مکمل بنزین
رپورتاژ

ماجرای رژه اتومبیل‌های بسترن B30

بسترن زیرمجموعه شرکت بلندآوازه «فاو»، دومین شرکت بزرگ خودروسازی در چین است که در سال 2006 ميلادي تأسیس شده است. شهرت شرکت فاو نه فقط به دلیل خودروسازی که به دلیل همکاری بسیار نزدیکش با خودروسازان مشهور دنیا مانند آئودی، فولکس واگن، تویوتا، مزدا و جنرال موتورز است که نشان می‌دهد با خودروسازی متفاوتي روبه‌روییم. بسترن، خط تولید خودروهای مدرن شرکت فاو تاکنون سدان‌های B30، B50، B70 و B90 و کراس‌اوورهای X40 و X80 را تولید کرده است. در ایران گروه خودروسازی بهمن نمایندگی واردات و مونتاژ محصولات این شرکت را برعهده دارد. گروه بهمن را پیش از این با محصولات مزدا و به خصوص مزدا 3 محبوب و دوست‌داشتنی می‌شناختیم و همین امر باعث اعتماد خریداران به بسترن و استقبال از آن شد.

حواشی خرید بسترن B30

بسترن B30 یکی از پرحاشیه‌ترین خودروهای چینی موجود در کشورمان است. داستان‌های این خودرو خاص و متفاوت و در عین حال عجیب به نظر می‌رسند. اولین داستان بسترن حول محور خرید و فروش آن اتفاق افتاد. گروه بهمن در بهار سال 1397 شمسي پیش‌فروش این خودرو را با قیمت 69 میلیون و 800 هزار تومن آغاز کرد. هنوز ثبت نام‌ها ادامه داشت که بهمن‌موتور در طی اطلاعیه‌ای در مرداد 1397 اعلام کرد که این خودرو با قیمت 79 میلیون و 500 هزار تومن تحویل مشتریان داده خواهد شد. اعتراض مشتریان راه به جایی نبرد و در ادامه روند واردات و مونتاژ، بسترن B30 باز هم با افزایش قیمت‌های عجیب و غریبی روبه‌رو شد. به دنبال افزایش قیمت دلار در پاییز سال 1397 و به دنبال آن افزایش تعرفه‌های واردات خودرو، شرکت‌های واردات خودرو مانند کرمان‌موتور، کارمانیا، عظیم‌خودرو و مدیران‌خودرو، قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی خود را افزایش دادند. گروه خودروسازی بهمن هم از این امر مستثنا نبود. اما در این میان، خریداری که به امید خرید خودرویی ارزان قیمت مبلغ پیش خرید را پرداخت کرده بود، باید در هنگام تحویل خودرو، 2 برابر مبلغ اصلی را پرداخت می‌کرد که همین امر، باعث افزایش نارضایتی‌ها شد. بسیاری از مشتریان شکایت‌های خود را به رسانه‌ها کشاندند و خواستار این شدند که مسئولان بهمن‌موتور خودروها را به همان قیمت قرارداد تحویل بدهند. البته این اعتراض‌ها نتیجه‌ای نداشت و مشتریان مجبور شدند خودروهای خود را تا بیش از 50 درصد بيشتر قیمت اصلی تحویل بگیرند. گروه بهمن این افزایش قیمت را پلکانی انجام داد. طوری که در مهر 1397 قیمت تمام شده بسترن B30 به 106 میلیون و 800 هزار تومان رسید! بسترن که عنوان یکی از ارزانترین خودروهای گروه بهمن را داشت، به یک‌باره جهش قیمتی عجیبی را در کمتر از 6 ماه تجربه کرد و در آبان سال 1397 قیمت نهایی آن 124 میلیون و 300 هزار تومان اعلام شد! مردمی که از خودروهای کم کیفیت و بدون آپشن داخلی دلزده بودند و توان خرید خودروهای خارجی مرغوب را هم نداشتند، به خودروهای چینی ارزان‌قیمت ولی با آپشن‌های فراوان امید بسته بودند که افزایش دلار این امید آنها را هم ناامید کرد. جالب است بدانید که در پایان سال 1398 قیمت تمام شده بسترن B30 حدود 260 میلیون تومان بوده است. این افزایش قیمت در بازه زمانی یک ساله بعید است در هیچ کجای دنیا دیده شود!

نکات جالب در مورد مالکان بسترن B30

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مالکان بسترن B30 گردهمایی‌ها و جلسات مختلفی در شهرهای مختلف ایران دارند. یک صفحه رسمی با نام «پیج رسمی بسترن‌سواران B30» در اینستاگرام وجود دارد که مالکان بسترن عکس‌هایی از خودروهای خود را در آن قرار داده و در مورد خودروها و مشکلات و برتری‌هایش با هم بحث و تبادل نظر می‌کنند. بهمن‌موتور هم در سال 1397 همایشی را برای مالکان بسترن برگزار کرده بود. در این همایش مسئولین این شرکت ضمن توجه به صحبت‌ها، شکایت‌ها و پیشنهادات مالکان، هدایایی را هم به دارندگان این خودروها تقدیم کردند تا هم به دلیل دلگیری‌های پیش آمده از آنها دلجویی کنند و هم نشان دهند که شیوه‌های نوین بازاریابی جهانی و مشتری‌مداری و حفظ رضایت و کرامت مشتریان مطابق با الگوهای جهانی در ایران هم امکان انجام دارد. در این همایش، بسترن‌سواران با حضور در رژه خودروهای خود و تغییراتی که در آن ایجاد کرده بودند را هم به نمایش گذاشتند. شاید تمام این اتفاق‌ها و داستان‌ها و در عین حال رفتار حرفه‌ای گروه خودروسازی بهمن باعث شده که بسترن B30 خودرویی متفاوت و به زعم مالکان آن با کیفیت‌ترین خودرو در رده قیمتی خودش باشد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا