مکمل بنزین
برترین‌ها

نگاهی به تاریخچه فورد Focus ST

بیست سال پیش بود که فورد سری جمع و جور فوکوس را طراحی و عرضه کرد، این سری جایگزین فورد اسکورت افسانه‌ای شد که بیش از 250 هزار دستگاه از آن در دهه 80 و 90 فروخته شده بود. با این حال، فورد عقب‌نشینی نکرد و با طراحی مدل جدیدی قدرت و عملکرد را به تصویر کشاند.

پس از یک دهه فروش خوب، فورد به جای بکارگیری طراحی اروپایی ولوو، سعی کرد که با طراحی جدیدی عنوان پرفروش‌ترین خودروسازی را در عرصه هاچبک از آن خود کند. همین امر موجب شد تا اکنون شاهد فورد فوکوس ST افسانه‌ای باشیم!

سال 2018 بود که فورد اعلام کرد می‌خواهد تولید تمام خودروهایش به جز موستانگ و فورد اکتیو را متوقف کند. سپس یک سال بعد، به دلیل ایجاد تعرفه واردات خودروهای چینی، فورد فوکوس به طور کامل از آمریکای شمالی کنار گذاشته شد. در نهایت فورد اعلام کرد که فوکوس تا سال 2025 در بازار خواهد بود که پایانی بر دو دهه حضور در صنعت جهانی است.

فورد Focus ST، یک خودروی کلاسیک جمع‌وجور

فورد فوکوس ST در ابتدا در سال 2005 با عنوان ZX4 ST عرضه شد. تیم ویژه خودروسازی فورد مسئولیت طراحی SVT لایتنینگ و Terminator SVT Cobra Mustang را بر عهده داشت، بنابراین فوکوس در دستان افراد خوبی قرار داشت و موجب شد تا در عرصه خودروهای کلاسیک حضور یابد.

این مطلب را نیز بخوانید: اولین خودرو با موتور هیدروژنی در جهان

فورد در سال 2005 تصمیم گرفت که فورد فوکوس ST خود را با موتور توربوشارژ پنج سیلندر ولوو در اروپا عرضه کند.

هاچبکی منحصربفرد و موتور توربوشارژ آن!

مدل فوکوس 2012 قدرت کمی تولید می‌کرد، یعنی موتور 2 لیتری Duratec چهار سیلندر آن تنها 160 اسب بخار قدرت داشت. سپس فورد تصمیم گرفت که از موتور توربوشارژ در مدل ST خود استفاده کند تا شاهد افزایش قدرت باشیم. که البته همین اتفاق نیز رخ داد! قدرت تولید شده به 252 اسب بخار رسید، این در حالی بود که گیربکس دستی در خودرو استفاده می‌شد. تمام این‌ها باعث شدند تا بازار هاچبک‌ حسابی مورد توجه قرار گیرد.

در سال 2015، فورد از موتور کوچکتری برای بهینه‌سازی مصرف سوخت استفاده کرد. این انجین یک لیتری سه سیلندر می‌توانست 123 اسب بخار قدرت تولید کند. سپس، فوکوس RS با 350 اسب بخار قدرت و نیروی تمام چرخ متحرک معرفی شد که به سرعت به صدر پرفروش‌ترین هاچبک‌ها رسید.

مشخصات عملکرد فورد فوکوس ST و مقایسه آن با مدل پایه

مدل 2012 Ford Focus ST 2012 Ford Focus
موتور موتور 2 لیتری توربوشارژ 4 خطی موتور 1 لیتری توربوشارژ سه سیلندر
قدرت 252 اسب بخار 123 اسب بخار
گشتاور 270 پوند فوت 125 پوند فوت
گیربکس شش سرعته دستی شش سرعته دستی یا اتوماتیک
خط محرکه چرخ‌های جلوی متحرک چرخ‌های جلوی متحرک
شتاب 0-60 مایل بر ساعت 6.1 ثانیه 10.1 ثانیه
حداکثر سرعت 242 کیلومتر بر ساعت 194 کیلومتر بر ساعت

فورد اسکورت، شاهکاری بی‌نظیر

فورد اسکورت یکی از موفق‌ترین خودروها در عرصه محصولات کوچک به شمار می‌رود، پس تعجبی ندارد که در طی این سال‌ها به آمار فروش فوق‌العاده‌ای دست یافته است.

علی‌رغم بحران مالی جهانی در سال 2008، فورد موفق شد از مدل فوکوس خود حدودا 200 هزار دستگاه در سال بفروشد تا اینکه در سال 2018 تولید آن به همراه سایر مدل‌های مدنظر این کمپانی (به جز موستانگ) متوقف شد. با این وجود، تاثیر خوبی در عرصه خودروهای خانوادگی در دهه 2000 گذاشت و با فروش گسترده خود موجب شد افراد زیادی به این بازار توجه کنند.

پرفروش‌ترین خودروی جهان

پس از عرضه موفق در اوایل دهه 2000، فورد فوکوس جمع‌وجور حسابی به موفقیت رسید و در سال 2012 و 2013 به عنوان پرفروش‌ترین خودروی جهان با بیش از یک میلیون مدل فروخته شده در سال دست یافت! یکی از دلایل این امر، افزایش تقاضای چینی‌ها برای این خودرو عنوان می‌شود.

فورد فوکوس ST در آمریکای شمالی نیز به محبوبیت زیادی رسید و سپس شاهد ورود هاچبک‌های بسیاری از جمله گلف GTI و سیویک Si بودیم که تغییرات گسترده‌ای در این کلاس ایجاد کردند. طولی نکشید که قوانین سختگیرانه آلایندگی مطرح شد. در نتیجه، کمپانی‌ها باید از موتورهای کوچکتر استفاده می‌کردند.

تبدیل یک خودروی خانوادگی جمع‌وجور به یک مدل پرفورمنس

الن مولالی در طی بحران مالی ایالات متحده به فورد کمک کرد تا برای بهبود اوضاع استراتژی جامع‌تری را به کار گیرد. این راهکار که One Ford نامیده می‌شد، موجب شد تا شرکت به بینش قوی‌تری در صنعت خودروسازی دست یابد.

در این راه، علاوه بر موتور توربوشارژ و قدرت اضافی آن، نسل سوم فوکوس به عنوان بخشی از این استراتژی شناخته می‌شد. پس از اینکه فورد موتور 2 لیتری چهار سیلندر 160 اسب بخاری خود را کنار گذاشت و به انجینی توربوشارژ با 252 اسب بخار قدرت و 270 پوند فوت گشتاور و گیربکس شش سرعته دستی رسید، همچنان در بخش مصرف سوخت بسیار خوب عمل کرد که به عنوان نقطه عطفی در این ماجرا شناخته می‌شود.

اگرچه تنها نسخه فوکوس RS به قابلیت تمام چرخ متحرک مجهز شده، فوکوس ST می‌‌تواند با سیستم کنترل گشتاور خود سرعت و قدرت چرخ‌های جلویی را تنظیم کرده تا در پیچ‌ها به عملکرد بهتری دست یابد. البته می‌توان به آن، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی AdvanceTract، سیستم تعلیق جلوی مک فرسون و سیستم تعلیق عقب Control Blade را اضافه کرد و شاهد هیولایی پرسرعت بود.

فورد فوکوس RS

با توجه به موفقیت روزافزون فورد فوکوس و مدل ST آن، تعجبی ندارد که فورد بخواهد با بهبود مدل RS، هاچبکی سریع، چابک، پرقدرت را عرضه کند که از قابلیت تمام چرخ متحرک نیز استفاده می‌کند. فوکوس RS نه تنها از انجین 2.3 لیتری EcoBoost مانند موستانگ برخوردار است، بلکه به قابلیت‌هایی همچون Drift Mode و Launch Control مجهز شده است.

البته تقاضای افراد برای خریداری این خودرو بسیار افزایش یافت، قیمت آن نیز به 40000 دلار رسید که در مقایسه با فوکوس ST با 23700 دلار قیمت بسیار گران‌قیمت در نظر گرفته می‌شد و خریداری آن برای افراد کار سختی بود.

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به ۱۲ هاچبک‌ جذاب تاریخ

فوکوس RS به سرعت به صدر جدول هاچبک‌ها رسید و با موتور EcoBoost خود، 350 اسب بخار قدرت و 350 پوند فوت گشتاور تولید می‌کرد که نسبت به موستانگ به شتاب سریع‌تری دست یافته بود. بازار هاچبک‌ها همچنان در دستان قدرتمند فورد بود تا اینکه در سال 2018 تولید فوکوس RS متوقف شد. این نشان از قدرت و نفوذ بالای این مدل داشته که حتی با سایز کوچکش موفق شده با بسیاری از مدل‌های بهتر از خود رقابت کند.

فورد فوکوس ST: مدلی فراموش‌نشدنی

فورد فوکوس ST خودرویی است که اگر به قابلیت‌های آن در سال 2012 نگاهی بیاندازید، متعجب خواهید شد که چنین ویژگی‌هایی بیش از یک دهه قبل در خودرویی حضور داشته‌اند. همانطوری که این مدل به سرعت به پرفروش‌ترین خودرو در جهان تبدیل شد و نظرات مثبتی دریافت کرد. ولی واقعا چه دلیلی دارد که این خودرو به این میزان از محبوبیت دست یافته است؟

فورد نمایشگر 8 اینچی لمسی را طراحی کرده بود که از طریق آن می‌شد به ویژگی‌هایی مانند کنترل صوتی، تماس بدون استفاده از دست‌ها و دست‌یابی به نقطه اتصال وای فای دست یافت. همچنین سیستم پارک خودکار، برف‌پاک‌کن‌های خودکار، سیستم اکتیو Grille Shutter فورد (برای بهبود مصرف سوخت) نیز در این مدل به چشم می‌خورند.

هیچ نشانه‌ای از تولید نسخه هیبریدی یا الکتریکی فوکوس وجود ندارد!

در سال 2018 که فوکوس ایالات متحده را ترک کرد، فورد سعی کرد با گسترش آن در بازارهای بین‌المللی، تغییر مثبتی در این زمینه ایجاد کند. ولی سال 2025 آخرین سالی است که شاهد تولید این مدل هستیم! علی‌رغم توقف تولید آن، باید گفت که متاسفانه در آینده هیچ نمونه هیبریدی یا الکتریکی از آن در بازار حضور نخواهد داشت! مدل کارکرده فوکوس ST اکنون با قیمت 19000 دلار به فروش می‌رسد، پس اگر به دنبال خودرویی قدرتمند، راحت و جذاب هستید که بتواند بهتر از سایر مدل‌ها عمل کند، فورد فوکوس ST انتخاب خوبی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا