مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

تارا ایران خودرو با موتور جدید EFP توربوشارژ، امسال وارد بازار می‌شود

شاید سال 1402، یکی از بهترین سال‌های خودرویی از نظر تنوع در تاریخ کشور باشد. از آغاز واردات خودرو به صورت CBU گرفته؛ تا تولید خودروهای سطح بالا داخلی و مونتاژ خودروهای جدید. در کل، با کنار هم گذاشتن اخبار، نسبت به صنعت خودرو امیدوار می‌شویم.

یکی از خودروهایی که قرار است تا نسخه جدید آن در سال 1402 توسط ایران خودرو وارد بازار شود، تارا است. به تازگی تولید این خودرو با ارتقاء در زمینه‌هایی چون امکانات رفاهی، آرگونومی و… آغاز شده که در نسخه اتوماتیک به تارا V4 معروف است.

اما ایران خودرو رویای دیگری برای تارا داشته و آن هم نصب پیشرانه جدید دنا پلاس EFP توربوشارژ است. این پیشرانه که در سال گذشته به صورت رسمی معرفی شد، قرار است تا در خودروهایی چون ری‌را، دنا پلاس جوانان و تارا نصب شود. این‌طور که گفته می‌شود، ایران خودرو برنامه دارد تا تارا مجهز به پیشرانه EFP توربوشارژ را در سال 1402 تولید و روانه بازار کند. احتمالا بزودی تولید آزمایشی این خودرو آغاز خواهد شد.

تارا مجهز به موتور EFP توربوشارژ، به نوعی نسل جدید دنا پلاس توربو محسوب می‌شود. البته از آنجایی که در صنعت خودرویمان، پلتفرم‌ خودروها حذف نمی‌شوند، بلکه از نسخه‌ای به نسخه جدیدتر و یا به کاربری جدیدی تبدیل می‌شوند؛ باید شاهد رقابت درون خانوادگی بین دو خودرو نام برده شده باشیم!

پیشرانه جدید EFP توربو با حجم حدودی 1/7 لیتر، توانایی تولید 161 اسب بخار، قدرت و 240 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته که ایران خودرو و ایپکو سه نسخه از موتور EFP را با عناوینی چون تنفس طبیعی، پایه گاز سوز و توربوشارژ معرفی کرده که قدرت و خروجی هر یک با هم متفاوت است.

این موتور در بخش‌های میل لنگ، یاتاقان‌، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد، توربوشارژ، سیستم خنک‌کاری و… تغییراتی داشته و مجهز به سیستم زمان‌بندی هوشمند باز و بسته شدن سوپاپ ها می‌باشد.

آنطور که گفته شد، موتور جدید EFP توربو نسبت به موتور قبلی EF7 توربو (TC7) از حدود 25 نیوتن متر گشتاور و 15 اسب بخار بیش‌تر برخوردار بوده و دارای وزن و مصرف سوخت 10 درصد کم‌تر است!

از امکانات تیپ V4 تارا اتوماتیک می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سانروف
  • سنسور پایی جهت باز کردن صندوق عقب
  • آینه فتو کرومیک
  • تنظیم برقی صندلی های ردیف اول همراه با گرمکن
  • سیستم کروز کنترل
  • چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو
  • سنسورهای نور و باران
  • سامانه کنترل پایداری
  • شیشه بالابرهای برقی هرچهار درب
  • چهار کیسه هوا
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب
  • تهویه دستی همراه با نمایشگر
  • دی لایت (چراغ های روشنایی در روز)
  • سنسورهای اطلاع رسانی میزان فشارهای باد تایرها (TPMS)
  • ترمزهای دیسکی جلو و عقب با ABS، EBD و BA
  • تریم چرم و پارچه صندلی‌ها
  • و…

هنوز مشخص نیست که تارا مجهز به پیشرانه EFP توربو نسبت به تیپ V4، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری داشته باشد یا خیر. اما انتظار داریم تا باتوجه به بالاتر بودن تیپ مجهز به پیشرانه جدید، ایران خودرو امکانات تارا را افزایش دهد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. کاشکی تارا ساده با موتپر ای اف هفت میومد و نسحع اتوماتیک با نمونه تپربو ای اف هفت نه با موتور تی یو پنح پلاس که نتیحش بشه صفر تا صد نوزده ثانیه ای تپ نسخه اتوماتیک

  2. عجب شتابی داشته باشه تارا بین دنا جوانان و این تیپ تارا ، اصلا دنا شانسی نداره چون پلتفرمش به شدت قدیمیه

  3. چرا شعر میگی کدوم تارا 19 ثانیست. پیکانم 19 ثانیه نیست

    1. همین که آقای سیدهاشمی این خبر را کار کرده خودش سند است

      1. خوبی؟ هیچ جای دنیا اعتبار خبر رو فرد نویسنده اعلام نمیکنن. کل سایتها گجت نیوز رو منبع خبر و گجت نیوز هم چرخان رو منبع خبر اعلام کرده. چرخان هم بدون منبع خبر زده. این خبر رو هیچ کس حتی دربان و نگهبان دم درب ایران خودرو هم تایید نکرده. دوستان خبر صرفا خواسته و رویای نویسنده خبر هست

        1. همون زمانی که موتور EFP توربو معرفی شد، اعلام شد که روی تارا هم نصب میشه. بعد از چندماه، گزارشات جدید به دستمون رسید که نشون میده ایران خودرو برنامه داره بزودی مونتاژ آزمایشی این نسخه از تارا شروع کنه. رویا کجا بود…

        2. جناب مهندس ذکر منبع می کردید. اگر این خبر اتفاق بیفته تقریبا بعد از ۵۰ سال یک ماشین کامل از ایرانخودرو بیرون میاد. خبر به این مهمی رو نمی دونم چرا ایرانخودرو اعلام نمیکنه.
          پاسخگویی آنلاین نویسنده خبر در این سایت بسیار جالب و جدید هست. کاش مسئولین مملکت هم همینجور انلاین پاسخگو می بودن. حدس تون در این مورد چه ماهی از سال هست؟

        3. اطلاع دقیقی از زمان آغاز تولید انبوه در دسترس نیست. اما تولید آزمایشی احتمالا بزودی انجام میشه

  4. چی بشه این ماشین !!! بلاخره شاهد یک ماشین خیلی خوب خواهیم بود

    1. سلام.
      من زیاد تخصص ندارم به این چیزها و وارد نیستم.
      اما این موتور جدید توربوشارژ که میگید که تارا داره بهش مجهز میشه، قدرت و سرعت تارا رو به دنا پلاس توربو میرسونه و با هم یکسان میشن؟

  5. اگه توربو شارژ روی همین تی یو فاو ببندید ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا