مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌ها

چرا باید برنامه منظمی برای شستن خودرو داشت؟

بدون شک خودروی هرکسی برای صاحبش ارزش زیادی ازنظر اقتصادی داشته و پول زیادی نیز برای خرید آن هزینه شده است پس باید موارد مربوط به نگهداری از این وسایل چهارچرخ را نیز مدنظر قرارداد. کارهایی مانند زمان مناسب برای تعویض روغن، تعویض لاستیک‌های خودرو، شمع و دیگر موارد که از وسایل مصرفی محسوب می‌شوند هر یک جزئی از همین تعمیر و نگهداری یک خودرو هستند.

اما آیا تاکنون شستن خودروی‌تان را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بسیار ساده در نظر گرفته‌اید؟

هرچند وقت یک‌بار باید خودروها را شست و شیوه صحیح تمیز کردن آن ا به چه صورتی است؟

گاهی اوقات اینکه ماشین نیاز مبرمی به تمیز شدن دارد بسیار واضح و روشن است. پس از چند روز رانندگی در آب‌وهوای غبارآلود، کثیف و یا روزهای بارانی و یا کثیف کاری پرندگان روی هر قسمتی از ماشین هنگامی‌که شما خودروی‌تان را زیر یک درخت یعنی جایی که فکر می‌کنید ایده آل ترین مکان برای پارک است قرار می‌دهید، شاید این وسیله چهارچرخ نیاز به یک تمیزکاری داشته باشند.

اما چه می‌شود اگر همین تمیز کردن و شستن خودرو را نیز به‌عنوان جزئی از یک برنامه تعمیر و نگهداری درست مانند دیگر موارد در قالب یک برنامه زمانی انجام داد؟ چه این تمیزکاری بخواهد برای محافظت از رنگ خودرو و یا جلوگیری از زنگ‌زدگی باشد و چه برای بهتر کردن شرایط ماشین به‌منظور بالاتر بردن ارزش فروش آن، دلایل متفاوت و قابل قبولی برای منظم تمیز کردن یک خودرو وجود دارند.

هرچند وقت یک‌بار کافی است؟

بیشتر کارشناسان این حوزه توصیه می‌کنند که بهتر است شستن و تمیزکاری خودرو هر دو هفته یک‌بار و در قالب یک برنامه زمانی منظم سالیانه انجام شود. اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بنا به هر دلیلی میزان نمک آن منطقه بیشتر از حد نرمال باشد، حتی باید دفعات بیشتری را برای شستشو خودرو اختصاص دهید؛ زیرا نمک باعث تخریب فلز و درنتیجه پوسیده شدن خودرو می‌شود.

اگر هم از آن دسته افرادی هستید که در مناطق خوش آب‌وهوا و پر از پرنده‌های زیبا زندگی می‌کنید، باید این را در نظر بگیرید که کثیف کاری پرندگان به‌اندازه‌ای اسیدی است که از رنگ خودروی‌تان عبور کرده و به آن آسیب برسد. همین‌طور حشرات ریزودرشت و همچنین شیره‌ی گیاهان و درختانی که خودروی‌تان را زیر آن‌ها پارک کرده‌اید نیز باید از روی سطح ماشین برداشته‌شده و تمیز شوند.

البته این زمان گفته‌شده بسته به اینکه روزانه چه میزان از خودروی‌تان استفاده می‌کنید و یا برای تعمیر مجبور شده‌اید آن را به مکانیکی برده و سطح آن کثیف شود، می‌تواند متغیر باشد.

همان‌گونه که ممکن است به شستن خودروها در فصل تابستان فکر کنید، این وسایل چهارچرخ در زمستان به تعداد دفعات بیشتری برای تمیزکاری نیاز دارند. نمک‌های موجود در جاده‌ها یکی از بدترین دشمن‌های خودروی شما بوده و می‌توانند آسیب زیادی به بدنه آن وارد کنند. در این مواقع، مراجعه بیشتر به کارواش به‌خصوص درجاهایی که آب‌پاش‌های پرفشار دستی دارند می‌تواند از ساخته‌شدن چنین آلودگی‌های نمکی روی خودرو جلوگیری کنند.

البته بااینکه درون کابین از تماس با نمک و حشرات بسیار محفوظ‌تر از سطح بیرونی خودرو است اما بازهم نیاز به تمیزکاری دارد. برای تمیزکاری درون کابین می‌توانید از یک جاروبرقی برای تمیز کردن کف خودرو، زیر صندلی‌ها و روی روکش‌های صندلی و از آب گرم و مایع تمیزکننده برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. همچنین اگر روکش صندلی خودروی شما از جنس چرم است باید به‌منظور کهنه نشده و ترک نخوردن چرم، حداقل هر سه ماه یک‌بار، آن را تمیز کنید. اگر هم زیاد رانندگی می‌کنید و خودروی‌تان زیاد در معرض نور خورشید است، این زمان به هر دو ماه یک‌بار کاهش می‌یابد.

براق کاری و ایجاد لایه محافظ

بیشتر خودروها حداقل دو بار در یک سال نیز به براق کاری و واکس زدن دارند. درواقع این شما هستید که باید ببینید آیا تنها با کشیدن یک دستمال مرطوب روی سطح خودرو راضی می‌شوید و یا نیاز به یک براق‌کننده دارید.

این براق‌کننده‌ها درواقع چیزی بیشتر از یک وسایل اضافی برای درخشان کردن خودرو هستند. آن‌ها می‌توانند از آسیب رساندن موادی مانند نمک، شیره درختان، حشرات و کثیف کاری پرندگان و خیلی از موارد ناخواسته دیگر روی رنگ خودروی‌تان جلوگیری کنند. درواقع حداقل کار آن‌ها، ایجاد یک‌لایه پوششی اضافی روی سطح خودرو است که بین رنگ خودرو و موارد گفته‌شده قرار می‌گیرد.

پس باکمی وقت گذاشتن و حوصله و همچنین داشتن یک برنامه منظم برای این کار، می‌توان با یک شستن ساده و سریع هر دو هفته یک‌بار، واکس زدن خودرو هر شش ماه یک‌بار و تمیزکاری داخل کابین هرچند ماه یک‌بار، خودرو را در بهترین و زیباترین حالت ممکن حفظ کرده و ارزش سرمایه‌تان را بالاتر ببرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا