مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاخبر

خودرو ارس 3 توسط وزارت دفاع رونمایی شد! (هر آن‌چیزی که باید در رابطه با ارس 3 بدانید)

قطعا نام خودروهای سری ارس وزارت دفاع، تاکنون به گوشتان خورده است. خودروهایی که باتوجه به بهره بردن از پلت‌فرم و شاسی تویوتا، به بالا بودن توانایی حرکت مشهور شده است. البته ذکر این نکته هم واجب است که خودرو ارس 2، بواسطه خرید برخی سازمان‌ها در دو کشور عراق و سوریه، نقش بسیار مهم و استراتژیکی در جنگ با داعش ایفا کرده است.

اما بالاخره و همان‌طور که انتظار آن را می‌کشیدیم، بالاخره یک خودرو چینی هم به تولیدات وزارت دفاع افزوده گردیده است. البته این‌طور که شایع شده، گویا داخلی سازی‌هایی برروی این خودرو انجام گردیده است. خودرو مذکور که در بازارهای جهانی به بایک BJ40 مشهور بوده، اتفاقا در خود ارتش چین هم برخی نسخه‌های آن مورد استفاده قرار گرفته و از توانایی های حرکتی بالایی هم برخوردار است.

باتوجه به داخلی سازی های انجام شده و برخی مسائل دیگر، هم اکنون بایک BJ40 تولید شده توسط وزارت دفاع، ارس 3 نام گرفته است!

این‌طور که گفته می‌شود، قرار است تا خودرو ارس 3 در 3 نسخه پبکاپ تک کابین، پیکاپ دو کابین و حالت شاسی بلند تولید شود. البته که تفاوت بین پیکاپ دو کابین و نسخه شاسی بلند آن، تنها در یک کاور قسمت بار خلاصه می‌شود.

مردادماه امسال بود که در مراسمی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، از برخی دستاوردهای جدید وزارت دفاع بازدید نمود. در حین این مراسم، خودرویی آشنا برای ما اهل خودرو، با لوگویی متفاوت مشاهده شد. خودرویی چینی که در بازارهای جهانی مشهور بوده و اطلاعات نسخه مونتاژی آن توسط وزارت دفاع، در بازدید رئیس مجلس مشخص شد.

ارس 3
ارس 3

با مشاهده و مطالعه جزئیات نسخه بنزینی این خودرو، می‌توان فهمید که آن‌گونه که گفته می‌شود، حداقل در رابطه با قوای فنی ارس 3، احتمالا داخلی سازی انجام نشده است. زیرا همان پیشرانه‌ایست که در بازارهای جهانی هم نصب شده است. پیشرانه 2.3 لیتری توربوشارژ که با اتصال به گیربکس 5 سرعته دنده ای و 6 سرعته اتوماتیک، توانایی تولید 251 اسب بخار، قدرت و 350 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته باتوجه به قسمت تولیدی وزارت دفاع، این انتظار می‌رود که ارس 3 در ابتدا با گیربکس دستی به اختیار سازمان های نظامی در بیاید. لازم به ذکر بوده که براساس گفته برخی منابع، ارس 3 با پیشرانه دیزلی هم تولید می‌شود.

این پیشرانه که 2.8 لیتر حجم داشته ‌‌و از سیستم توربوشارژ بهره می‌برد، گویا همان موتور استفاده شده در پیکاپ فوتون تانلند ایران خودرو است. پیشرانه دیزلی ارس 3 توانایی تولید 174 اسب بخار، قدرت و 360 نیوتن متر، گشتاور را دارد. نکته جالب در این است که خوشبختانه نسخه تولیدی وزارت دفاع، از سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش هم بهره‌مند است.

اما صبح روز گذشته، در مراسمی با حضور امیر سرتیپ آشتیانی، از 10 محصول جدید و ارتقاء یافته تولیدی رونمایی شد. یکی از همین محصولات، خودرو ارس 3 است.

با مشاهده و مقایسه نسخه رونمایی شده با نسخه ای که در تابستان امسال دیده شده بود، می‌توان تفاوت هایی را در بدنه دید که احتمالا از داخلی سازی حکایت می‌کند. در نسخه های تجاری سازی شده پیکاپ تک و دو کابین ارس 3، می‌توان دید که قسمت سپر ارتقاء بسیار خوبی پیدا کرده و هم‌رنگ بدنه گردیده است. همچنین آپشن مهم وینچ به ارس 3 افزوده شده و چراغ های دی لایت هم از خودرو حذف گردیده‌اند. البته در خودروهای نظامی، دی لایت آنچنان مبحث مهمی نیست. اسنورکل هم از قطعاتیست که در خودروهای سری ارس همیشه مشهور بوده و در نسخه 3 هم موجود است.

این‌طور که گفته می‌شود، ارس 3 در نسخه دو کابین، یک خودرو دو دیفرانسیل است. در ارس 3 سه حالت برای انتقال نیرو به سمت چرخ‌ها در نظر گرفته شده که شامل وضعیت 2H (دیفرانسیل عقب سبک)، 4H (دو دیفرانسیل سبک) و 4L (دو دیفرانسیل سنگین) می‌شود.

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی هم، در نهایت با در نظر گرفتن مسائل نظامی و مخصوصا تولید شده در ایران، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سیستم تهویه مطبوع
  • دو ایربگ ایمنی راننده و سرنشین جلو
  • وینچ
  • اسنورکل
  • چراغ های اصلی دارای لنز و عدسی
  • رکاب های جانبی
  • تنظیم برقی زوایای آیینه های جانبی
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
  • چهار چرخ متحرک
  • ترمزهای ABS و EBD
  • و…

درنهایت باید گفت که باتوجه به وضعیت سنگین تحریم‌های ظالمانه، بایک BJ40 جزو گزینه های مناسبیت که می‌شود برای خودروهای نظامی انتخاب کرد.

این نکته را هم در نظر بگیرید که باتوجه به اطلاعات بدست آمده توسط خبرنگار پایگاه خبری چرخان، نسخه بروزتر و پلاس BJ40 برای آزمایش های فنی وارد ایران شده و در صورت مهیا بودن شرایط، قرار است تا توسط شرکت جوینت ونچری دیار خودرو، یعنی سانیار موتور پارسیان به تولید رسیده و عرضه شود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام
    ماشالله به بچه های وزرات دفاع
    یک سوال) آیا موتور این خودرو در ایران ساخته می‌شه یا مونتاژ و وارداتیه؟

  2. درسته این چینی بی ریشه کجا و مرسدس بنز جی کلاسی که قرار بود خودروی سازمانی ارتش ایران تو دهه ۶۰ بشه کجا ولی خدا کنه اقلا همین تو تیراژ بالا برسه دست ارتش تا بساط پراید و پیکان و روآ از پادگان های ارتش جمع بشه!

  3. دم بچه های صنایع دفاع گرم اگه ارس ۳ به بازار بیاد رو سایپا و ایرانخودرو کم میشه وکسی دیگه دنبال آشغالهای تولیدی اونها نمیره این آرزوی بیست ساله من بوده چون صنایع دفاع وطنی و وطن دوسته ومثل بقیه خائن به ملت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا