مکمل بنزین
گوناگونرپورتاژ

چه شغل‌هایی برای مهندسین و فارغ التحصیلان رشته مکانیک مناسب است؟

مهندسان مکانیک نقشی اساسی در فرآیندهای تولید در بسیاری از صنایع دارند. از آنجایی که مهندسان مکانیک گزینه‌ها و فرصت‌های شغلی بسیاری پیش روی خود دارند، شانس استخدام آنها نسبت به دیگر افراد هم می‌تواند بیشتر باشد و هم تنوع کاری آنها نیز به طبع زیاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به مهم‌ترین این مشاغل اشاره کنیم تا سرنخی از مشاغل رشته مهندسی مکانیک به شما بدهیم.

مشاغل مهم رشته مهندسی مکانیک

طبق مقاله منتشر شده در بلاگ ایران تلنت با عنوان صنایعی که هر مهندس مکانیک میتواند کار کند، مهندسان مکانیک می‌توانند در هر جایی که نوآوری در آن اتفاق می‌افتد استخدام شوند و توسط کارفرمایان در صنایع مختلف مانند هوا فضا، خودروسازی، شیمی، ساخت و ساز، دفاعی، الکترونیک و برقی، کالاهای مصرفی، دریایی، مواد و فلزات، داروسازی، راه آهن و آب و برق به کار گرفته شوند.

فردی با فارغ التحصیلی در رشته دانشگاهی مهندسی مکانیک همچنین می‌توانند در انواع مشاغل غیر مهندسی، چه در داخل و چه در خارج از صنعت مهندسی کار کنند و بازار کار مهندس مکانیک در ایران محدود به مشاغل مهندسی نیست. این مشاغل می‌توانند در زمینه‌هایی مانند امور مالی، مدیریت، حقوق، ارتش، دولت، پزشکی، تحقیقات، فروش، مشاوره فنی، نشر فنی و یا روزنامه نگاری علمی و تدریس باشد. شاید باور کردنی نباشد اما مهندسان مکانیک می‌توانند در صنایعی مربوط به ساخت اسباب بازی کار کنند و دامنه بازار کار آنها به صنایعی مانند ساخت پای مصنوعی هم برسد.

به همین خاطر می‌توان فرصت های شغلی برای مهندسان مکانیک را بی پایان دانست و اگر به دنبال این هستید تا پس از فارغ التحصیلی کار پیدا کنید، باید بدانید که فضا برای اشتغال با رشته مکانیک بسیار زیاد است.

در اینجا شش شغل مرتبط و در حیطه مهندسی مکانیک آورده شده است:

1. مهندس اتوماسیون

مهندسان اتوماسیون ماشین آلات و فرایندهای خودکار ساخت ماشین آلات را طراحی می‌کنند، کار ساخت آنها را نیز انجام می‌دهند و از آنها نگهداری نیز می‌کنند. روند کار آنها به این صورت که سفارش طراحی را به صورت مستقیم از مشتریان دریافت می‌کنند و با آنها درباره نوع دستگاه صحبت می‌کنند.

مهندسان اتوماسیون باید در مورد مقررات ایمنی و بهداشتی، خصوصا مسائل ایمنی به روز باشند و در کار نهایت دقت را به خرج دهند. این کارها اغلب به حرکات دقیق و زمان‌بندی دقیق نیاز دارند. مهندسان اتوماسیون اغلب در صنایع تولیدی و فرآوری مواد غذایی کار می‌کنند، جایی که از ربات‌ها و دستگاه‌های خودکار برای انجام کارهای خاص در خط مونتاژ استفاده می‌شود.

2. مهندس تحقیق و توسعه

مهندسان تحقیق و توسعه بر روی ساخت و تولید محصولات و روش‌های جدید تولید کاملا تمرکز دارند. آنها همچنین سیستم‌های موجود را برای افزایش بهره‌وری، ایمنی و کارایی بهبود می‌بخشند. آنها طرح‌های اولیه را می‌سازند، پس از آن نمونه‌های اولیه را آزمایش می‌کنند و کمک می‌کنند روش‌های جدید تولید و محصولات جدید به بازار عرضه شوند. مهندسان تحقیق و توسعه برای شناخت مشکلات و یافتن راه حل‌ها باید نوآور و دارای تفکر تحلیلی باشند. آنها در محیط‌های متفاوت می‌توانند کار کنند و توانایی کار به صورت انفرادی و تیمی را دارند.

3. مهندس ارشد مکانیک

مهندسان ارشد مکانیک برای برنامه ریزی، طراحی و توسعه محصولات با تیم‌های مختلف در شرکت‌های مختلف کار می‌کنند. بسته به نوع کار و نوع تیمی که در آن فعالیت می‌کنند، ممکن است روی قطعات مکانیکی، صفحه مدارها، سنسورها و سیستم‌های الکتریکی کار کنند. همچنین مهندسان ارشد مکانیک می‌توانند در طراحی و اجرای فرآیند تولید و بسته بندی محصول کمک کنند. آنها باید بتوانند در ساخت محصولات و روند ساخت آنها ایده پردازی کنند، سپس محصولات را بسازند و آزمایش کنند تا از ایمن بودن آنها مطمئن شوند.

وظایف دیگر این مهندسان شامل بررسی فنی و بهبود محصولات پس از فروش در بازار است. آنها همچنین ممکن است یک تیم را رهبری کنند و انتظار می‌رود درک پیشرفته‌ای از روند تولید داشته باشند.

4. مهندس ارشد طراحی

مهندسان ارشد طراحی، در ایجاد محصولات جدید تخصص دارند. آنها معمولاً از ابتدای پروژه از طریق تیم، کار طراحی و تولید محصول را هدایت می‌کنند. مهندسین ارشد طراحی اغلب کار خود را با همکاری با مشتریان برای درک اهداف و نیازهای آنها شروع می‌کنند، سپس کار تهیه برنامه و بودجه و هدایت تیم در فرایند طراحی را بر عهده دارند و در نهایت بهبود فرایندهای پروژه‌های آینده را به عنوان مدیر پروژه انجام می‌دهند. آنها باید بتوانند میزان ریسک در هر پروژه را ارزیابی کنند، محصولات را آزمایش کنند و برای تولید آنها برنامه نهایی را ارائه دهند.

مهندسین ارشد طراحی، اغلب به عنوان رابطی بین تیم مهندسی، مشتری و سایر ذینفعان در پروژه‌ها عمل می‌کنند. آنها باید سازمان یافته و منظم عمل کنند و همچنین توانایی انتقال داده به مشتریان و ذینفعان را داشته باشند. مهندسین ارشد طراحی ممکن است با فروشندگان و تولیدکنندگان همکاری کنند تا در مورد هزینه‌ها و مهلت‌های قانونی تحویل کالا مذاکره کنند، فرایندهای تحویل را بهبود دهند یا میزان سفارش را مشخص کنند.

5. مهندس انتقال قدرت

مهندسان انتقال قدرت مهندسان مکانیکی هستند که در صنعت خودرو فعالیت می‌کنند. آنها باعث بهبود ظاهر و عملکرد موتورها، اجزای الکتریکی و نرم افزارها در وسایل نقلیه مدرن می‌شوند. این مهندسان می‌توانند بر روی موتورسیکلت، خودروهای بزرگ و وسایل نقلیه کوچک کار کنند. آنها از نزدیک با مشتریان همکاری می‌کنند تا اهداف آنها را برآورده کنند و به سوالات آنها پاسخ دهند.

مهندسان نیروگاه زمان‌بندی و بودجه پروژه را تعیین می‌کنند، نمونه‌های اولیه را می‌سازند و آزمایش می‌کنند، داده‌ها و مواد را تجزیه و تحلیل می‌کنند. آنها همچنین مسئولیت اطمینان از مطابقت تمام این موارد با الزامات ایمنی را بر عهده دارند.

6. مهندس ابزارآلات

کار مهندسان ابزارآلات نظارت و کنترل در تجهیزات سیستم‌های مهندسی است. آنها تجهیزاتی را طراحی می‌کنند، می‌سازند، آزمایش می‌کنند، نصب می‌کنند، مدیریت و نگهداری می‌کنند که در سایر سیستم‌های مهندسی به کار برده می‌شوند. آنها در کار خود باید به این درک برسند که هر دستگاه و ابزار چه کاربردی دارد و آیا استفاده از آن در دستگاه‌های مهندسی ایمنی لازم را دارد یا خیر.

مهندسان ابزارآلات اغلب به عنوان مشاور عمل می‌کنند و در مورد سیستم‌ها، فرآیندها و تجهیزات مشاوره می‌دهند. صنایعی که این مهندسان می‌توانند در آنها کار کنند متنوع است، که انرژی هسته‌ای و انرژی تجدید پذیر، آژانس‌های زیست محیطی و کمیسیون‌های کنترل کیفیت از مهم‌ترین آنها هستند.

این موارد شغل‌هایی است که مهندس مکانیک می‌تواند در بازار کار داشته باشد و از آنها درآمد خوبی نیز داشته باشد. این لیست بی نهایت است و ما تنها به مهم‌ترین آنها اشاره کردیم.

منبع: وبلاگ ایران تلنت – تلنت کوچ

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من شک ندارم مهندسی مکانیک یعنی مهندسی همه
    چیز!!! خیلی جالبه مهندسین برق اینو باید بدونن که ایجاد رشته ای بنام برق رو مدیون نبوغ مهندسان شاخه سیالات رشته مکانیک هستن که انرژی برق رو در نیروگاه با بکارگیری سیکل‌های ترمودینامیکی بوجود میارن و در ادامه رشته ای مثل کامپیوتر که بدون برق اصلا معنی نداره هم مدیون علوم مکانیک حرارت و سیالاته
    رشته ای است بسیار بسیار سخت اما فوق‌العاده وسیع و جذاب و دوست داشتنی برای علاقه مندان به دانش که متاسفانه در بین عوام الناس ایرانی مهندسی مکانیک که گسترده ترین شاخه مهندسی در جهانه در حد سرویس کردن موتور ماشینشون خلاصه شده‍♂️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا