مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

گسترش حضور محصولات ایران خودرو با بروزرسانی و توسعه منابع مصرفی در سنگال

16 آذر 1387 بود که ایران خودرو به همراه مسئولان کشوری ایران و سنگال، خط تولید خود را در این کشور افتتاح کرد. این کارخانه با ظرفیت تولید اسمی ده هزار دستگاه افتتاح شد و طبق گفته های ایران خودرو، در سال ابتدائی آغاز تولید بیش از 22.5 میلیون دلار قطعات یدکی به این کشور صادر شد. اما پس از این رویداد مشخص شد که دولت سنگال قادر به تامین برق این کارخانه نیست. این در حالی بود که ایران خودرو علاوه بر خط تولید CKD، خط رنگ را نیز در این کارخانه مستقر کرده بود که این خط پرمصرف ترین بخش کارخانه محسوب شده و شاید تمامی برق مصرفی یک شهر را مصرف کند. پس خط رنگ باتوجه به این مسائل غیرفعال باقی ماند.


این تنها مشکل ایران خودرو در سنگال نبود و در آغاز مونتاژ و عرضه نیز، مردم به علت بنزینی و CNG بودن و اینکه هردو این منابع در سنگال گران هستند، از این خودرو استقبال کمی شد. پس مسئولان سنیران خودرو (شرکت مشترک ایران و سنگال) به فکر تبدیل خودروهای گازسوز (CNG) به گاز مایع سوز (LPG) افتاده و اولین محصولات ایران خودرو با این منبع مصرفی به عنوان پایلوت در سنگال بهره برداری شد.
پس از این سمند به عنوان یکی از پرفروش ترین خودروهای سنگال تبدیل شده و حال اکثر خودروهای تاکسی در سنگال سمند است. همچنین سالهای گذشته نیز دنا پلاس تولیدی در این کشور تبدیل به خودروهای پلیس شده و به دولت این کشور تحویل داده شد.


اما امروز خبر رسید که باتوجه به اقدامات جدید دولت سنگال برای استخراج و تولید گاز CNG و همچنین گسترش این منبع، سنیران اتو به عنوان اولین شرکت خودروساز سنگالی خواهد بود که خودروهای CNG را تولید خواهد کرد.
گرچه که طبق اعلام ایران خودرو این طرح قرار بود سال گذشته به بهره برداری برسد ولی به علت تحریم ها و انتقال مشکل ارز، این طرح به سال 1399 شمسی منتقل شد. حال نمونه هایی از نسخه CNG تولید شده که بزودی تحویل خریداران خواهد شد.


طبق برنامه های گروه صنعتی ایران خودرو، این شرکت به دنبال حفظ و توسعه محصولات خود در بازار سنگال را ادامه داده و به منظور همکاری با اهداف دولت سنگال، مسئولان این کشور نیز قول همکاری و توسعه منابع برقی برای استفاده در کارخانه و جلوگیری از آسیب های ناشی از نوسانات برق و… را داده اند. همچنین باتوجه به افتتاح کارخانه ایران خودرو در سنگال و افزایش اشتغال زایی در این کشور، این کارخانه از حمایت مالی و معافیت مالیاتی برخوردار است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا