مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه مکث کلوت و آمیکو آسنا، کدام پیکاپ انتخاب بهتری است؟

در حال حاضر در بخش پیکاپ‌های بالای یک میلیارد تومان بازار کشور، در حال حاضر چهار مدل شامل فوتون، کی‌ام‌سی T8، آمیکو آسنا و مکث کلوت به چشم می‌خورند. قبلاً در چرخان کلوت را با T8 و فوتون مقایسه کرده‌ایم و حالا این پیکاپ مکث موتور را در برابر عضو چهارم جمع پیکاپ‌های میلیاردی بازار یعنی آمیکو آسنا قرار می‌دهیم.

معرفی کلی

کلوت یک پیکاپ چینی بنام دایون V5 است اما این خودرو درواقع محصولی از شرکت فودی است و لایون F22 نام دارد که دایون از سال 2020 نسخه ری‌بج شده آن را با نام V5 به بازار عرضه می‌کند. این پیکاپ برای اولین بار در نیمه دوم سال 2015 در بازار چین عرضه شد و بنابراین خودروی نسبتاً سالخورده‌ای محسوب می‌شود. آسنا هم پیکاپی ساخت شرکت چینی SG اتوموتیو است که با نام هوانگای N2 در چین عرضه می‌شود. این خودرو در ایران از سال 1396 توسط شرکت ارس خودرو که بیشتر آن را با برند آمیکو می‌شناسیم با نام آسنا عرضه می‌شود و در کشورمان سابقه بیشتری نسبت به کلوت دارد. N2 در سال 2015 راهی بازار چین شده و بنابراین دقیقاً هم‌سن کلوت است.

طراحی بیرونی

ازآنجایی‌که پیشینه طراحی هردوی این پیکاپ‌ها به حدود هشت سال پیش بازمی‌گردد، نسبت به وانت‌های مدرن جهانی حرف چندانی برای گفتن ندارند. بااین‌حال، کلوت به لطف ظاهر عضلانی‌تر و گلگیرهای برجسته، مدرن‌تر به نظر می‌رسد و تا حدودی بیشتر توجهات را به خود جلب می‌کند درحالی‌که آسنا ظاهر بسیار ساده‌ای داشته و بیشتر شبیه پیکاپ‌های دهه 2000 میلادی به نظر می‌رسد. در طراحی این پیکاپ، طراحان در قسمت‌هایی مثل چراغ‌های جلو و جلوپنجره طراحان بیشتر از خطوط صاف استفاده کرده‌اند و به همین دلیل، با وجود هم‌سن بودن دو پیکاپ، آسنا قدیمی‌تر از کلوت به نظر می‌رسد.

پیشرانه و گیربکس

آسنا در ابتدا با یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی در کنار گیربکس پنج سرعته دستی در ایران عرضه شد. این موتور که در کاپرا 2 هم استفاده می‌شود، 143 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد. سپس حدود یک سال پیش، آمیکو نسخه توربوشارژ و اتوماتیک آسنا را به بازار فرستاد. این نسخه به پیشرانه 2.4 لیتری توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی مجهز است که 218 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک متصل است. جالب اینکه مکث کلوت هم دقیقاً با همین پیشرانه عرضه می‌شود و 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد.

مکث موتور هم این پیکاپ را در نسخه‌های دستی و اتوماتیک عرضه می‌کند که هردو شش سرعته هستند درحالی‌که گیربکس دستی آسنا از نوع پنج سرعته است. البته به‌تازگی آمیکو نسخه دستی جدید آسنا را با همان پیشرانه 2.4 لیتری توربو و گیربکس شش سرعته معرفی کرده است که رقیب مستقیم کلوت دستی خواهد بود. هردو پیکاپ در هردو نسخه دستی و اتوماتیک به سامانه چهارچرخ محرک با قفل دیفرانسیل مکانیکی عقب مجهز هستند که توانایی‌های آفرود بالایی به آن‌ها می‌دهد.

داخل

نسخه اولیه آمیکو یعنی مدل تنفس طبیعی گیربکس دستی همچنان با داشبوردی قدیمی به بازار عرضه می‌شود که طراحی آن با داشبورد ساده، دریچه‌های تهویه عمودی، غربیلک فرمان قدیمی و رو دری‌های معمولی کاملاً از مد افتاده به نظر می‌رسد و در برابر کلوت هیچ حرفی برای گفتن ندارد. این پیکاپ اما در نسخه توربوشارژ (هم دستی و هم اتوماتیک) از داشبورد کاملاً جدیدی بهره می‌برد که با طراحی بسیار مدرن‌تر و کیفیت بالاتر متریال، بسیار بهتر از نسخه قدیمی است. این نسخه با کنسول میانی جدید، نمایشگر لمسی در میانه داشبورد و دریچه‌های تهویه باریکی افقی در بالای آن، حتی از کلوت هم مدرن‌تر به نظر می‌رسد. البته کلوت نیز خصوصاً در نسخه اتوماتیک که به پانل لمسی کنترل سیستم تهویه مجهز شده در داخل برای یک پیکاپ هنوز هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد اما در برابر آسنا اتوماتیک خیلی نمی‌تواند عرض‌اندام کند.

تجهیزات

در جدول زیر تجهیزات دو پیکاپ را باهم مقایسه می‌کنیم:

مکث کلوت

آمیکو آسنا

صفحه آمپر آنالوگ آنالوگ
کروز کنترل دارد دارد
سیستم تهویه اتوماتیک با صفحه لمسی دستی
سیستم صوتی 8 بلندگو 6 بلندگو
کامپیوتر سفری دارد دارد
ایربگ 2 عدد 2 عدد
صندلی راننده 6 جهته برقی 8 جهته دستی
صندلی سرنشین جلو دستی دستی
تودوزی چرمی دارد دارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ESP دارد دارد
قفل دیفرانسیل عقب مکانیکی مکانیکی
ترمزها جلو دیسکی عقب کاسه‌ای جلو و عقب دیسکی
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
سنسور پارک عقب عقب
دوربین دنده عقب دارد دارد
سنسور نور ندارد دارد
دی‌لایت دارد دارد

 

با توجه جدول فوق، کلوت و آسنا از لحاظ تجهیزات تقریباً در یک سطح هستند و هرکدام نسبت به دیگری برتری‌های جزئی دارند. به‌عنوان‌مثال، ترمزهای عقب کلوت کاسه‌ای است اما از تنظیم برقی صندلی راننده بهره می‌برد درحالی‌که ترمزهای آسنا در هر چهارچرخ دیسکی است اما تنظیمات صندلی راننده آن دستی است. البته تجهیزات بالا متعلق به نسخه اتوماتیک آسنا است که آپشن‌های بیشتری نسبت به نسخه دستی قدیمی دارد.

ابعاد و ظرفیت بار

از لحاظ ظرفیت بار و ابعاد اتاق بار برتری با آسنا است. این پیکاپ به لطف طول بیشتر، اتاق بار بزرگی‌تری دارد که 25 سانتی‌متر از کلوت کشیده‌تر است. همچنین آسنا با 1250 کیلوگرم، بیشترین ظرفیت بار را در بین همه پیکاپ‌های دو کابین بازار کشورمان دارد درحالی‌که این رقم در کلوت 1000 کیلوگرم است.

قیمت و جمع‌بندی

کلوت و آسنا در هردو نسخه دستی و اتوماتیک از لحاظ قیمت رقیب مستقیم یکدیگر هستند. قیمت کارخانه‌ای نسخه دستی تنفس طبیعی قدیمی آسنا یک میلیارد و 50 میلیون تومان است که این رقم در بازار به حدود یک میلیارد و 320 میلیون تومان رسیده است. قیمت نسخه دستی توربوشارژ جدید این پیکاپ هم یک میلیارد و 100 میلیون تومان اعلام شده اما هنوز به بازار نرسیده است؛ و نهایتاً گران‌ترین نسخه آسنا هم مدل اتوماتیک با قیمت کارخانه‌ای حدود یک میلیارد و 368 میلیون تومان و قیمت بازار یک میلیارد و 750 میلیون تومان است. از سوی دیگر، مکث کلوت دستی با قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و 97 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در بازار با قیمتی در حدود یک میلیارد و 355 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. مکث موتور قیمت نسخه اتوماتیک این پیکاپ را هم یک میلیارد و 237 میلیون تومان اعلام کرده اما این مدل هم هنوز راهی بازار نشده است؛ بنابراین، با توجه به پیشرانه‌های مشترک، تجهیزات هم‌سطح و قیمت نزدیک به هم، انتخاب از بین این دو وانت سخت بوده و بیشتر به سلیقه خریداران بازمی‌گردد.

مشخصات فنی

مکث کلوت دستی

مکث کلوت اتوماتیک

آسنا دستی

آسنا اتوماتیک

پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر توربو 2.4 لیتری 4 سیلندر توربو 2.4 لیتری 4 سیلندر 2.4 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 215 اسب بخار 215 اسب بخار 143 اسب بخار 218 اسب بخار
گشتاور 320 نیوتن متر 320 نیوتن متر 210 نیوتن متر 320 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته اتوماتیک 5 سرعته دستی 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت 10.3 لیتر 12.6 لیتر 10.8 لیتر
وزن 1920 کیلوگرم 1950 کیلوگرم
طول 5,330 میلی‌متر 5,330 میلی‌متر 5,560 میلی‌متر 5,560 میلی‌متر
عرض 1,870 میلی‌متر 1,870 میلی‌متر 1,840 میلی‌متر 1,840 میلی‌متر
ارتفاع 1,864 میلی‌متر 1,864 میلی‌متر 1,840 میلی‌متر 1,840 میلی‌متر
فاصله محوری 3,100 میلی‌متر 3,100 میلی‌متر 3,405 میلی‌متر 3,405 میلی‌متر
طول اتاق بار 157 سانتی‌متر 157 سانتی‌متر 182 سانتی‌متر 182 سانتی‌متر
عرض اتاق بار 161 سانتی‌متر 161 سانتی‌متر 152 سانتی‌متر 152 سانتی‌متر
ارتفاع اتاق بار 53 سانتی‌متر 53 سانتی‌متر 52 سانتی‌متر 52 سانتی‌متر
ظرفیت بار 1000 کیلوگرم 1000 کیلوگرم 1250 کیلوگرم 1250 کیلوگرم
قیمت کارخانه 1 میلیارد 97 میلیون تومان 1 میلیارد 237 میلیون تومان 1 میلیارد و 50 میلیون تومان 1 میلیارد و 368 میلیون

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. هر دو آشغالای چینه دیگه فرقی نمیکنه کدوم بهره یا بدتر؟یه دونه شورلت یا فورد رم بذار این دوتا گزینه بعد بگو کدوم بهتره

  2. هر دو اشغال بیش نیست،مقایسه ندارن دیگه.اشغال اشغال اشغال

    1. لطفا تا اطلاعات جامع ندارید لطفا اشتباه نظرندید.اتفاقا خیلی عالی هستن خودم خط تولید کلوت کار میکنم در شرکت ماموت.کلوت بسیار عالی از هر نظر هست.هرچی باشه از سمند پژو ساینا پراید و تیبا ما بهتره

      1. کلوت صفر کیلومتر دنده کمکش کار نمی‌کرد حدود یکماه طول کشید تا قطعه یدکی اش شرکت آورد و عوض کرد فقط موتور قوی داره

    1. همین اشغالها نمایندگیها وقتی ثبت نام می کنند صدمیلیون رشو میگیرن تا ثبت نام کنند اگر ندیشون میگن بسته شد

  3. همین اشغالها نمایندگیها وقتی ثبت نام می کنند صدمیلیون رشو میگیرن تا ثبت نام کنند اگر ندیشون میگن بسته شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا