مکمل بنزین
گوناگونخبر

بی‌ام‌و M4 CSL معرفی شد، کوپه‌ای قدرتمند و گران‌قیمت

ب‌ام‌و رسماً از کوپه جدید و قدرتمند خود با نام M4 CSL پرده‌برداری کرده است. در این خودرو مهندسان آلمانی روی افزایش قدرت و کاهش وزن کار کرده‌اند. M4 CSL به‌منظور کاهش وزن، رژیم غذایی سختی گرفته است و درمجموع 110 کیلوگرم سبک‌تر شده است. برای دستیابی به این مهم، در داخل علاوه بر حذف صندلی‌های عقب، صندلی‌های جلو هم با نمونه‌های کربنی M جایگزین شده‌اند که این کار کاهش 24 کیلوگرمی وزن را به دنبال داشته است.

علاوه بر این، استفاده از ترمزهای فیبر کربنی، رینگ‌های فورج‌کاری شده و فنرهای سبک‌تر، 21 کیلوگرم دیگر از وزن کم کرده و استفاده از عایق‌های صورتی سبک‌وزن نیز باعث کاهش 15 کیلوگرمی وزن شده است. در همین حال، استفاده از سیستم اگزوز تیتانیومی هم 4 کیلوگرم دیگر از وزن خودرو کاسته است. علاوه بر این، بی‌ام‌و در این خودرو به‌طور گسترده‌ای از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک استفاده کرده است و به‌عنوان‌مثال، سقف خودرو به‌طور کامل از این ماده سبک‌وزن ساخته شده که علاوه بر کاهش وزن، مرکز ثقل خودرو را هم پایین‌تر می‌آورد. همه این اقدامات، وزن M4 CSL را به 1650 کیلوگرم رسانده است.

از سوی دیگر، قدرت موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی M4 نیز در این نسخه 40 اسب بخار افزایش یافته و 540 اسب بخار رسیده اما گشتاور تغییر نداشته و همچنان 650 نیوتن متر است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود زیرا در چنین خودرویی که بسیار روی کاهش وزن تمرکز دارد نمی‌توان از سامانه چهارچرخ محرک سنگین استفاده کرد. برای M4 CSL همچنین گیربکس دستی هم ارائه نمی‌شود. افزایش قدرت به همراه کاهش وزن در این خودرو، نسبت وزن به قدرت 3 کیلوگرم بر هر اسب بخار را فراهم کرده است.

افزایش قدرت این موتور بیشتر به لطف تغییراتی در توربوشارژرها صورت گرفته است زیرا بی‌ام‌و بوست توربوها را از 24.7 psi در M4 کامپتیشن به 30.5 psi در CSL افزایش داده است. به لطف این ویژگی‌ها، M4 CSL ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که 0.2 ثانیه از M4 کامپتیشن محرک عقب سریع‌تر اما 0.2 از M4 کامپتیشن چهارچرخ محرک کندتر است. حداکثر سرعت این کوپه قدرتمند هم به 307 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. M4 CSL با ثبت زمان 7 دقیقه و 20.2 ثانیه در پیست نوربرگ‌رینگ به سریع‌ترین محصول بی‌ام‌و در این پیست تبدیل شده است.

M4 CSL از کمک‌فنرها و تنظیم شاسی‌ منحصربه‌فردی بهره می‌برد و ارتفاع آن از زمین 7.6 میلی‌متر از M4 کامپتیشن کمتر است. در این خودرو همچنین برنامه کنترل کشش بهینه‌سازی شده و حالا هم امکان دریفت کشیدن را فراهم می‌کند و هم برای پیمایش‌های طولانی و راحت مناسب است. برای متوقف کردن این کوپه وحشی هم ترمزهایی با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و تک پیستونه در عقب در نظر گرفته است درحالی‌که احساس پدال ترمز نیز از طریق منوی M قابل تنظیم خواهد بود. این خودرو روی لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 R قرار گرفته که در جلو 275 و در عقب 285 هستند.

مهم‌ترین ویژگی داخلی M4 CSL تجهیز به کنسول مرکزی و صندلی‌های اسپرت فیبر کربنی است که هردو به‌طور خاص برای این نسخه طراحی شده‌اند. این صندلی‌ها که از خودروهای مسابقه‌ای الهام گرفته‌اند، قابلیت تنظیم زاویه پشتی را ندارند؛ اما ازآنجایی‌که ممکن است این صندلی‌ها به مذاق همه خوش نیایند، بی‌ام‌و صندلی‌های اسپرت معمولی M با گرم‌کن و تنظیم برقی کامل را هم بدون هزینه اضافی به‌صورت سفارشی ارائه می‌کند. این صندلی‌ها هرچند به‌اندازه نمونه‌های مسابقه‌ای سبک نیستند اما هنوز هم 9.5 کیلوگرم وزن کمتری از صندلی‌های M4 کامپتیشن دارند.

M4 CSL که هم‌زمان با جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس بخش M بی‌ام‌و معرفی شده است، در بیرون از ویژگی‌های خاصی مثل نشان‌های مشکی‌رنگ با خطوط قرمز، لوگوی مسابقه‌ای بی‌ام‌و و دی‌لایت‌های زردرنگ مشابه خودروهای مسابقه‌ای GT بهره می‌برد. در جلوپنجره بزرگ خودرو نیز شاهد خطوط کمتری هستیم که این هم اقدامی برای کاهش وزن است. در عقب، چراغ‌های LED جدیدی دیده می‌شود که از تکنولوژی لیزری بی‌ام‌و بهره می‌برد. یک اسپویلر یکپارچه دم اردکی هم تکمیل‌کننده ویژگی‌های بیرونی این خودرو است. M4 CSL در سه رنگ مختلف شامل خاکستری متالیک بروکلین، سفید آلپین و مشکی متالیک ارائه می‌شود.

M4 CSL خودرویی تولید محدود است که تنها 1000 دستگاه از آن ساخته می‌شود. قیمت این خودرو نیز از 140 هزار دلار آغاز می‌شود که افزایش قابل‌توجهی را نسبت به قیمت پایه 75 هزار دلاری M4 کامپتیشن محرک عقب نشان می‌دهد. تولید این خودرو از جولای 2022 آغاز خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا