Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مخترع خودرو هنری فورد است یا کارل بنز؟

مخترع واقعی خودرو چه کسی است؟

واقعیت آنست که مخترع واقعی خودرو مشخص نیست، تاریخچه خودرو بسیار غنی بوده و به قرن ۱۵ میلادی برمی‌گردد، زمانی که لئوناردو داوینچی در حال ساخت و طراحی وسایل نقلیه بود‌، پس واضح است اطلاعات دقیقی از اینکه مخترع اصلی خودرو که بوده در دسترس نیست، با این‌حال افراد بسیاری عقیده دارند کارل بنز مخترع اتومبیل است، چرا که در سال ۱۸۸۵/۱۸۸۶ این محقق آلمانی، طراحی و ساخت یک ماشین سه ‌چرخ و تک‌ سیلندر را انجام داده و به ثبت اختراع رسمی رسانده‌است.

و اما هنری فورد؛ هنری فورد مسلما یکی از برجسته‌ترین مخترعان صنعت خودروسازی به شمار می‌رود، رویاهای بزرگ این مخترع و اینکه چگونه برای رسیدن به آنها ریسک می‌کرده همواره الهام بخش بوده‌اند. هنری ۱۶ ساله بود که مزرعه خانوادگی خود در میشیگان را به مقصد دیترویت ترک کرد تا با علم مکانیک آشنا شود، وی در ابتدا به عنوان شاگرد در یک تعمیرگاه مربوط به ماشین آلات مشغول به کار شد، هنری در اوقات فراغتش به دنبال راهکارهایی برای بهینه کردن موتور می‌گشت تا آنکه در سال ۱۸۹۶ اولین اتومبیل خود به نام Quadricycle را در زیرزمین خانه‌اش ساخت، اما از این اتومبیل به عنوان اولین اتومبیل یاد نمی‌شود و همان‌طور که در ابتدا ذکر شد اکثر تاریخ‌دانان کارل بنز را مخترع اتومبیل می‌دانند.

در آخر خالی از لطف نیست نگاهی به اولین‌های صنعت خودرو بیاندازیم: (این اطلاعات از کتاب Science and Technology’s Firsts اثر لئوناردو برونو برداشته شده‌اند.)

  • نیکولاس جوزف (۱۷۲۵-۱۸۰۴) در سال ۱۷۶۹ اولین وسیله نقلیه خودران جاده‌ای، که یک تراکتور نظامی به سفارش ارتش فرانسه بود را ساخت، این تراکتور نظامی سه چرخ داشت، یک ماشین بخار بود و سرعتی معادل ۲.۵ مایل بر ساعت داشت.
  • رابرت اندرسن در سال‌های ۱۸۳۹-۱۸۳۲ در اسکاتلند، اولین ماشین برقی را ساخت
  • کارل فردریش بنز (۱۹۲۹-۱۸۴۴) در سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۶ اولین اتومبیل بنزینی را ساخت، این خودرو مجهز به موتور احتراق داخلی بودو توانست گواهی ثبت اختراع بگیرد.
  • در سال ۱۸۸۶ دو محقق آلمانی با نام‌های Gottlieb Wilhelm Daimlerو Wilhelm Maybach اتومبیل بنزینی‌ای به نام Cannstatt-Daimler را ساختند، نیروی موتور در این ماشین به هر چهار چرخ منتقل می‌شد.
  • George Baldwin Selden (1846-1922)در سال‌های ۱۸۷۶ تا ۱۸۹۵، در ایالات متحده آمریکا، یک اتومبیل با موتور احتراق داخلی ترکیبی با یک کالسکه می‌سازد که شماره ثبت اختراع هم می‌گیرد اما هرگز تولید نمی‌شود، چراکه سلدن حق امتیاز را جمع‌آوری می‌کند.
  • چارلز ادگار دوریا و برادرش فرانک، در سال ۱۸۹۳ در آمریکا موفق به ساخت اولین خودروی گازسوز شدند، که چهار اسب بخار قدرت داشت و از موتوری دو زمانه برخوردار بود، این دو برادر اولین شرکت خودروسازی آمریکایی را تاسیس کردند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.