ری ظاهری مشابه نسل‌های قدیمی خودروهای فورد داشته باشد. در نمای جانبی سعی شده با بیرون‌زدگی‌های حجیم، خودرویی عضلانی طراحی شود که برای یک خودروی ارزان قیمت، می‌تواند مناسب باشد و ایراد گیری از این خطوط با توجه به قیمت لادا ایکس‌ری کمی بی‌انصافی است. در نمای عقب چراغ‌های بزرگ که تا نزدیکی ستون‌های خودرو ادامه دارند کمی آشنا هستند اما ترجیح می‌دهیم به کپی بودن لادا توجهی نداشته باشیم و بگوییم اگر چه نمای عقب خودرو با ظاهر جلویی تناسبی ندارد، اما می‌توان به آن نمره قبولی داد.

کابین

در بخش کابین شما یک خودروی معمولی را مشاهده می‌کنید که سعی شده تا با حداقل قیمت، بهترین کیفیت فراهم شود. طراحی داخلی بسیار تکراریست و تا حدودی از خودروهای رنو مانند کپچر در طراحی داخلی بهره گرفته شده اما با شرایط اسفناک ایران در صنعت خودرو، این کابین را باید خوب بدانیم. متریال داخلی ایکس‌ری از جنس پلاستیک خشک بوده و کیفیت پایین آنها، نیاز به نگهداری فراوان خواهد داشت تا این کابین به‌صورت ازبین نرود. فضای سرنشینان با توجه به ابعاد خودرو خوب است و می‌تواند 4 فرد بزرگسال و یا حتی 5 نفر را در خود براحتی جای دهد.

مشخصات فنی

لادا ایکس ری در خود موتور ساندرو را جای داده است و از این لحاظ علاقه‌مندان به خودروهای ساندرو می‌توانند به این خودرو نیز اعتماد کنند. موتور 1.6 لیتری ایکس‌ری توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که از طریق گیربکس 5 سرعته دستی و گیربکس 4 دنده اتوماتیک به لاستیک‌ها منتقل می‌شود. لادا با موتور  ۱٫۸ لیتری ۱۲۲ اسب بخاری و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاوری نیز عرضه شده که بعید بنظر می‌رسد این مدل در ایران حضور یابد.

تجهیزات

لادا از لحاظ امکانات یک خودروی معمولی محسوب می‌شود و از جمله امکانات آن می‌توان به دو کیسه هوای ایمنی، سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، بلوتوث، دوربین و سنسور عقب، سنسور نور، سنسور باران، کامپیوتر سفری، سیستم کنترل پایداری الکتریکی اشاره کرد. از لحاظ ایمنی بنظر نمی‌رسد لادا ایکس‌ری تفاوت زیادی با ساندرو داشته باشد و می‌توان همان مقاومت را از این خودرو نیز انتظار داشت.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا