مکمل بنزین
گوناگونخبر

C88 1994؛ طرح مفهومی فراموش شده شرکت پورشه!

نام: پورشه C88 (که حرف C سرواژه کلمه کشور چین و عدد 88 نیز نشانه‌ای از بخت و اقبال خوب در فرهنگ چینی است.)

تاریخ عرضه خودرو: نوامبر سال 1944 در پکن چین

ویژگی‌ها: دارای یک قلب تپنده 101 لیتری چهار سیلندر باقدرت بین 48 تا 68 اسب بخار، جعبه‌دنده انتقال قدرت 4 سرعته خودکار، چرخ جلو محرک (FWD)، رینگ‌های فولادی 15 اینچی، شتاب صفرتا صد کیلومتر بر ساعتی 16 ثانیه‌ای و همچنین نهایت سرعت 161 کیلومتر بر ساعت.

اما چرا این طرح مفهومی اواخر قرن بیستم پورشه را یادآوری می‌کنیم؟

قبل از اینکه بخواهیم دلیلی برای این مورد بیان کنیم، باید کمی مکث کرده و این سؤال را از خودمان بپرسیم که این خودرو، آیا واقعاً یک پورشه است؟ شاید اشتباهی رخ‌داده و یک خودروی کاملاً معمولی از یک برند معمولی پیش روی‌مان قرار داشته باشد؛ اما جواب این است که بله این‌یک خودروی سدان پورشه است که این شرکت باهدف عرضه آن برای بازار بزرگ چین، دست به رونمایی آن زده بود.

درواقع، این سدان بی‌رنگ و لعاب که نمی‌توان آن را درخور محصولات تولیدی شرکت اشتوتگارتی دانست، پاسخی است به درخواست دولت چین در سال‌های دهه 90 میلادی به 20 خودروساز خارجی تا آن‌ها برای بازار این کشور، یک خودروی مقرون‌به‌صرفه و ارزان تولید کنند.

شرکت پورشه نیز، این فرصت را مغتنم شمرد و برای این بازار بزرگ آسیایی، در ابتدا یک خودروی هاچبک سه درب را رونمایی کرد و پس‌ازآن نیز قصد تولید نمونه‌های کامل در کلاس‌های مختلفی مانند سدان، واگن و وانت C88 را داشت. تصاویری که از پورشه C88 مشاهده می‌کنید، تنها خودروی با اندازه واقعی ساخته‌شده توسط این شرکت است؛ زیرا طرح‌های دیگر برای کلاس‌های دیگر این خودرو، از سطح طراحی‌های روی کاغذ، بالاتر نرفتند.

اگرچه این خودرو باهدف عرضه به کشور اژدها ساخته‌شده بود اما پورشه، نیم‌نگاهی نیز به پتانسیل صادراتی برای بازار اروپا با توجه به قوانین آلایندگی موجود در آنجا نیز داشت.

جدای از بحث آلایندگی، پورشه تنها 4 ماه زمان لازم داشت تا بتواند یک نسخه سدان از C88 هاچبک را برای این کشور تولید کند. درخواستی که درنهایت، توسط دولت چین نادیده گرفته شد و به‌واسطه همان نیز، کل پروژه تولید یک خودروی معمولی از طرف این شرکت، منتفی شد.

البته جدای از تمامی موضوعات پیرامون تولید شدن یا نشدن این خودرو برای بازار چین در آن سال‌ها، شاید به نتیجه نرسیدن این پروژه امروزه خیلی فواید بیشتری برای این شرکت داشته است؛ زیرا با توجه به امضای اختصاصی این شرکت آلمانی برای تولید محصولات خاص و جذابش، قرار گرفتن چنین محصولی بین آن‌ها چندان جالب به نظر نرسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا