مکمل بنزین
گوناگونخبر

هایپرکار هیبریدی آستون‌مارتین والهالا معرفی شد

آستون‌مارتین در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 از هایپرکار جدیدی بنام والهالا در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید پرده‌برداری کرد و حالا حدود دو سال بعد، سرانجام نسخه تولیدی این خودرو معرفی شده است. آستون‌مارتین این مدل را گامی عظیم برای شرکت می‌داند که با ورود به بخش رو به رشد هایپرکارهای هیبریدی، می‌خواهد خوشبختی را دوباره به آستون‌مارتین بازگرداند. هرچند در ابتدا قرار بود در والهالا از پیشرانه V6 جدید اختصاصی آستون‌مارتین استفاده شود اما بعداً برنامه‌ها تغییر کرد و حالا در سینه این خودرو پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربوی AMG قرار گرفته است.

این موتور به‌تنهایی قدرت چشمگیری معادل 750 اسب بخار تولید می‌کند و آن‌را به چرخ‌های عقب می‌فرستد؛ اما علاوه بر این، دو موتور الکتریکی هم این پیشرانه بنزینی را همراهی می‌کنند که مجموعاً 204 اسب بخار قدرت تولید کرده و هرکدام روی یکی از محورها نصب شده‌اند. به لطف این موتورها، مجموع خروجی سیستم به 950 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور رسیده است. علاوه بر این، امکان رانندگی تمام الکتریکی هم فراهم شده که البته در این حالت نیرو فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

برای انتقال قدرت، یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه در نظر گرفته شده که با تمرکز روی پرفورمنس خودروهای هیبریدی، به‌طور اختصاصی برای آستون‌مارتین توسعه پیدا کرده است. مثل مک‌لارن آرتورا، این گیربکس هم دنده‌عقب ندارد و موتورهای الکتریکی خودرو را به عقب حرکت می‌دهند. برای بهبود هندلینگ هم محور عقب خودرو به دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی مجهز شده است.

به لطف این قوای محرکه قدرتمند، والهالا ظرف 2.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 330 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت خودرو در حالت تمام الکتریکی اما 130 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و می‌تواند تا 15 کیلومتر را در این حالت طی کند. به گفته آستون‌مارتین، این هایپرکار هیبریدی تایم زیر 6 دقیقه و 30 ثانیه را در نوربرگ‌رینگ هدف قرار داده است.

علاوه بر قدرت زیاد، آستون‌مارتین وزن خشک والهالا را هم به کمتر از 1550 کیلوگرم رسانده است. برای رسیدن به این مهم، از یک شاسی فیبر کربنی استفاده شده است. در همین حال، والهالا از آئرودینامیک فعال پیشرفته‌ای هم برخوردار است که در سرعت 240 کیلومتر بر ساعت 600 کیلوگرم داون‌فورس تواید می‌کند. این هایپرکار بریتانیایی همچنین به کمک‌فنرهای متغیر ویژه‌ای هم مجهز شده که با استفاده از سوپاپ تطبیقی، امکان تنظیم سفتی تعلیق را فراهم کرده و می‌تواند برای عبور از روی سرعت‌گیرها، ارتفاع دماغه خودرو را بیشتر کند. ترمزهای کربن سرامیکی با تکنولوژی ترمز با سیم و لاستیک‌هایی که توسط میشلن به‌طور اختصاصی برای این خودرو طراحی شده‌اند هم از دیگر ویژگی‌های والهالا هستند.

هرچند والهالا به‌عنوان خودروی راننده طراحی شده اما آستون‌مارتین فراموش نکرده که یک برند لوکس است. به همین دلیل، کابین این خودرو بسیار بزرگ‌تر از والکری بوده و روی ارگونومی تمرکز دارد تا مکان راحتی را برای سرنشینان فراهم کند. نمایشگر لمسی با اپل کارپلی و اندروید اتو، ستون فرمان قابل تنظیم، کنترل تهویه دو منطقه‌ای و سیستم‌های کمک‌راننده‌ای مثل ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد جلو کروز کنترل فعال و پایش نقاط کور هم از دیگر ویژگی‌های کابین متمرکز بر راننده این خودرو است اما بااین‌حال آستون‌مارتین هنوز تصویری از داخل آن منتشر نکرده است.

هرچند نسخه تولیدی والهالا رسماً رونمایی و مشخصات آن اعلام شده اما هنوز زمان آغاز تولید و قیمت آن مشخص نیست. با ابن حال، تصاویر و اعداد و ارقامی که از این هایپرکار هیبریدی منتشر شده، باید ایده خوبی به خریداران بالقوه آن بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا