مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبر

سودجویی و دلالی در بازار خودرو، هر روز بیشتر از دیروز!

با اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان ایران در سال 97، متأسفانه شاهد به وقوع پیوستن وضعیت اقتصادی نامطلوبی شدیم. وضعیتی که بنا به گواه آمار و البته اعتقاد کارشناسان، کم کاری‌های صورت گرفته در دولت‌ فعلی و پیشین، عوارض و درد تحریم‌ها را برای مردم تشدیدتر کرد.

با اینکه امروزه اعلام می‌شود شاهد رشد مثبت صنایع و … در کشور هستیم، ولی همچنان درآمد مردم نسبیت برابری با نرخ تورم ندارد. البته طبیعی نیز به نظر می‌رسد؛ زیرا دولت‌ها توانایی افزایش حقوق و درآمد کارمندانش را به صورت ماهیانه نداشته و در این چند سال هم، میزان افزایش سالیانه نیز درصد خیلی بالایی نبوده است. طبیعتا با وجود تورم ماهانه بین 20 تا 40 درصد، افزایش حقوق 10 درصدی آنهم برای یک سال؛ هیچ دردی از کارمند را دوا نخواهد کرد.

اما به قوای هر درآمدی را خرجیست و در این شرایط درآمدی، باید دقت کرد تا از آن سوء استفاده نشود. باتوجه به اینکه در یک رسانه خودرویی این مطلب را می‌خوانید، پس طبیعتاً باید انتظار داشته باشید که در رابطه با خودرو، مباحث گفته و مرتبط شوند.

یکی از مسائل مهمی که امروزه متاسفانه با آن مواجه هستیم، بحث دلالی و سودجویی در سطح وسیع است. افرادی که خودروها را صرفا برای فروش با قیمت گزاف خریداری می‌کنند. خودروهایی که گاها خود خودروساز نیز صرفا بخاطر تقاضا موجود آن‌ها را تولید کرده و هیچ دفاعی از آن نمی‌کند. زیرا هم محصول زیان‌دهی بوده و هم شاید قصد جایگزین کردن نسخه جدید با آن را داشته باشد!

در جدیدترین اخبار، شاهد آن هستیم که دلال‌ها و خرید و فروش‌کنندگان خودرو، به تاسیس دفاتر خود در سطح شهرها افزوده و باتوجه به افزایش قیمت‌ها، بنا دارند تا بر نرخ دلالی‌شان بیفزایند! به نظر می‌رسد در صورتیکه این چنین افراد، زمانی که لب به اعتراض و انتقاد بگشایند، باید دهان آن‌ها را بست.

اما جدا از دلال‌ها، قشر دیگری نیز وجود دارد که به تبلیغ دروغین با عناوینی چون فروش خودرو خارج از فرآیند قرعه‌کشی و… پرداخته و به پیشنهادات اغوا کننده دیگری روی آورده‌اند. حتی اتفاق افتاده برخی خود را نماینده خودروسازی چون ایران خودرو معرفی کرده و به دزدی می‌پردازند…

خودروسازان همواره از این افراد برائت جسته و هم به مردم و هم به اینگونه افراد سودجو، هشدار می‌دهند. براساس برخی اخبار، باتوجه به اینکه این روزها طرح‌های فروشی با عناوینی چون طرح جوانی جمعیت توسط خودروسازان برگزار می‌شود و اتفاقا ظرفیت ثبت‌نام و خرید آنها متفاوت محاسبه می‌شود، دلالان به سراغ کارت‌های ملی مادران واجد شرایط برای خرید خودرو هستند.

درنهایت می توان گفت که هجوم طیف بسیاری برای خرید خودرو، دلیل بر مصرف کننده بودن آنها نبوده و صرفا برای فروش اقدام به ثبت نام می‌کنند!

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا