Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی سیتروئن C3 XR؛ دورگه چینی به نام فرانسوی!

امسال نمایشگاه خودروی مشهد بسیار پربار بوده و تولید کنندگان داخلی از جدیدترین محصولات خود برای عرضه در بازار ایران رونمایی کردند. در این میان گروه خودروسازی سایپا 4 مدل از خودروهای آینده خود را با برند سیتروئن معرفی کرده؛ که به تفصیل درباره آنها در وبسایت چرخان صحبت شده است. اما یکی از این خودروها؛ C3-XR نام دارد که لازم است آشنایی بیشتر و بهتری با این خودرو داشته باشید.

citroen-c3-xr-001

بیش از هر چیز باید این نکته را خدمت کاربران گرامی وبسایت چرخان متذکر شوم که حتما مقاله؛ رویای خیس: سوار بر خودروهای چینی با تصور اروپایی! را برای یکبار هم که شده مطالعه کنید!

شاید بپرسید که چرا باید این کار را انجام داد و چه نیازی به انجام چنین کاری است؟ در پاسخ باید گفت که با بررسی‌های به عمل آمده حقانیت مقاله مذکور به اثبات رسیده و سیتروئن C3-XR یکی از محصولات مشترک کمپانی دانگ‌فنگ و پژو سیتروئن است! بنابراین؛ خودروی مذکور را به هیچ عنوان نباید یک فرانسوی اصیل تصور کرد؛ بلکه آن را باید یک چینی خوش رنگ و لعاب دانست که سیتروئن اجازه استفاده از زبان طراحی و برند خود را برای ساخت آن داده است. البته بدون شک کمپانی سیتروئن مقداری از فناوری‌ و تکنولوژی‌های خود را در اختیار دانگ‌فنگ قرار داده است؛ ولی قطعا فناوری‌های مذکور باعث تولید یک خودروی فرانسوی نشده و ما با یک دو رگه مواجه هستیم.

citroen-c3-xr-003

خلاصه اینکه خودروی مذکور مخصوص بازار چین طراحی شده و اصلا تصور فرانسوی بودن  C3-XR را نکنید، که این تنها یک رویاست!

پیشینه

پس از همکاری‌های پی در پی و موفق دو کمپانی پژو سیتروئن و دانگ‌فنگ؛ این دو شرکت برای کسب سود بیشتر، دست در دست هم گذاشته و در سال 2014 از خودروی C3-XR رونمایی کرداند. روند معرفی و نمایش C3-XR کاملا چینی بود! یعنی ابتدا آن را در گوانگژو چین به نمایش گذاشته و سپس با توافقات انجام شده میان دو کمپانی دانگ‌فنگ و پژو سیتروئن؛ اجازه داده شد که این خودرو در نمایشگاه خودروی پاریس همان سال به نمایش عمومی درآمده، تا حداقل اروپایی‌هایی که دستشان از آن کوتاه مانده بود؛ نیم‌نگاهی به C3-XR بی‌اندازند.

citroen-c3-xr-004

دقت داشته باشید که هم اکنون پژو سیتروئن بیش از 30 درصد از سهم فروش جهانی خود را مدیون چینی‌ها و کمپانی دانگ‌فنگ بوده؛ و نباید بابت تولید چنین خودرویی به پژو سیتروئن خرده گرفت!

طراحی

خودروی C3-XR را می‌توان در سگمنت compact SUV قرار داد؛ یعنی آن را یک شاسی‌بلند یا کراس‌اوور کوچک شهری باید دانست که تنها اسم و رسم شاسی‌بلندها را یدک می‌کشد.

citroen-c3-xr-002

 C3-XR از نظر ابعادی؛ طول و عرضی معادل 4262  و 1748 میلی‌متر دارد. ارتفاع کلی  C3-XR معادل 1557 میلی‌متر بوده و فاصله دو محور آن نیز حدود 2655 میلی‌متر است. وزن خالص این خودرو از 1235 تا 1270 کیلوگرم (بسته به مدل انتخابی و نوع موتور) متغیر بوده و گنجایش حمل 5 سرنشین را دارد.

citroen-c3-xr-007

citroen-c3-xr-010

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید در طراحی این خودرو، کاملا از زبان طراحی کمپانی سیتروئن استفاده شده و به همین جهت نمی‌توان منکر زیبایی این خودرو شد. C3-XR دارای جلو پنجره‌ای ویژه و باریک سیتروئن بوده و چراغهای آن از نوع LED هستند. در داخل نیز با طراحی اختصاصی سیتروئن روبرو هستیم و تمام دکمه‌ها و موارد مورد نیاز برای یک رانندگی لذت بخش؛ در مکان و جای مناسب خود قرار گرفته‌اند. صندلی‌ها نیز از روکشی چرمی و پارچه‌ای بهره می‌برند.

citroen-c3-xr-012

citroen-c3-xr-013

پیشرانه و مشخصات فنی

سیتروئن C3-XR با دو موتور متفاوت 1.6 لیتری عرضه می‌شود. یکی از آنها از نوع CVVT L4 16V DOHC بوده و پیشرانه دیگر از نوع THP CVVT L4 16V توربو است. موتور نخست قدرتی 116 اسب‌بخاری و گشتاوری 150 نیوتن‌متری داشته و پیشرانه دوم C3-XR، قدرتی معادل 165 اسب‌بخار و گشتاوری 245 نیوتن‌متری دارد. سیتروئن C3-XR بسته به مبلغ پرداختی مشتریان مجهز به سه گیربکس متفاوت است.

citroen-c3-xr-030

پیشرانه نخست این خودرو در دو نوع 5 سرعته دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود. پیشرانه نوع دوم C3-XR تنها مجهز به یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته خواهد بود. میزان مصرف سوخت در C3-XR بسته به نوع موتور و گیربکس انتخابی، از 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش؛ تا 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش متغیر است. گنجایش مخزن سوخت C3-XR حدود 53 لیتر بوده و دارای استاندارد یورو 5 است. حداکثر سرعته C3-XR نیز بسته به نوع موتور و گیربکس انتخابی؛ از 186کیلومتر در ساعت تا 209 کیلومتر در ساعت متغیر خواهد بود.

امکانات و ایمنی

سیتروئن C3-XR از نظر امکانات و ایمنی در سطح مطلوبی قرار دارد. این خودرو در نسخه فول خود مجهز به آینه‌های چراغدار، مه شکن جلو، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید، 6 بلندگو، تهویه مطبوع دستی، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، دو کیسه هوای جلو، دو کیسه هوای پرده‌ای و دو کیسه هوای جانبی، سیستم‌های ABS / EBD، HBA، ESC، TCS، AYC، OPDS، HAC، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک، سیستم ضد سرقت موتور و… است.

citroen-c3-xr-009

citroen-c3-xr-011

قیمت و کلام آخر

citroen-c3-xr-029

آن طور که مسئولان گروه خودروسازی سایپا در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی مشهد اعلام کرده‌اند؛ قیمت C3-XR چیزی بین 50 تا 85 میلیون تومان خواهد بود و تقریبا در کلاس و تیپ خود، برای چینی‌های موجود در بازار ایران خط نشان کشیده و در آینده حتما شاهد عرض اندام این خودرو در خیابان‌های کشور به شکلی وسیع خواهیم بود.

1 نظر
  1. فرزاد می گوید

    آیا می دانستید کمپانی های ایران جزو موسسان دو سه شرکت خودروسازی چینی هستند و به همین خاطر تلاش می کنند ماشین های چینی بیشتر به ایران بیایند تا اروپایی؟
    لطفا تحقیق کنید تا حقانیت آن هم اثبات شود. حتی بسیاریا ز واردات در واقع به جیب مقامات محترم خودمان که صاحبنا کارخانه در چین هستند می رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.