مکمل بنزین
خبرداخلی

روند کاهشی قیمت خودروهای داخلی ادامه خواهد داشت؟

پس از روند صعودی عجیبی که در بازار خودروهای داخلی شاهد آن بودیم چند روزی است که بازار خودرو شاهد روند نزولی کندی است که البته به لطفا مسائل مختلف بوده و فروش فوری خودروسازان از جمله دلایل اصلی این موضوع هستند که اهالی بازار نظرات مختلفی در مورد ادامه دار بودن روند نزولی بازار دارند که در ادامه به مسائل مختلف این حوزه می‌پردازیم.

به گزارش چرخان، پس از حدود دو ماه روند صعودی در بازار خودروهای داخلی و خارجی این بار شاهد روند نزولی خودرو هستیم که سردمدار کاهش قیمت‌ها یک خودروی مونتاژی بود که با کاهش حدود 130 میلیون تومانی شروع روند ریزشی بازار را رقم زد. پژو 2008 که قبل از شروع تحویل ایران‌خودرو با ارقام بسیار بالایی در بازار مورد معامله قرار می‌گرفت، بعد از صدور دعوتنامه تکمیل وجه برای این خودرو به یکباره شاهد کاهش قیمت این خودرو بودیم. در خودروهای داخلی نیز خودروی دنا با کاهش قیمت حدود 15 میلیون تومانی رتبه اول این موضوع را داشت.

بسیاری از کارشناسان علت‌های مختلفی را برای کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی بیان می‌کنند که در زمینه کاهش قیمت خودروهای داخلی به دو علت اساسی اشاره می‌شود که اولین مورد تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو است که در مجلس به تایید نمایندگان رسید. دومین مورد نیز بحث فروش فوری خودروسازان است که تا حدود زیادی توانسته نیاز واقعی مصرف کنندگان را تامین نماید.

شورای رقابت بازهم در خودروسازی!

پس از اینکه خودروسازان و وزارت صنعت در کنترل بازار خودرو ناتوان شدند و عملا هشدارهای مجلس نسبت به این موضوع نادیده گرفته شد، مجلسی‌ها راسا دست به کار شدند و در مصوبه‌ای بازگشت شورای رقابت را به بحث قیمت گذاری خودرو را امضا کردند. از روی که پای این شورا به بحث قیمت گذاری باز شد، شاهد کاهش قیمت خودروها بودیم که به نوعی تایید این تصمیم مجلس هم بود.

خودروسازان عرضه را بالا بردند

بعضی از اهالی بازار معتقدند که به محض ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری این خودروسازان بودند که با عرضه زیاد به بازار باعث شدند تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند. خودروسازان به این دلیل عرضه را بالا بردند تا نشان دهند سیاست فروش حاشیه بازار موفق بوده و احتمالا نیازی به حضور شورای رقابت نیست!

اما سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مصاحبه‌ای گفت که این استدلال را قبول ندارد و درست نیست. او در این مصاحبه گفت: خودروسازان تغییری در عرضه خود ایجاد نکردند و به نظر من دلیل اصلی کاهش قیمت همان ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری است. قیمت‌ها در بازار به صورت لحظه‌ای تعیین می‌شود و به همین دلیل شاهد تفاوت قیمت الان و 10 دقیقه قبل هستیم. البته ناگفته نماند که کاهش نرخ ارز نیز بر روی قیمت خودرو موثر بوده است.

بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودروسایت‌ها مقصرند!

از دیگر دلایل کاهش قیمت خودروهای داخلی که برخی از فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند، سایت‌های نیازمندی است که پس از بسته شدن قیمت‌ها شاهد روند کاهشی بودیم چرا که دلالان از این بستر برای قیمت گذاری اموالشان استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد این موضوع نیز بی تاثیر نبوده است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا