مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاسی‌بلند برقی لوکس جیلی زیکر X به دنبال شکار تسلا در بازار اروپا!

زیکر (Zeekr) یک برند سطح بالای الکتریکی متعلق به جیلی است که در حال حاضر سه محصول شامل سدان لیفت‌بک زیکر 001، مینی‌ون زیکر 009 و مدل جدید زیکر X را به بازار عرضه می‌کنند. همه این خودروها الکتریکی بوده و بر اساس پلت‌فرم SEA ساخته شده‌اند. زیکر در سال 2022 موفق به فروش بیش از 72 هزار دستگاه خودرو شد و امسال قصد دارد این رقم را دو برابر کند. همچنین این برند قصد دارد به‌زودی راهی بازار اروپا شود و کراس‌اوور X محصول مهمی برای رسیدن به این اهداف محسوب می‌شود.

هرچند زیکر این مدل جدید را یک شاسی‌بلند می‌داند ولی X در ظاهر بیشتر شبیه یک هاچ‌بک به نظر می‌رسد و در بهترین حالت باید آن را کراس‌اوور دانست. این خودرو 4,450 میلی‌متر طول، 1,836 میلی‌متر عرض و 1,572 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله محوری آن 2,750 میلی‌متر است. این خودرو اشتراکات زیادی با اسمارت نامبر وان دارد که از طرق همکاری بین مرسدس بنز و جیلی ساخته شده است. زیکر X و اسمارت نامبر وان هردو روی پلت‌فرم SEA ساخته شده‌اند و موتورهای الکتریکی و باطری‌های هردوی آن‌هم توسط شرکت VREMT ساخته می‌شود. این شرکت به‌طور کامل متعلق به جیلی است.

پیشرانه زیکر X

زیکر X با دو نوع قوای محرکه عرضه می‌شود. مدل اول یک موتور الکتریکی با 272 اسب بخار روی محور عقب دارد و ظرف 5.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مدل دوم از دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت 428 اسب بخار استفاده می‌کند و چهارچرخ محرک است. شتاب صفرتاصد این مدل تنها 3.7 ثانیه است. هردو مدل از یک پکیج باطری 66 کیلووات ساعتی استفاده می‌کنند اما درحالی‌که نسخه محرک عقب با هر بار شارژ می‌تواند تا 560 کیلومتر را طی کند، این رقم در مدل چهارچرخ محرک به 512 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

امکان خرید زیکر X با چهار یا پنج صندلی وجود دارد که در خودروهای چینی ویژگی نادری است. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این خودرو در داخل برخورداری از یک نمایشگر لمسی 14.6 اینچی است که می‌تواند به سمت سرنشین جلو حرکت کند. این خودرو با شش رنگ بدنه مختلف به بازار عرضه می‌شود درحالی‌که برای کابین آن‌هم سه تا چهار رنگ مختلف قابل انتخاب خواهد بود.

قیمت زیکر X

زیکر X در سه تریم مختلف به بازار عرضه می‌شود. تریم پایه که ME نام دارد با قیمت 189,800 یوآن معادل 27,600 دلار، پنج صندلی و یک موتور الکتریکی را ارائه می‌کند. برای این تریم قوای محرکه دو موتوره قابل سفارش نیست ولی می‌توان گرم‌کن غربیلک فرمان، سیستم صوتی یاماها، درهای اتوماتیک و نمایشگر روی ستون B را برای آن سفرش داد که قیمت را به 212,800 یوآن معادل 30,900 دلار افزایش می‌دهد. تریم دوم YUO نام دارد و قیمت آن از 209,800 یوآن معادل 30,500 دلار آغاز می‌شود. این مدل به قوای محرکه دو موتوره مجهز است.

و در آخر هم تریم YOU با چهار صندلی و قیمت پایه 209,800 یوآن معادل 30,500 دلار قرار دارد. این تریم به‌صورت استاندارد با قوای محرکه تک موتوره محرک عقب ارائه می‌شود اما با پرداخت 20 هزار یوآن معادل 2,900 دلار، امکان سفارش سیستم دو موتوره هم برای آن وجود دارد. قیمت این تریم با قوای محرکه دو موتوره و تمام آپشن‌ها به 245,800 یوآن معادل 35,700 دلار می‌رسد. به‌طورکلی، زیکر X خودرویی زیبا با قوای محرکه عالی است اما باطری آن کمی کوچک به نظر می‌رسد و در حال حاضر این تنها ایراد کراس‌اوور جدید برند لوکس جیلی محسوب می‌شود. تحویل این خودرو به خریداران از سه ماه دیگر شروع می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا