مکمل بنزین
خبر

فناوری جدیدی که از تایرهای خودرو، برق تولید می‌کند!

در سال‌های اخیر، شرکت‌های خودروسازی که اقدام به تولید خودروهای برقی کرده‌اند، بزرگ‌ترین چالش پیش رویشان را اندازه باتری‌های خودروها دانسته و ظرفیت این باتری‌های برقی، یک مشکل بزرگ برای آن‌ها بوده است.

حالا چه می‌شود اگر بتوان با سیستم‌هایی دیگر و جدای از باتری‌ها، انرژی را حداقل به میزانی که بتواند مؤثر واقع‌شده و به درد خودرو بخورد، تولید کرد. به نظر، سیستم جدیدی که بتواند با استفاده از تایرهای خودرو، اندازه‌گیری و تحلیل فشار آن‌ها، انرژی تولید کند، ایده جالبی باشد.

فن‌آوری جدیدی که شرکت صنایع سامیتومو رابر، یعنی شرکت مادر فالکن (Falken)، با کمک و همکاری آقای هیروشی تانی، استاد دانشگاه کانسای در شهر سویتا، اُساکا، در حال کار بر روی آن بوده تا بتواند از انرژی الکتریکی استاتیک درون تایرهای خودرو، هنگامی‌که خودرو در حال حرکت و تایرها نیز در حال چرخیدن هستند، بهره برده و مزیت انرژی را به نفع خود، پیش ببرد.

این سیستم جدید که بانام جذب‌کننده انرژِی (Energy Harvester) شناخته می‌شود، از دولایه لاستیکی تشکیل‌شده که هر یک از آن‌ها درون یک الکترود، به همراه صفحه بار منفی که با صفحه بار مثبت در تعامل است، قرارگرفته‌اند. این سیستم، هنگامی‌که تایرها، در هنگام حرکت تغییر شکل داده و جابجا می‌شوند، می‌تواند انرژی الکتریسیته تولید کند.

مهندسان پشت این پروژه، در این فکر هستند که این سیستم در صورت به بلوغ رسیدن، حتی توانایی این را نیز خواهد داشت که خودروهای برقی را از داشتن باتری‌های بزرگی که زیر کاپوت یا زیربدنه خودرو جاسازی می‌شوند نیز بی‌نیاز کرده و یا حداقل نیاز را به آن‌ها داشته باشند. پروژه‌ای نوین و جالب که اکنون، آژانس فن‌آوری و علم ژاپن نیز از آن حمایت کرده است.

شرکت صنایع سامیتومو رابر، یک شرکت ژاپنی است که برند شناخته‌شده Falken را در تولید تایر، در اختیار دارد. برندی که پنجمین تایر ساز بزرگ دنیا بوده و 37,852 کارمند نیز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا