مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آیا واقعا “نخریدن” چاره اصلی کاهش قیمت خودروهای داخلی است؟

افزایش قیمت خودروهای داخلی در هفته‌های اخیر باعث شده تا راهکارهای عجیب و غریبی از سوی مسئولین به مردم پیشنهاد شود که از جمله آن می‌توان به توصیه نخریدن خودرو اشاره کرد که این پیشنهاد ابتدا از سوی وزارت صنعت به مردم اعلام شد ولی حالا گویا این توصیه عجیب به مذاق مسئولین خوش آمده و این بار مجلس نیز دست به این توصیه زده است!

به گزارش چرخان، بازار خودروهای داخلی که در یکسال اخیر از تلاطم عجیبی برخوردار شده و در بعضی از خودروها شاهد افزایش قیمت بالای 100 درصد نیز بوده‌ایم، با مشکلات زیادی روبرو بوده و از جمله آن عدم عرضه ایست که در کمال ناباوری از سوی خودروسازان ادامه دار بوده و در حالیکه تا پایان سال چیزی در حدود 1 میلیون دستگاه خودرو بایستی به مشتریان تحویل داده شود، ولی کاهش تولید قابل توجهی را نسبت به زمستان سال گذشته شاهد هستیم.

خودروهای داخلی خرید خودرو معاینه فنی خودروهای داخلی پیش فروش خودرو خودروهای شخصی خودروهای داخلی گرانی خودرو تحویل خودروهای پیش فروش شده بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرو معاینه فنی خودروهای تولید داخل قیمت خودروهای داخلی قیمت رسمی پرایداما در این بین مجلسی‌ها و دولتی‌ها به جای اینکه به علت و دلیل اصلی این ماجرا بپردازند و مشکلات مربوط به تولید را حل کرده و یا اقدامات لازم را برای تولید هر چه بیشتر خودروسازان انجام دهند، ابتدا اقدام به بستن بخش خودرو در سایت‌های نیازمندی کردند و بعد از آن نیز به مردم توصیه کردند که فعلا دست از خرید خودرو بکشند تا قیمت‌ها کاهشی شود!

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: برای جلوگیری از ورود دلالان به بازار خودرو اقدامی انجام نشده و به همین دلیل نیز مردم باید خودشان اقدام کنند. می‌توانستیم اقدامات مختلفی را برای جلوگیری از ورود دلالان اتخاذ کرد و به طور مثال تعرفه بالایی را برای فروش خودرو اعمال کرد و یا فروش خودروهای صفر را تا چند سال ممنوع نمود ولی این اقدامات انجام نشده و باید مردم در بخش تقاضا مدیریت کرده و با نخریدن خودرو باعث کاهش قیمت خودرو شوند و از خرید خودرو توسط دلالان و دپو کردن آن جلوگیری کنند.

سایپا و ایران‌خودرووی در ادامه افزود: قیمت دلار از حدود 16 هزار تومان چند ماه پیش به 12 هزار تومان هم رسید ولی قیمت خودرو از آن زمان تا الان چیزی در حدود 40 تا 50 درصد نیز بالاتر رفته است. به همین دلیل است که می‌گوییم عرضه و تقاضا بهم خورده و دلالان وارد این موضوع شده‌اند و قیمت‌ها را به صورت کاذب بالا می‌برند.

این نماینده مجلس در ادامه به راهکارهای پیش رو در زمینه کاهش قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که مردم باید راسا از خرید خودرو جلوگیری کنند تا بتوان عرضه و تقاضا را متعادل نمود و با این کار می‌توان انتظار کاهش 20 درصدی قیمت خودرو را داشت. بحث ممنوعیت اعلام قیمت خودرو در سایت‌ها چندان موثر نیست ولی بایستی اطلاع رسانی‌های لازم در این مورد انجام شود تا اقدامات دلالان موثر نباشد.

صنعت خودروسازیبه گزارش چرخان، این اظهار نظرها در حالی است که همه ارکان بحث قیمت گذاری و مدیریت خودروهای داخلی به خوبی به علت اصلی این گرانی‌ها واقف بوده ولی عملا خودروسازان را برای کنترل بازار تحت فشار قرار نداده و به دنبال حواشی موضوع هستند!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا