مکمل بنزین
گوناگونخبر

فناوری جدید کلاه ایمنی هوندا، راهی برای کاهش تصادفات!

برخورد یک وسیله نقلیه با پشت یک موتورسیکلت و ایجاد یک حادثه، یکی از خطرناک‌ترین موقعیت‌هایی است که موتورسواران با آن مواجه می‌شوند. نیرویی که یک خودروی چند تنی سنگین و یا حتی خودروهای سبک‌تر به موتورسیکلت، از قسمت عقب وارد می‌شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، می‌تواند توسط لباس‌های مخصوص موتورسواری و کلاه ایمنی راننده تا حدودی جذب شود.

البته این روزها، شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا، در پی افزایش ایمنی موتورسواران با اختراع‌های جدید خود هستند. اختراع‌هایی مانند کیسه هوای موتورسوار، سیستم‌های تشخیص نقاط کور موتورسیکلت و همین اختراع جدید شرکت هوندا ژاپن که می‌توانند در آینده، نقش همی در ایمنی موتورسواران ایفا کنند.

هوندا، برای این ایمنی، یک وسیله‌ای را که روی کلاه ایمنی راننده قرارگرفته و می‌تواند با استفاده از امواج راداری خود، راننده را از خطرات احتمالی قسمت عقبی موتورسیکلت آگاه کند ایده خود برای ایمنی موتورسواران در نظر گرفته است.

این در حالی است که شرکت‌های موتورسازی مانند دوکاتی گفته است که فن‌آوری رادار را تا سال 2020 و شرکت سوزوکی نیز گفته است که این فناوری را استفاده خواهد کرد. البته این را باید در نظر گرفت که این دو شرکت، رادار مخصوص تشخیص خودروها و وسایل را روی خود موتورسیکلت نصب خواهند کرد ولی هوندا قصد دارد این وسیله را روی کلاه ایمنی موتورسوار نصب نماید.

طرز کار این سیستم نیز به‌گونه‌ای است که این اختراع جدید، از طریق دوربین نصب‌شده در قسمت عقب کلاه ایمنی که می‌تواند اطلاعات را به‌صورت مستقیم به پردازنده نصب‌شده در آن مدار قرار دارد، می‌فرستد. سپس این سیستم می‌تواند از نزدیک شدن سریع یک خودروی و یا هر وسیله‌ی دیگر به موتورسیکلت باخبر شده و از طریق داشبورد موتور و یا روش‌های دیگری مانند صندلی موتور و یا فرمان، به راننده اخطار لازم را بدهد.

دلیلی اینکه چرا شرکت‌هایی مانند دوکاتی و سوزوکی، قصد نصب کردن این سیستم تشخیص خطر روی خود موتور و نه کلاه ایمنی رادارند، اضافه نشدن وزن کلاه ایمنی و درنتیجه آن، رانندگی سخت‌تر با استفاده از آن است.

به‌منظور کارکرد صحیح این سیستم، می‌بایست چندین رادار متریک و داده‌کاوی، به‌صورت سری، در کنار یکدیگر کارکرده و اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنند. این فن‌آوری، نه‌تنها به یک CPU قدرتمند بلکه به تعداد زیادی سنسور برای دریافت اطلاعات لازم نیز نیاز دارد. البته هوندا، تمامی این سنسورها، دوربین‌ها و CPU ها را درون یک قطعه کوچکی جا داده است که وزن خیلی کمی به کلاه اضافه می‌کنند.

هوندا، قبل از این پتنت (Patent) جدید خود نیز، سیستمی را درون کلاه ایمنی معرفی کرده بود که تا این دوربین چهره موتورسوار را تشخیص نمی‌داد، موتور روشن نمی‌شد. احتمال می‌رود که ترکیب تعدادی از این فناوری‌های نو ورود به صنعت موتورسازی، می‌تواند آینده کلاه‌های ایمنی هوندا را رقم بزند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا