مکمل بنزین
گوناگونخبر

هلیکوپتر شخصی جتسون، راهی برای فرار از ترافیک!

طی دهه گذشته، تکنولوژی وسایل نقلیه الکتریکی طرز تفکر ما را نسبت به خودروها تغییر داده است دقیقاً مثل تکنولوژی پهپادها که فرصت‌های جدیدی را در اختیار عکاسان و فیلم‌برداران قرار داده است. حال نیز شرکت‌های مختلف ازجمله خودروسازان در حال سرمایه‌گذاری روی این تکنولوژی‌ها هستند که نتیجه آن را در قالب تاکسی‌های هوایی خواهیم دید. یکی از مصادیق این موضوع کوادکوپتر سرنشین‌داری است که می‌تواند راه‌حلی برای فرار از ترافیک و یا وسیله‌ای برای سرگرمی باشد.

این وسیله ONE نام داشته و ساخت یک شرکت سوئدی بنام جتسون است. ONE یک هلیکوپتر چهار روتوری تک‌صندلی با قیمت 92 هزار دلار است که حداکثر سرعت آن به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند یک فرد 95 کیلوگرمی را تا حداکثر 20 دقیقه حمل کند. البته این میزان برد ONE خیلی اندک به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت که این وسیله بیشتر برای سرگرمی‌های کوتاه‌مدت طراحی شده و باطری‌های آن را می‌توان با استفاده از برق 240 ولت ظرف یک ساعت و با برق 110 ولت ظرف دو ساعت شارژ کرد. علاوه بر این، امکان تعویض باطری‌ها هم وجود خواهد داشت.

در حال حاضر به‌صورت قانونی در ایالات‌متحده امکان پرواز با ONE بدون هیچ‌گونه آموزش یا داشتن گواهینامه خلبانی وجود دارد زیرا این وسیله در دسته هواپیماهای فوق سبک قرار می‌گیرد. البته به گفته بنیان‌گذار و مدیر فنی ارشد شرکت جتسون «توماس پاتان»، تمام خریداران ONE یک دوره آموزشی دوروزه را در یکی از مراکز تجربه شرکت سپری خواهند کرد که در آن مقررات پرواز و چگونگی پرواز با این وسیله را آموزش خواهند دید.

در ONE همچنین چند ویژگی ایمنی مثل سنسورهای لیدار برای جلوگیری از برخورد با موانع و همین‌طور یک چتر نجات زود بازشو هم تعبیه شده است. به گفته جتسون همچنین این پرنده 86 کیلوگرمی حتی در صورت از کار افتادن یکی از موتورهایش هم همچنان می‌تواند بدون مشکل به پرواز ادامه دهد. پاتان در گفتگو با اتوویک، ONE را یک خودروی اسپرت پرنده توصیف کرده است که هرچند به‌عنوان یک وسیله تفریحی در نظر گرفته شده اما نسل بعدی محصولات این شرکت طوری مهندسی می‌شوند که بتوانند به‌عنوان یک وسیله نقلیه مناسب کار کنند.

قیمت 90 هزار دلاری ممکن است برای یک اسباب‌بازی تفریحی گران به نظر برسد اما خیلی‌ها حاضر به پرداخت چنین مبلغی هستند و به همین دلیل جتسون آن‌قدر با استقبال مواجه شده که کل ظرفیت تولید سال 2022 آن پر شده است؛ بنابراین کسانی که خواهان این وسیله جالب باشند باید برای تولید سال 2023 صبر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا