مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

زمان معرفی و عرضه پیکاپ زامیاد صحرا به علت تغییرات فنی و کیفی به تعویق افتاد!

آذرماه امسال بود که تصاویری از پیکاپ دو دیفرانسیل زامیاد صحرا را برای اولین بار رسانه‌ای کردیم. در آن زمان اعلام شد که این خودرو احتمالا تا اواخر امسال رونمایی خواهد شد.

اما اکنون و پس از چندماه، براساس اخبار واصله، گویا زامیاد زمان معرفی و عرضه پیکاپ صحرا را به تعویق انداخته است. اینگونه که گفته می‌شود، علت به تعویق افتادن زمان معرفی، تغییر برخی مشخصه‌های خودرو مذکور بوده و زامیاد قصد دارد تا صحرا را با کیفیت‌تر از آن چیزی که بوده، عرضه کند. البته که وضعیت کیفی محصولات فعلی زامیاد، قابل توجیه و دفاع نیست!

زامیاد صحرا – ZAMYAD SAHRA

شرکت زامیاد برنامه دارد تا گیربکس پیکاپ صحرا را از برند زومکس (ZOMAX) تامین کند. گیربکس 5 سرعته زومکس را قبلا در پیکاپ‌ها و وانت‌های گروه بهمن، پیکاپ آسنا دنده‌ای شرکت آمیکو و… دیده بودیم. البته احتمال تغییر و نصب گیربکس زومکس در صحرا، واکنش و عملکرد مثبت آن در پیکاپ جدید دیگر زامیاد یعنی زاگرس است. همچنین، گویا برنامه زامیاد اینگونه بوده که در همان ابتدا، پیشرانه ارتقاء یافته M24 PLUS را با یک گیربکس جدید هماهنگ کند که گویا قرعه به نام گیربکس زومکس افتاده است.

مشخصات زامیاد صحرا

همانطور که مستحضرید، خانواده محصول کارون و صحرا در واقع برگرفته شده از فودی F16 چین هستند. خودرویی که نسخه فول آن چهار چرخ محرک بوده و ما این قابلیت را در کارون مشاهده نکرده بودیم. حال شرکت زامیاد تصمیم گرفته تا نسخه دو دیفرانسیل پادرا پلاس دو کابین را با نامی متفاوت به بازار عرضه کند.

البته جای شکر دارد که به هرحال قرار است تا نسخه بروزرسانی شده موتور M24 یعنی M24 پلاس در صحرا نصب شود. اینطور که گفته می‌شود، پروژه موتور M24 PLUS با هدف اخذ تاییدیه‌های آلایندگی و استانداردی یورو 5 و فراهم نمودن امکان تداوم تولید محصولات اصلی شرکت در دستور شرکت زامیاد و مگا موتور قرار گرفته است. این پروژه با تجهیز موتور به دریچه گاز برقی، کاتالیست CCC، بلوک سیلندر اصلاح شده، ریل سوخت RETURN LESS و همچنین کالیبراسیون مجدد و تجهیز EMS با پروتکل CAN، بهبود نسبی قابل توجهی در موتور ایجاد کرده است.

هنوز اطلاعاتی از خروجی و قدرت نسخه جدید و پلاس موتور M24 چیزی منتشر نشده است. اما موتور قبلی که هم اکنون در وانت نیسان یا Z24، پادرا پلاس و کارون نصب می شود، توانایی تولید 94 اسب بخار، قدرت و 187 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

نکته مهمی که در صحرا وجود دارد، این است که این پیکاپ به صورت دودیفرانسیل و با حالت‌های 2H (دیفرانسیل عقب سبک)، 4H (دو دیفرانسیل سبک) و 4L (دو دیفرانسیل سنگین) عرضه خواهد شد

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی پیکاپ دو دیفرانسیل صحرا، اطلاعاتی در اختیار نیست. یکی از انتقادات بسیار مهم وارده به کارون، نداشتن ایربگ‌های ایمنی است. باتوجه به اینکه صحرا به نوعی جایگزین پیکاپ دانگ فنگ ریچ محسوب می‌شود، انتظار داریم تا این پیکاپ، حداقل با امکانات مشابهی عرضه شود.

اما به طور کلی، از امکانات احتمالی پیکاپ صحرا، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
  • سامانه ایموبلایزر
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم در سه جهت
  • تنظیم زوایای آینه های بغل به صورت برقی
  • شیشه بالابرهای برقی
  • سیستم تهویه مطبوع (کولر و بخاری)
  • فرمان هیدرولیک
  • دو ایربگ ایمنی (احتمالی)
  • چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب
  • دستگیره‌های آسان بازشو
  • چراغ‌های جلو مجهز به عدسی (لنز)
  • دو دیفرانسیل
  • لاستیک‌های رادیال
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در عقب خودرو
  • و…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. قیمتش مناسب در حدود ۵۰۰ ۶۰۰ باشه ایربگ داشته باشه خوبه

  2. با تشکر از سایت خوب چرخان بابت اطلاع رسانی

  3. سلام چه کاری اتاق ریچ بردارید موتور وانت نیسان بزارید روش

  4. مسخره به نظر می رسه موتور ریچ بردارید موتور نیسان بزارید روش

    1. اتاقش برا شرکت فودایه با اسم اصلی فودای لیون F16 فیس لیفت،بیسش هم به ایسوزو TF حوالی سال 2000 برمیگرده که توسط شرکت چینی ارتقا پیدا کرده،ولی شرکت زامیاد اومده این اتاق رو با شاسی و پاورترین بهبود یافته ی نیسان زامیاد تطبیق داده و محصولاتی با نام پادرا پلاس و کارون رو عرضه کرده که در فاز دوم قراره نسخه ی دودیفرانسیلش با موتور ارتقا یافته و گیربکس و سیستم تعلیق جدید به بازار بیاد،بنابراین تقریبا هیچ ارتباطی با وانت ریچ نداره و صرفا جایگزین اون محسوب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا