مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

اولین تصاویر از سوئست DX3 مونتاژی دیارخودرو به همراه کاتالوگ، منتشر شد

مهرماه سال گذشته بود که پایگاه خبری چرخان برای اولین بار از عرضه خودرو سوئست DX3 توسط شرکت دیارخودرو خبر داد. اما زمان گذشت و باتوجه به برخی مسائل، روند مونتاژ این خودرو در دیارخودرو با تاخیر انجام میشد.

اما درکنار این مسئله، مذاکره شرکت کارمانیا با برند سوئست چین نیز درحال انجام بود. اینطور که معلوم است گویا مذاکرات کارمانیا با برند چینی نتیجه‌ای نداشته و اکنون باتوجه به انتشار تصاویری از نسخه‌های درحال مونتاژ خودرو سوئست DX5، می‌توان نتیجه گرفت که دیارخودرو درحال دوباره متولد شدن است. اینطور که خود دیارخودرو در پیج رسمی اینستاگرامی خود اعلام کرده، گویا قرار است تا فروش بایک X25 هم برای اولین بار توسط خود این شرکت آغاز شود. قبل از این، به نوعی دیارخودرو مسئول مونتاژ خودرو بایک X25 و D20 بوده و خدمات فروش را نیز شرکت ایرانیان بایک بین‌الملل انجام می‌داد. اما اکنون کلیه مراحل از جمله تولید و فروش، توسط دیارخودرو انجام خواهد شد.

اما قبل از پرداختن به اصل مطلب، اخباری مبنی‌بر عرضه نسخه شاسی بلند DX7 و سدان A5 سوئست هم درصورت مثبت بودن شرایط و ارزیابی‌ها، به گوش میرسد.

اما بالاخره پس از انواع کش و قوس‌ها، سوئست دوباره و با خودروهای سواری وارد بازار ایران شد. این‌طور که از اخبار و تصاویر معلوم است، دیارخودرو تصمیم گرفته تا خودرو DX5 را با نام DX3 در ایران تولید کند.اینطور که مشخص است، سوئست میان باکیفیت‌ترین خودروسازان چینی قرار دارد و اصلا بحث حضور این برند در شرایط تحریمی که در سال 99 وجود داشت، کمی عجیب بود. اما جای خوب ماجرا این است که شرکت دیار خودرو تصمیم به مونتاژ نسخه جدید گرفته و عملکردی مانند بایک را دوباره تکرار نکرده است.

باتوجه به اخبار واصله، تعداد سوئست های مونتاژ شده توسط این شرکت بسیار محدود بوده و اینبار هم در بحث‌هایی مانند خدمات پس از فروش و تامین قطعه، مشتریان قطعا نگرانی‌هایی خواهند داشت.

اما سوئست DX5 یا DX3 بازار ایران، چه در چنته دارد؟!

شرکت سوئست نام یک برند چینی است که از سال ۱۹۹۵ میلادی تأسیس و در سالهای گذشته با یکی از محصولات بی‌کیفیت خود به اسم ون دلیکا، وارد خیابان‌های کشورمان شد. چندی پیش نیز تصاویری از محصولات این برند که درحال پشت سرگذاشتن برخی تست‌های تطبیقی بودند، منتشر شد.

اما به هرحال امروز شاهد تولید نسخه DX5 هستیم. این خودرو باتوجه به کاتالوگ شرکت مذکور، مجهز به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی 4A91T است که با اتصال به یک گیربکس 8 سرعته CVT، توانایی تولید 154 اسب بخار، قدرت و 225 نیوتن متر، گشتاور را دارد. میتوان انتظار داشت که این خودرو باتوجه به وزن و پیشرانه ای که به آن متصل شده، در میان پرشتاب ترین خودروهای چینی حال حاضر بازار ایران قرار گیرد.اما به بخش جذاب دیگر، یعنی امکانات و آپشن‌ها می‌رسیم. جایی که هم‌چنان DX3 بازار ایران در مقابل رقبا، حرف‌هایی برای گفتن دارد. 6 کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای)، دوربین 360 درجه، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی، سامانه کنترل پایداری (ESP)، سامانه کنترل کشش (TCS)، سامانه کنترلی پایین آمدن از سرازیری، ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، سقف پانوراما، سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت جلو و عقب خودرو، آینه تاشو برقی به همراه گرمکن، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو بصورت تطبیقی، تریم چرمی کابین، مانیتور 7 اینچی لمسی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، قابلیت استارت خودرو از راه دور، کروزکنترل، سیستم هشدار حادثه‌ای و… از جمله امکانات این خودرو بوده که می‌تواند حتی خودروهای یک رده بالاتر خود را به چالش بکشد.

اما آنطور که گفته شده، قیمت حدودی سوئست DX3 بازار ایران، چیزی بین 600 الی 650 میلیون تومان خواهد بود. قیمتی که باتوجه به مشخص نبودن وضعیت خدمات پس از فروش و یا حتی تداوم تولید، کمی بالا به نظر میرسد. هم‌چنین لازم به ذکر است که شرکت دیارخودرو در روزهای گذشته و در مبادی اطلاع‌رسانی خود، از آغاز شرایط فروش این خودرو با تحویل 45 روزه خبر داده است.

در پایان، شما مخاطبین پایگاه خبری چرخان می‌توانید، کاتالوگ خودرو مذکور را که توسط نماینده ایرانی منتشر شده است، مشاهده فرمائید.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. تو این رنج قیمتی(حالا یکم بالاتر یا پایینتر) فکر نمیکنم بتونه با دیگنیتی یا جک اس 5 رقابت بکنه. بخصوص جک اس 5 فیس لیفت با موتور جدیدش واقعا حرف واسه گفتن داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا