مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

کیتون برند جدید شرکت کارمانیا، با دو محصول به ایران می‌آید

اواسط فروردین 1400 بود که شرکت کارمانیا، طی ارسال پیامکی به حواله داران معوق محصولات BYD، از معرفی خودرو جدید و جایگزین خبر داد. در همین راستا و در هفته‌های گذشته، اخباری مبنی‌بر ورود دو دستگاه خودرو بی وای دی تانگ برای انجام آزمایشات فنی به کشور، منتشر شد که ابعاد آن را در سایت چرخان هم می‌توانید مطالعه فرمایید.

اما صبح امروز، شرکت کارمانیا با تکمیل و انتشار تصویری، از موفقیت و منعقد شدن قرارداد در جهت مونتاژ محصولات شرکت کیتون چین خبر داد.با جستجویی بیشتر، می‌توان فهمید که حتی شرکت کارمانیا مشخصات دو محصول کیتون V60 و EX80 که قرار است تا در خطوط تولیدی خود مونتاژ کند را نیز زودتر منتشر کرده است. این دو خودرو که عملا مینی ون (mini MPV) محسوب می‌شوند، در نگاه اول طراحی بسیار عجیب و ناهمگونی دارند. با مشاهده مشخصاتشان نیز می‌توان فهمید که به جز 7 نفره بودنشان، مسئله شگفت انگیزی ندارند. اما با ما همراه باشید تا نگاه مختصری به هریک از این محصولات جدید کارمانیا بیاندازیم.

کارمانیا (کیتون) V60

V60 شرکت کیتون که در سال 2015 معرفی شده، در بازارهای جهانی با سه تیپ عرضه می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی در تیپ فول این خودرو، واقعا آپشن و یا قوای محرکه شگفت انگیزی قابل مشاهده نیست. حتی باتوجه به ابعاد خودرو، موتوری قوی هم برای وی60 در نظر گرفته نشده؛ بطوریکه این خودرو دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی بوده و با اتصال به یک گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید 114 اسب بخار، قدرت و 150 نیوتن متر، گشتاور را دارد. از امکانات این خودرو می‌توان به نمایشگر 8 اینچی لمسی به همراه مسیریاب، تنظیم برقی زاوایای آینه‌های جانبی، شیشه بالابرهای برقی، فرمان برقی، دو کیسه هوا، دوربین دید عقب به همراه سنسورهای هشداردهنده موانع در پشت خودرو، 6 بلندگو، دارای سه ردیف صندلی (7 نفره)، تریم چرمی صندلی ها و رودری و… اشاره کرد.

 

کارمانیا (کیتون) EX80

به محصول دیگری از کیتون می‌رسیم. EX80؛ خودرویی که در واقع همان V60 بوده و مورد فیس لیفت قرار گرفته است. البته نمای جلوی EX80 از نظر طراحی، کمی بهتر از مدل قبلی بوده و بروزتر است. البته این بروز بودن در حد خود شرکت کیتون بوده و انتظار دیگری نداریم…موتور و پیشرانه ES80 دقیقا مشابه V60 بوده و در اینجا هم شاهد بکارگیری موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 4 سیلندر هستیم. گیربکس این مورد هم اتوماتیک نبوده و همچنان شاهد گیربکس دستی هستیم. درکل این پیشرانه هم در EX80 توانایی تولید 114 اسب بخار، قدرت و 150 نیوتن متر، گشتاور را دارد. لیست امکاناتی این خودرو هم مشابه V60 بوده و مورد اضافه‌ای ندارد.

اما بهتر است تا نگاهی به تفاوت‌های این دو خودرو بیاندازیم. باتوجه به اینکه هردو از یک پلتفرم مشترک بهره‌مند هستند، می‌توان دید که شرکت کیتون تنها EX80 را فیس لیفت و یا حتی ارزان سازی کرده است. بطوریکه در EX80 فلاپ های پلاستیکی بدنه که در ایران از مشخصات کراس بودن یک خودرو است، حذف گردیده و این مورد تنها در V60 وجود دارد. همچنین روف ریل یا روف رکی که در V60 مشاهده می‌شود، در EX80 وجود ندارد.

در داخل کابین هم رنگ تریم داشبورد و صندلی‌ها در هردو خودرو متفاوت بوده و برای EX80 رنگ کرمی و برای V60 رنگ مشکی در نظر گرفته شده است.

اما درنهایت باید صبر کرد و دید تا بالاخره شرکت کارمانیا چه رویه ای را برای تولید و تحویل خودرو به مشتریان و حواله دارانی که بیش از سه سال از زمان ثبت‌نامشان گذشته، طی خواهد کرد. البته باتوجه به مشخصات خودروهایی که شرکت کارمانیا تاکنون اقدام به معرفی در جهت جایگزینی با محصولات ثبت‌نام شده، کرده، نمی‌توان نتیجه خاصی گرفت. زیرا احتمالا حواله داران به جز محصولات شرکت BYD و یا حتی محصولات خوب دیگر، محصول سودا و کیتون های V60 و EX80 را انتخاب نخواهند کرد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. کارمانیا رفته رفته از یه شرکت باکیفیت به یه شرکت لی کیفیت تبدیل میشه

  2. حیف پلاکی که روی این بزارن
    حیف جاده ای که این توش راه بره
    حیف چشمی که اینو ببینه
    بیشتر از همه بدبخت اونی که اینو برونه
    رسما میشه گفت آشغالی ترین ماشین وارد شده به ایران

  3. سلام بر دوستان کارمانیا بیچارمون کرد 70میلیون دادیم هرچی خریده بودیم 10برابر شده بود حالا ببینید این آشغالا رو 700تا 800میخواد به مردم بده تانک رو خیالتون راحت زیر1200نمیده از دست این شرکت چی بکنیم

  4. اگر کارمانیا حتی نیت قالب کردن این ون ها به جای s6 , s7 را داشته باشد کل اعتبار گذشته و آینده اش را به باد خواهد داد وقتی s6 را با قیمت قطعی و تحویل 3 ماهه ابتدای سال 97 ثبت نام کردند و ادعا داشتند خط تولیدش را دارند حداقل باید الان همان را از شرکت بی وای دی بگیرند تحویل دهند و حداقل طبق قرارداد عمل کنند البته اگر به جایش ماشین به روز تری بدهند مشتری حق دارد چون پاداش 3 سال صبر و تحمل مشتری همین است و فقط اینگونه آبروی به باد رفته کارمانیا باز خواهد گشت. و فقط با تحویل سانگ پلاس هیبرید و تانگ هیبرید به جای ُs7 , s6 میتونه به انتخاب مشتریهاش احترام بذاره و کل بازار خودرو آینده را قبضه کنه و اعتبار گذشته اش را باز یابد وگرنه در آینده تا مدت ها باید درگیر شکایت مشتری های قبلی اش باشد و چاره ای جز جمع کردن کارخانه های خط تولید s6 رویایی اش نخواهد داشت.

  5. با سلام — بزرگترین ضربه ای که استعمار نوین توانست بر پیکره ملت طی دهه های گذشته بزند از بین بردن نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی است. به طوری که اکنون افرادی با کمترین ضریب هوشی در بالاترین رده های تصمیم گیری جا خوش کرده اند. کارمانیا نیز با این سیاست های کوته بینانه روز به روز به افول خود نزدیک می شود. کارمانیا فقط با فعالیت با بی وای دی و ورود و تولید خودروهای برقی و هیبریدی جدید آن می تواند همانند هیوندا و کیا و تویوتا جای پا و اعتبار خود را در کشور حفظ کند و کل صنعت خودرو کشور و آلودگی های شهرها را به اجبار متحول کند وگرنه ek1 و کیتون و حتی بهترین برندهای دنیا نمی توانند به داد کارمانیا برسند. کار با برند های مختلف باعث عدم اعتماد مشتریان به خدمات پس از فروش و از بین رفتن کل اعتبار گذشته کارمانیا و بی وای دی در کشور خواهد شد. اگر مدیران کارمانیا مشکلات تعهدات قبلی خود را با مدیران بی وای دی چین در میان بگذارند حتما آنها پیشنهاد خواهند داد تعهدات قبلی با جدیدترین محصولات هیبریدی و برقی بی وای دی جبران شود و طبق قرارداد ها عمل شود و فقط مابه تفاوت قیمت دلاری با توجه به قیمت دلاری آن تعهدات در 3 سال پیش و قیمت دلاری آنها هم اکنون از مشتری به دلار با قیمت روز گرفته شود. مثلا اگر s6 را به قیمت قطعی پیش فروش کرده و در قرار داد قرار بوده 2 الی3 ماهه تحویل دهند و در 3 سال پیش قیمت دلاری s6 18000 دلار در بازار چین بوده است کارمانیا موظف است اکنون خودرو جایگزین با قیمت 18000 دلاری و یا لااقل همان s6 قبلی بدون گرفتن هزینه اضافه با توجه به قرارداد به مشتری تحویل دهد و اگر خودرو 21000 دلاری به جایش تحویل داد باید 3000 دلار مابه تفاوت آن را مشتری به قیمت دلار آزاد پرداخت کند. و یا اگر s7 را به قیمت غیر قطعی پیش فروش کرده اند لااقل تخفیف و یا تسهیلاتی برای آن نگون بخت هایی که 3 سال پیش 70 میلیون نصف هزینه خودرو آن زمان را پرداخت کرده اند در نظر بگیرند. غیر از این اگر کارمانیا باعث ناراضی نگه داشتن مشتری هایی باشد که 3 سال پیش از میان تمام گزینه ها و انتخابها به کارمانیا اعتماد کردند. در آینده با هیچ سیاستی مردم دیگر به کارمانیا و برندهای رنگارنگ جدید آن اعتماد نخواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا