مکمل بنزین
رپورتاژ

برگ برنده خودروسازان بزرگ در بازار سدان‌های لوکس

بعد از ماه‌ها تنش و بحران در بازار خودرو، با ابلاغ شیوه جدید قیمت‌گذاری و البته نرخ‌های جدید، شرکت‌های بزرگ خودروساز سرانجام فروش فوق‌العاده خود را آغاز کردند. این در حالی است که این شرکت‌ها از مدت‌ها قبل وعده عرضه محصولات جدید به بازار را ارائه کرده‌اند ولی شرایط اخیر فرصتی برای عرضه این محصولات را فراهم نکرده بود.

رویکرد فعلی بازار خودرو فارغ از خودروهای سنتی پرطرفدار، گرایش به سمت کراس‌اورهای جمع‌وجور است. بازاری که تا پیش از این تماماً در اختیار برندهای چینی بوده است. در این میان سمت‌وسوی جدید شرکت‌های بزرگ آغاز دور جدیدی از محصولات سدان با ویژگی‌ها تشریفاتی برای مشتریان خاص است. امید این شرکت‌ها اقبال دوباره خانواده‌ها به این سبک از خودروهاست. در ادامه با سه گزینه مطرح از سوی سه خودروساز اصلی میدان آشنا خواهید شد.

ایران خودرو K132؛ سدان زیبای ایرانی-فرانسوی

اواخر سال گذشته بود که ایران خودرو طی مراسمی فشرده با حضور رئیس‌جمهوری از محصول جدید خود با نام پروژه K132 پرده‌برداری کرد. این خودرو را می‌توان پرچم‌دار ایران خودرو تلقی کرد. مشخص است که بسیاری از بخش‌های قالب جانبی، کابین و فریم سقف این خودروی ملی کاملاً برابر با پژو 301 بوده و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو اتخاذ شده است. K132 را می‌توان مانند پروژه رانا دانست؛ زیرا رانا با کمترین تغییرات به‌عنوان نمونه ارزان‌سازی شده پژو 206 صندوقدار معرفی شد و حال قرار است تا K132 با برخی تغییرات فنی و ظاهری به‌جای پژو 301 در ایران خودرو تولید شود. نسخه نهایی K132 با تریم داخلی چرم و پارچه عرضه می‌شود و امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، سانروف، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، صندلی‌های جلو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای جلو و جانبی و… در آن دیده خواهد شد.

سایپا شاهین؛ رهام در قالب ساینا

سدان جدید سایپا با طراحی دوست‌داشتنی خود آینده درخشانی را پیش روی خود می‌بیند. شاهین که پیش‌تر با نام رهام شناخته می‌شد در ابتدا قرار بود از پیشرانه ارتقای یافته 1650 سی‌سی برلیانس برای استفاده کند اما با شروع تحریم‌ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه سایپا نیز برای استفاده از این پیشرانه تحت تأثیر قرار گرفت و در نهایت، تصمیم به استفاده از پیشرانه توربوشارژ تیبا و ساینا روی شاهین گرفته شد. نمایشگر هفت اینچی، صفحه‌نمایش 10 اینچی اندروید در مدل لوکس و سوپرلوکس، سیستم استارت و ورود بدون کلید، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، سیستم روشنایی در روز، سنسور و دوربین دنده‌عقب، کروز کنترل، سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS و فرمان برقی بخشی از آپشن‌های این خودرو به شمار می‌روند.

مدیران خودرو آریزو 6؛ قدیمی تازه‌وارد

سدان زیبای چینی شرکت مدیران خودرو اگرچه چند سالی است که وارد بازار شده ولی طی سال اخیر به دست مشتریان خود رسیده است. چینی‌ها، آریزو 6 را با پلتفرم M1X ساخته‌اند؛ یعنی همان پلتفرمی که با همکاری جگوار-لندرور، برای خودروهای چری طراحی و تولید شده است. کابین مدرن چری آریزو 6 نیز نسبت به محصولات پیشین چری بسیار مدرن‌تر و با تکنولوژی روز است. پیشرانه این خودرو، مشترک با چری تیگو 7 و چری آریزو 5 توربو بوده و شاهد همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر هستیم که می‌تواند شتاب کافی را برای خودرو فراهم کند اما جعبه‌دنده چری آریزو 6 از نوع CVT است. کروز کنترل، TPMS، آینه‌های جانبی برقی، پنل روشنایی روی درها، سانروف، مسیریاب ماهواره‌ای، سیستم ورود و استارت بدون کلید، چراغ‌های روشنایی در روز و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال بخشی از آپشن‌های این خودرو هستند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا