مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبرداخلی

رکود سنگین در بازار خودرو؛ شیوه‌های عجیب شرکت‌های خودروسازی برای جذب مشتری

افزایش چشمگیر قیمت خودرو در سال 99 و کاهش قدرت خرید مردم، سایه رکودی سنگین را بر روی بازار خودرو انداخته و موجب شده تا خودروسازان برای جذب مردم به خرید خودرو، از روش‌های جدید و خلاقانه استفاده کنند.

در سال گذشته بازار خودرو وضع خوبی داشت و حتی برای خرید خودروهای پیش فروش شده، صف‌های طویلی ایجاد می‌شد اما در سال 99 رشد (تاحدودی) باورنکردنی قیمت خودرهای داخلی و خارجی، باعث کاهش قابل توجه خرید خودرو در بازار شده و حالا خودروسازان پس از فروش خودرو با پیش‌ پرداخت کمتر از 100 تومان و فروش اقساطی، برای جلب نظر خریداران تخفیف‌های سنگین بعضا تا 40 میلیون تومانی را بر روی محصولات خود گذاشته‌اند.

چندی پیش رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مصاحبه خود به بی‌رونقی بازار خودرو در شب عید اشاره کرد و گفت: بوی شب عید نمی‌آید، پیش‌بینی می‌شود در هفته آخر اسفند قیمت‌ها در بازار خودرو ثبات داشته باشد.

این رکود سنگین موجب شده تا خودروسازان روش‌های جدیدی را برای فروش محصولات خود در نظر بگیرند، مدتی پیش یکی از خودروسازان بزرگ دولتی وعده داد که با مشارکت در طرح پیش فروش خودرو، با 55 میلیون تومان صاحب خودرو شوید. همچنین فروش قسطی خودرو نیز طرحی است که برخی از شرکت‌های لیزینگ خودرو در پیش گرفته‌اند، این شرکت‌ها آگهی فروش اقساطی خودروهای سایپا و ایران‌خودرو را منتشر کرده و از تحویل خودروها در نوروز 1400 خبر دادند.

طرح تعویض خودرو کارکرده با نو نیز از دیگر طرح‌هایی بود که سایپا آن را راه‌اندازی کرد و با دریافت خودروهای دسته دوم، خودرو نو با وام را تحویل مردم می‌داد. در این میان یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تحویل خودرو داخلی ناقص بود، اتفاقی که شاکیان زیادی داشت و در موارد متعدد دیده شد که خودرو تحویل داده شده چندین قطعه ندارد یا بر روی آن نام ناقص حک شده است.

به تازگی نیز شرکت خودروسازی فردا خبر آغاز پیش فروش کراس‌اوور SX5 را اعلام کرد و برای این خودرو تخفیفی 40 میلیون تومانی در نظر گرفت، این خودرو 120 روزه تحویل داده خواهد شد.

این خبر را نیز مطالعه کنید: شرایط فروش خودرو فردا SX5 مدل 1400 اعلام شد

تمامی این موارد نشان دهنده رکود سنگین بازار خودرو، ناتوانی شرکت‌های خودروساز در فروش تولیدات خود و کاهش قدرت خرید مردم را نشان می‌دهد. شرکت‌های خودروسازی که روزی محصولات بی‌کیفیتشان را با قیمت‌های چند برابری به فروش می‌رساندند و از این کار خرسند هم بودند، سرانجام در تور ماهی گیری خود اسیر شدند و با افزایش متداوم قیمت‌ها، دیگر کسی توانایی خرید خودرو را ندارد. باید دید در آینده مدیریت ضعیف مسئولین، چه بلاهای دیگری بر سر این بازار آشفته خواهد آورد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ان شالله تو همین تور خودشون از بین برن که شاهد سوءاستفاده از بازار انحصاری نباشیم

  2. صدها هزار خودروی ثبت نامی را هنوز تحویل ندادند؛ تاخیرهای بیشتر از سه _چهار ماهه دارند این دو شرکت!

    فعلا تا یکسال هم اگر هیچ خریداری نباشه خودروسازها جا واسه تولید دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا