Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

رویای خیس: سوار بر خودروهای چینی با تصور اروپایی!

آن زمان که ایران‌خودرو و سایپا به سراغ کمپانی‌های چینی رفتند تا با کمک آنها خودروهایی را مونتاژ کرده و به مردم کشوشان بفروشند؛ تقریبا کسی نبود که به این اقدامات واکنش نشان ندهد و برخوردی منفی با این موضوع نداشته باشد. همه می‌گفتند؛ چرا چینی آشغال‌ساز؟ این همه کشور خوب در خودروسازی؛ بروید با آنها قرارداد ببندید! اوج این واکنش‌های منفی زمانی بود که ایران‌خودرو تصمیم به مونتاژ H30 Cross یکی از محصولات کمپانی دانگ‌فنگ با قیمتی جالب توجه کرد! خبر این اقدام ایران‌خودرو درست زمانی مخابره شد که همگی انتظار داشتیم که طبق توافقات اولیه با کمپانی پژو سیتروئن، شاهد حضور و عرضه محصولات این کمپانی در ایران باشیم!

dongfeng-psa-peugeot-citroen

اکنون تقریبا مشخص شده است که چرا ایران‌خودرو در آن بازه زمانی، به سراغ دانگ‌فنگ رفته است. حقیقت این است که تولید H30 Cross از سوی ایران‌خودرو را می‌توان یک تمرین خوب، برای مونتاژ خودروهای پژو سیتروئن دانست که در آینده شاهد عرضه و فروش آن‌ها خواهیم بود! به هر حال یک پای ماجرا، شریک چینی کمپانی پژو سیتروئن؛ دانگ‌فنگ قرار دارد و باید سیبیل آن را چرب نگاه داشت!

متاسفانه و برخلاف آنچه همگان تصور می‌کنند، خودروهایی که ایران‌خودرو و سایپا قول ورودشان را به ایران داده‌اند به احتمال زیاد همگی چینی هستند. باورش سخت است ولی حالا می‌دانیم که چرا از انتشار جزئیات توافقات انجام شده با شرکت‌هایی نظیر پژو سیتروئن جلوگیری شده است!

dpca

وقتی به این موضوع پی می‌برید که بدانید کمپانی مشترک پژو و دانگ‌فنگ موسوم به DPCA، تمام خودروهایی که از آن‌ها به عنوان نامزد ورود به بازار ایران نام برده می‌شود را تولید می‌کند! حالا متوجه خواهید شد که چرا تولید H30 Cross را مانند یک تمرین دانستیم؟ خودرویی که بر روی آن موتور TU5 سوار شده است؛ موتوری به ظاهر ملی!

کمپانی دانگ‌فنگ هم‌اکنون خودروهایی نظیر سیتروئن C5، سیتروئن C4، پژو 301، پژو 207، پژو 508 ، پژو 2008 و… را تولید می‌کند. دانگ‌فنگ و پژو سیتروئن توانسته‌اند در سال 2014، با سه کارخانه اصلی خود حدود 750 هزار خودرو تولید کنند و این آمار قطعا بهتر می‌شود وقتی که پژو سیتروئن و دانگ‌فنگ؛ خودروها و قطعات تولیدی خود را به بازار ایران عرضه کنند.

بله! همه چیز به همین سادگی از فرانسوی رویایی عده‌ای به یک جنس چینی مبدل شد؛ نه این که خودروهای مورد بحث سطح پایین هستند! برخی این گونه فکر کرده و انتظار سوار شدن بر روی یک خودروی اروپایی اصل را داشتند.

اینجاست که پروه فریب از جانب خودروسازان داخلی کلیک می‌خورد و با سخنانی عجیب در آینده صحبت از فرانسوی بودن خودروهای جدیدشان می‌کنند. در واقع فرانسوی‌ها بار دیگر و با تیز هوشی تمام سرکارخانجات ما را گول مالیده‌اند!

خودروسازان داخلی هم برای اینکه مقداری تسکین پیدا کنند، با خود گفته‌اند کی به کی است، ما هم این خودروها را به هم‌وطنان عزیز می‌فروشیم و این چنین می‌شود که رویای سوار شدن بر روی یک خودروی اروپایی را باید به یک رویای خیس تشبیه کرد و پروژه فریب را که عرضه یک خودروی چینی با برندی اروپایی است، تحمل نمود! در این میان تنها کسانی که سود واقعی را می‌برند؛ برادران چینی هستند که بار دیگر خواسته و یا ناخواسته؛ زمینه اشتغال‌زایی و درآمدزایی آن‌ها را فراهم کرده‌ایم!

2 دیدگاه
  1. محسن از مشهد می گوید

    بزودی خودروی ملی را هم از چین تهیه میکنیم مونتاژ کاران داخلی که غیرت و توان خودروسازی نداشتند وندارند و نخواهند داشت

  2. محسن می گوید

    ماسفانه خیلی بد تفسیرکرده اید. می دانید که حتی شرکت های معتبرآمریکایی ، به لحاظ ارزانتربودن تولید درچین ، محصولات خودرادرکشورچین تولیدوعرضه می کنند.این به معنی ، چینی بودن است؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.