مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی تویوتا لندکروزر ۲۰۱۶: سنگین وزن همه کاره!

تویوتا لندکروزر به پنجاه سالگی خود نزدیک می‌شود و در حدود نیم‌ قرنی که با ما بوده هشت نسل خود را تجربه کرده است. تویوتا لندکرورز ۲۰۱۶ هم همان نسل هشتم است که فقط تغییراتی در ظاهر و بصورت فیس‌لیفت دریافت کرده است. در بخش فنی هم موتور ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری همان است که هشت سال پیش در سینه آهنی لندکروزر گذاشته شده و فقط با تغییر جعبه دنده ۶ سرعته قبلی به ۸ سرعته اتوماتیک جدید، سعی در استفاده بهینه از نهایت گشتاور تولیدی دارد.

طراحی جدید چراغ‌های جلو در هماهنگی کامل با جلو پنجره تمام کرومی بیرون آمده، چهره جذاب و نسبتا خشنی به لندکروزر مهربان داده است. تغییرات ظاهری آنچنان نیست که خودرو را نشناسید و یا اشتباه بگیرید، و این شاید دلیل روند کند تغییرات طراحی توسط شرکت تویوتا برای مدل لندکروزر است. اما بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها در حوزه خودرو همیشه از ویژگی‌های تویوتا بوده است.

2016-Toyota-Land-Cruiser-111-876x535

غول سنگین وزن حدودا ۲۷۰۰ کیلوگرمی ژاپنی در تست ما با افتخار ظاهر شد و ما کم آوردیم که این هیولا خم به ابرو نیاورد! در بخش‌های مختلف تست مانند عبور از مسیرهای صعب‌ العبور، جاداری و فضای داخلی برای حمل بار، قدرت و کشش موتور در سربالایی‌ها و حتی شتاب اولیه ۰ تا ۱۰۰ هم با متانت سنگ تمام گذاشت. موتور ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری تویوتا با ۳۸۱ اسب بخار قدرت و ۵۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولیدی برای حرکت این خودروی شاسی بلند فول سایز کاملا مناسب است.

شما با ابتیاع این بزرگ خودروی دوست داشتنی از داشتن چندین خودرو بطور همزمان بی‌نیازید. نه فقط دربازار ایران که در تمامی بازارهای جهانی با شروع قیمت ۸۴ هزار دلاری خود سمبل پولداری و قدرت مالی دارنده آن است. و اما با سواری نرم و راحت و صندلی‌های تمام چرم گرم‌شونده و جادار خود، شما را از داشتن خودروی لوکس و راحت هم بی‌نیاز می‌کند. لندکروز قدرت خود را در خارج از جاده و آفرودهای آخر هفته هم نشان خواهد داد و اینبار نیازی به داشتن خودرویی برای تفریح و گشت و گذار ‌آسوده نخواهید داشت. اگر هم در اتوبان قصد کورس گذاشتن و شتابگیری دارید، شک نکنید با شتاب اولیه ۶.۷ ثانیه‌ای برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تفاوتی با یک کوپه اسپرت نخواهد داشت!

2016-Toyota-Land-Cruiser-124-876x535

 

فضای داخلی بزرگ، راحت و لوکس لندکروزر همیشه زبانرد خاص و عام بوده است. این خودرو در مدل سال ۲۰۱۶ هم بسیار با کیفیت و جادار ارائه شده است. صندلی‌های بزرگ مبل شکل تمام چرم در قسمت جلو حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. جای پا تا دلتان بخواهد هست و بزرگ جثه‌ترین افراد هم که سوار شوند باز جا برای سایرین هست.

ردیف دوم هم با توجه به یکدست بودن زیر پا برای سه نفر بزرگسال هم راحت است و البته که دو نفره نشستن با توجه به مانیتورهای تعبیه شده در پشت سری صندلی‌های جلو خالی از لطف نیست.  البته از دیگر امکانات تعبیه شده برای این ردیف بایستی به سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای با صفحه نمایش اشاره کرد. اما ردیف سوم بر خلاف اکثر خودروهای ۷ نفره دارای جای پای وسیع و فاصله خوبی با صندلی‌های دریف دوم است. البته تویوتا قول نشستن سه نفر را داده که در تست ما فقط برای سه کودک یا نوجوان مناسب بود و برای بزرگسالان ریز نقش هم دونفره راحت خواهند نشست.

2016-Toyota-Land-Cruiser-127-876x535

2016-Toyota-Land-Cruiser-129-876x535

2016-Toyota-Land-Cruiser-131-876x535

طراحی جلو داشبورد بسیار آمریکایی است و مخصوصا کنسول وسط داشبورد با دریچه‌های هوای عمودی ما را یاد غول‌های جنرال موتورز می‌انداخت. البته با توجه به بازار خوب تویوتا در آمریکای شمالی این سبک طراحی بی‌دلیل نیست و رقابت با خودروهای فول سایز آمریکایی از افتخارات این سامورایی است. بر خلاف مدل‌های قدیمی‌تر که دارای قطب نما، ارتفاع سنج و شیب سنج در قسمت مرکزی داشبورد بودند حالا همه این ادوات دیجیتالی شده و در صفحه نمایش لمسی به نمایش گذاشته شده‌اند.

البته در آمپرهای پشت فرمان نیز میزان ولتاژ باتری و فشار روغن همچنان آنالوگ و کلاسیک باقی مانده‌اند. کلیدهای گردان تمام فلزی کنترل کننده میزان نیروی وارده به دیفرانسیل‌ها هم در کنار دسته دنده با حالت بسیار جالبی قرار گرفته‌اند. تقسیم میزان نیروی متحرک به چرخ‌ها را چهل درصد برای دیفرانسیل جلو و ۶۰ درصد برای دیفرانسیل عقب قرار دادیم. کنترل کردن خودرویی که با سرنشینش به راحتی به سه تن وزن می‌رسد کمی آدرنالین خون را بالا می‌برد. ولی در بازگشت دیدیم که فقط ۱۶.۵ لیتر بنزین برای طی ۱۰۰ کیلومتر مسافت مصرف کرده است که خستگی‌مان را در کرد.

2016-Toyota-Land-Cruiser-138-876x535

ظاهر خودرو طبق انتظار همان صلابت همیشگی لندکروزرها را دارد. در ادامه می‌توانید تصاویر بیشتری از این زیبای سنگین وزن را مشاهده کنید.

2016-Toyota-Land-Cruiser-103-876x535

2016-Toyota-Land-Cruiser-113-876x535

2016-Toyota-Land-Cruiser-120-876x535

2016-Toyota-Land-Cruiser-112-876x535

 

علیرضا فروتن

طراح، نویسنده و مترجم از عاشقان فناوری و خودرو، ماشین باز و نیدفوراسپید باز حرفه‌ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا