مکمل بنزین
گوناگون

کیسه های هوا زانو، ممکن است خطراتی نیز داشته باشند!

کیسه‌های هوا در خودروها توانستند انقلابی را در حوزه ایمنی به وجود آورده و جان میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا نجات دهند.

اما هیچ وسیله و مؤلفه جدیدی وجود ندارد که بتوان آن را به‌صورت کامل، بی‌عیب و نقص دانست و هیچ مشکلی را درون آن پیدا نکرد. از آنجایی‌که در سال‌های اخیر، شرکت‌های خودروسازی تعداد بیشتری از این کیسه‌های هوا را درون خودروهایشان قرار می‌دهند، موسسه بیمه‌ای مربوط به ایمنی بزرگراه‌ها موسوم به IIHS، تحقیقی را روی این وسایل ایمنی صورت داده و متوجه شده است که کیسه‌های هوا زانو می‌توانند آسیب‌های بیشتری را نسبت به مزیت‌هایشان برای راننده و سرنشینان ایجاد کنند.

در همین تحقیق گذشته این موسسه،IIHS اطلاعات مربوط به 400 حادثه خودرویی را برای ارزیابی و رتبه‌بندی ایمنی خودروها، تجزیه‌وتحلیل کرد. بر اساس این گزارش، کیسه‌های هوایی که برای زانوها کار گذاشته می‌شوند، تقریباً هیچ فایده‌ای برای ضربات نه‌چندان محکم در این حوادث، برای راننده خودرو نداشته‌اند.

در حوادث با آسیب‌های کمتر نیز، این ایربگ ها می‌توانند تا حد کمی، حتی به قسمت‌های پایین پا راننده آسیب وارد کرده و مقدار جراحت‌ها را افزایش دهند. اگرچه هنوز دلیلی برای اثبات این ادعا ارائه نشده است اما به نظر می‌آید که سرعت‌بالای باز شدن این کیسه‌های هوای زانو، می‌توانند ضربه شدیدی را به‌پای راننده وارد کرده و احتمال برخورد پا به‌جاهای دیگر خودرو را افزایش می‌دهند.

این موسسه همچنین بر روی تصادف‌های واقعی و اثراتی که این ایربگ های زانو می‌توانند داشته باشند نیز نگاهی انداخته است. اطلاعاتی که از 14 ایالت آمریکا جمع‌آوری‌شده و می‌تواند بازخورد مناسبی را از این نوع ایربگ، به راننده‌ها بدهد. این تجزیه‌وتحلیل نشان می‌دهد که این نوع از ایربگ ها می‌توانند تا حدود 0.5 درصد، خطرات کلی یک حادثه را برای راننده افزایش دهند.

عددی که بر اساس گفته‌های IIHS، به‌هیچ‌عنوان بزرگ و قابل‌توجه نبوده و حتی احتمال بروز حادثه بیشتر را نسبت به این درصد پایین، به دنبال خواهد داشت. این کیسه‌های هوا، می‌توانند حتی بیشتر از پا و زانوها، اثرگذاری منفی بر روی بدن راننده داشته باشند.

در طول یک حادثه، کیسه‌های هوای منبسط‌شده می‌توانند فضای پایین‌تنه بدن را به شدن محدود کرده و موجب آسیب‌های دیگر شوند.

پس اگر این نوع از ایربگ ها تا این حد کم‌فایده هستند و حتی می‌توانند ضرر نیز داشته باشند پس چرا شرکت‌ها آن‌ها را روی محصولاتشان قرار می‌دهند؟ طبق گفته‌های این موسسه که البته هنوز توسط آدمک‌های مصنوعی آزمایش نشده و به اثبات نرسیده است، کیسه‌های هوایی زانو، می‌توانند برای سرنشینان دیگر خودرو که از کمربند ایمنی استفاده نکرده‌اند، اثرات مثبت بیشتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا