مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

بررسی مشخصات فنی سایپا اطلس + فیلم

شهریورماه سال 1401 بود که در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، دو محصول جدید سایپا بنام‌های اطلس و سهند را دیدیم. این خودروها به ترتیب نسخه فیس‌لیفت کوییک و ساینا هستند که هردو امسال راهی بازار می‌شود اما دراین‌بین، خودرو اطلس زودتر عرضه خواهد شد و درحالی‌که هنوز قیمت آن مشخص نیست، در لیست خودروهای دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو دیده می‌شود؛ بنابراین، در ادامه قصد بررسی مشخصات فنی سایپا اطلس این کراس هاچبک جدید بازار کشور را داریم.

سایپا اطلس

طراحی سایپا اطلس

همان‌طور که گفته شد، اطلس سایپا نسخه فیس‌لیفت کوییک است که قسمت جلو و عقب آن کاملاً بازطراحی شده تا نمایی متفاوت و مدرن‌تر پیدا کند.

اصلی‌ترین ویژگی در قسمت جلوی طراحی سایپا اطلس چراغ‌های کشیده جدید و جلوپنجره شش‌ضلعی با خطوط عمودی کرومی است که هرچند کاملاً از کیا K3 و جک J7 الهام گرفته اما نمای تهاجمی‌تری را نسبت به کوییک ایجاد کرده است.

در عقب نیز چراغ‌های جدیدی که تا روی درب صندوق کشیده شده‌اند، جانمایی جدید جا پلاک و طراحی جدید سپر همگی کاملاً از روی رنو کپچر الگوبرداری شده‌اند.

سایپا اطلس

هرچند طراحان می‌توانستند در این قسمت ظرافت بیشتری به خرج داده و جا پلاک را کمی کوچک‌تر طراحی کنند ولی درمجموع، طراحی کلی خودرو اطلس تا حدودی مدرن‌تر و زیباتر از کوییک شده و می‌توان آن را حرکت مثبتی تلقی کرد.

بااین‌حال، مثل اکثر فیس‌لیفت‌های خودروسازان داخلی، به‌منظور کاهش هزینه‌ها، در پروفیل جانبی هیچ تغییری صورت نگرفته و شاهد نمایی کاملاً مشابه کوییک هستیم. تنها تغییرات قابل‌ذکری که در اینجا دیده می‌شود ارائه رینگ‌های جدید با طراحی متفاوت و آینه‌های جانبی جدید است که به‌مراتب زیباتر از آینه‌های قبلی کوییک به نظر می‌رسند.

سایپا اطلس عقب

داخل اطلس سایپا

اطلس سایپا در داخل یک خانه‌تکانی اساسی را تجربه کرده و از داشبورد کاملاً جدیدی بهره‌مند شده که با تریم دورنگ مشکی و کرم ارائه می‌شود.

البته از این طرح دورنگ در تیپ پایه خبری نخواهد بود. دریچه‌های تهویه کرومی دایره‌ای، رو دری‌های جدید، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپری با طراحی جدید ازجمله ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند.

بااین‌حال، برخی دکمه‌ها مثل قفل پنجره‌های عقب همچنان متعلق به مدل‌های قدیمی هستند که با توجه به تغییر کامل داشبورد، موضوع ناخوشایندی است.

سایپا اطلس داخل

همچنین بهتر بود بخش پایینی کنسول میانی خودرو اطلس مشکی‌رنگ طراحی می‌شد درحالی‌که روکش صندلی‌های چرم و پارچه‌ای مشکی و خاکستری هم با بی‌سلیقگی انتخاب شده و هیچ هماهنگی با تریم دورنگ داخلی ندارند. خیلی بهتر می‌شد اگر بخش پارچه‌ای این روکش‌ها هم مشکی‌رنگ می‌بود. غربیلک فرمان D شکل و پانل کنترل سیستم تهویه نیز از همان کوییک قدیمی گرفته شده‌اند که البته طراحی این غربیلک فرمان هنوز هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد. درمجموع، اطلس سایپا در داخل نمای بسیار مدرن‌تری پیدا کرده و فقط امیدواریم سایپا روی بهبود کیفیت متریال داخلی هم کار کرده باشد تا مثل ساینا و کوییک شاهد فضایی کاملاً پلاستیکی و بی‌کیفیت نباشیم.

سایپا اطلس

تجهیزات خودرو اطلس

خودرو اطلس در چهار تیپ مختلف به بازار عرضه خواهد شد که دوتا دستی و دوتای دیگر اتوماتیک هستند و در سطح تجهیزات باهم تفاوت دارند.

اطلس تیپ S

تیپ پایه که S نام دارد، از کمترین تجهیزات بهره می‌برد و امکانات آن تفاوت چندانی با کوییک ندارد.

در این تیپ شاهد مواردی مثل نشانگر تعویض دنده، سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفری، دی‌لایت، سیستم پایش باد تایرها، چراغ‌های اتوماتیک، شارژر USB گوشی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک و دو ایربگ خواهیم بود.

البته طبق اعلام سایپا حتی در همین تیپ هم سیستم‌های کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی هم ارائه می‌شود که پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به کوییک محسوب می‌شود.

سایپا اطلس امکانات

سایپا اطلس تیپ G

تیپ بعدی G نام دارد که نسخه فول با گیربکس دستی محسوب می‌شود.

در این تیپ، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، صندلی‌های چرمی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، آنتن کوسه‌ای، تریم داخلی دورنگ، سانروف و طرح بدنه دورنگ (مشابه کوییک R) به لیست تجهیزات اضافه می‌شود.

اطلس تیپ L

تیپ بعدی اطلس بنام L، تیپ اتوماتیک پایه است.

در این تیپ تمام تجهیزات تیپ G به‌جز سانروف و طرح بدنه دورنگ ارائه می‌شود و از کروز کنترل و سیستم ورود بدون کلید هم بهره می‌برد.

سایپا اطلس

اطلس تیپ E فول آپشن سایپا

نهایتاً هم به تیپ E به‌عنوان بالاترین تیپ اطلس می‌رسیم که با گیربکس اتوماتیک و تجهیزات بیشتری شامل تنظیم برقی صندلی راننده با گرم‌کن، شیشه دودی عقب، سنسور باران، توئیتر و سیستم تشخیص نقطه کور عرضه خواهد شد.

این تیپ همچنین به رینگ آلومینیومی هم مجهز است درحالی‌که سه تیپ قبلی همگی با رینگ فولادی ارائه می‌شوند.

  • فرمان هم در دو تیپ دستی S و G اطلس از نوع هیدرولیک است.
  • فرمان در تیپ‌های اتوماتیک L و G از نوع برقی است

سایپا اطلس

مشخصات فنی پیشرانه و گیربکس اطلس

در مشخصات فنی اطلس همچنان شاهد پیشرانه M15 چهار سیلندر خانواده تیبا هستیم که کماکان هشت سوپاپ دارد اما حالا ارتقاءهایی را تجربه کرده است که مهم‌ترین آن‌ها تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ است.

این نسخه جدید بهبودهایی را هم در سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت تجربه کرده که باعث شده بتواند با استاندردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند.

قدرت سایپا اطلس چند اسب بخار است

به لطف این تغییرات، خروجی موتور سایپا اطلس به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده که 3 اسب بخار و 9 نیوتن متر افزایش را نسبت به نسخهٔ قبلی نشان می‌دهد.

مصرف سوخت ترکیبی این موتور هم 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

انتقال قدرت توسط همان گیربکس‌های پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک CVT صورت می‌گیرد که قبلاً در کوییک دیده‌ایم و ترمزهای عقب همچنان در همه تیپ‌ها کاسه‌ای هستند.

سایپا اطلس

جمع‌بندی

درمجموع، اگر اطلس سایپا به‌عنوان جایگزین کوییک به بازار عرضه می‌شد، حرکت بسیار بهتری به‌حساب می‌آمد اما طبق رسم خودروسازان داخلی، این خودرو به‌عنوان نسخه‌ای جدید در کنار کوییک و البته با قیمت گران‌تر عرضه خواهد شد.

هرچند نام اطلس در لیست خودروهای مرحله دوم طرح فروش یکپارچه دیده می‌شود اما سایپا هنوز قیمت آن را اعلام نکرده است.

بااین‌حال، با توجه به سابقه‌ای که از خودروسازان داخلی می‌شناسیم و همین‌طور قیمت 267 میلیون تومانی کوییک S، احتمالاً برای تیپ پایه اطلس باید انتظار قیمت نزدیک به 300 میلیون تومان را داشته باشیم. قرار است اطلس در نیمه دوم امسال راهی بازار شود.

سایپا اطلس

جدول مشخصات فنی سایپا اطلس

 

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر M15
سوپاپ 8 سوپاپ VVT
دریچه گاز برقی
قدرت سایپا اطلس 90 اسب بخار
گشتاور 137 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی / اتوماتیک CVT
رینگ و لاستیک 14 اینچی 185
مصرف سوخت 6.9 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 41 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
طول 4,020 میلی‌متر
عرض 1,685 میلی‌متر
ارتفاع 1,540 میلی‌متر
فاصله محوری 2,410 میلی‌متر
حجم صندوق بار 285 لیتر

 

کاتالوگ رسمی سایپا اطلس

 

 

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. مصرف رو زده حدود ۷ لیتر
    در حالیکه کوییک هم همین مصرف رو روی کاغذ داره اما بسیار پرمصرف هست و راحت ۱۰ تا رو میسوزونه!
    تازه تو تابستون یه دو لیتر هم باید بابت کولر بهش اضاف کنیم!
    قشنگ در حد ۱۸۰۰ پژو میسوزونه!
    واقعا این اعداد و ارقام مصرف سوخت برای خودروهایی با این حجم و توان پایین بسیار نوبره!
    البته از گاریسازان داخلی بیشتر از این هم توقعی نمیره!
    به امید آزادسازی واردات با تعرفه پایین…
    (آرزو بر جوانان عیب نیست!)

    1. کاش یه چیز دیگه از خدا خواسته بودی

      چون واقعا آخریشه…

  2. سلام.کوییک دستی که کمترین قیمت رو داشت در پیش فروش خودرو حذف کردن وباید خودروی اطلس دنده ای(دستی)رو به همان قیمت پیش فروش کنند وبه فکر قشر ضعیف جامعه باشن که با وام وبدبختی کلا تونستیم دویست میلیون جمع کنیم،یه حرکت انقلابی اینج نیاز هستش…

  3. همون تیبا 2 است و بس!می ارزه بشرطیکه زیر 275 میلیون تو سایت ثبت نام بشه و لاغیر

    1. من نمی‌دونم پار چی داره که بعضی‌ها این قدر عاشقشن
      مخصوصا مودل سالش
      آخه موتور xu7!!؟

  4. آخه آینه زرد صندلی طوسی داشبورد صورتی زشت تو طراحی و امکانات و مصرف بالا فعلا که مردم مجبورن هر مزخرفی رو بخرند

  5. مدیر مسئول محترم سایت چرخان
    با سلام و احترام
    ضمن عرض خسته نباشید به استحضار می رساند اینجانب به نمایندگی از جمعی از ثبت نام کنندگان خودروی ساینای دوگانه سوز که در حمل و نقل عمومی شاغل هستیم، خواهشمندیم موضوع آپشن های حذف شده از ساینای دو گانه سوز را تا حاصل شدن نتیجه مطلوب و جوابگو شدن شرکت سایپا پیگیری نمایید. موارد فوق الذکر به شرح ذیل می باشد:
    ۱- حذف کپسول ۱۲کیلوییCNG و جایگزین کردن کپسول ۹ کیلویی تیبا دوگانه سوز
    ۲-حذف کیلومتر جدید اس و استفاده از کیلومتر قدیم تیبا
    ۳- عدم تغییر در جلوبندی که خودشون تو مصاحبه ها گفته بودن با توجه با ماهیت استفاده در تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی سیستم تعلیق و جلوبندی این خودور نسبت به ساینا های قبلی مستحکم تر خواهد بود که هیچ فرقی نکرده
    ۴-حذف سیستم سیم کشی مولتی پلکس
    ۵-حذف دریچه گاز برقی
    و لطفا این موضوع رو هم پیگیری کنید که از مرداد ماه هیچ خودوری دوگانه سوزی عرضه نشده و مشتریانی که پارسال ثبت نام کردن و الان بلاتکلیف هستن و هیچ نهادی پاسخگو نیست
    با سپاس فراوان
    ۱۴۰۲/۰۶/۳۱

  6. جالبه که توی حالت پایه، به جز شارژر usb و تهویه نیمه اتوماتیک، تمام چیزایی که اضافه شده به خاطر استاندارد اجباری ۸۵ گانه هست. مثل کنترل پایداری و ترمز کمکی و نشانگر و باد تایر و…
    سازمان استاندارد لایک رو سرت، سایپا خاک تو سرت

  7. در یک کلام عالی دست مریزاد مهندسان و طراحان و کارکنان صنعت خودروی کشورم امیدوارم برخلاف نویسنده محترم سایت که بدون بینش قیمت های بیشرمانه و نامعقول دولت دوازدهم رو پیشنهاد کردند, شرکت وزین سایپا خودروها رو برای هموطن و ایرانیان و مردم سرزمین خودش این آب و خاک قیمتی طراحی کنند که 95 درصد قشر عام مردم بتوانیم لذت سوار شدن یک خودرو وطنی رو یکبار هم که شده در زندگی تجربه کنیم و سرمان را بالا بگیریم و فریاد بزنیم زنده باد وطنم

  8. ولی‌تورو‌خدا‌قیمت‌نجومی‌نزارید‌که‌بتونیم‌لاعقل‌‌بتونیم‌بخریم‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا