مکمل بنزین
گوناگون

آشنایی با محصولات آینده ایران خودرو، از تارا EF7 توربو تا پارس TU5 پلاس

طی چند سال اخیر ایران خودرو با اقداماتی مثل ارتقاء پیشرانه‌های موجود، ارائه سقف شیشه‌ای و گیربکس شش سرعته دستی سعی کرده محصولات خود را کمی بروز کند و مدل‌های جدیدی را به بازار بفرستد؛ اما طبق اسنادی که از داخل این شرکت منتشر شده است، ایران خودرو مدل‌های جدید یا بروز شده دیگری را هم در دست توسعه دارد که احتمالاً در آینده نزدیک آن‌ها را خواهیم دید؛ بنابراین، در ادامه قصد آشنایی با محصولات جدید آینده این خودروساز بزرگ کشور را داریم.

پژو پارس ELX با پیشرانه TU5 پلاس

پژو پارس با وجودی که کاملاً سالخورده شده و کیفیت خوبی هم ندارد اما همچنان در بازار بین خریداران محبوب است و خصوصاً در نسخه TU5 جایگاه ویژه‌ای دارد. هرچند مدتی است که ایران خودرو پارس TU5 را عرضه نمی‌کند اما به نظر می‌رسد این شرکت در حال کار روی پارس با موتور TU5 پلاس است. این پیشرانه با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور، کمی از نسخه قبلی قوی‌تر بوده و می‌تواند تا حدودی مشکل کشش پایین پارس TU5 را برطرف کند. همچنین به‌احتمال‌زیاد، در پارس این پیشرانه با گیربکس شش سرعته دستی ارائه خواهد شد زیرا هم‌اکنون رانا پلاس و پژو 207 که از موتور TU5 پلاس استفاده می‌کنند به گیربکس شش سرعته مجهز هستند.

تارا اتوماتیک با پیشرانه EFP توربو

هردو نسخه دستی و اتوماتیک تارا هم‌اکنون با پیشرانه TU5 پلاس ارائه می‌شوند اما ایران خودرو قصد دارد نسخه اتوماتیک این خودرو را به پیشرانه EFP توربو مجهز کند. این موتور که EF7 پلاس هم نامیده می‌شود، نسخه ارتقاءیافته پیشرانه EF7 است که اولین بار در دنا جوانان معرفی شد. این پیشرانه با تغییراتی که در قسمت‌های مختلف تجربه کرده است، 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که 10 اسب بخار و 25 نیوتن متر بیشتر از نسخه قبلی است. تارا با این پیشرانه می‌تواند لوکس‌ترین و گران‌ترین سدان ایران خودرو لقب گیرد.

ری‌را دستی و اتوماتیک

اولین کراس اوور بومی ایران خودرو قرار است در زمستان امسال راهی بازار شود. این خودرو که بر اساس نسل قبلی پژو 2008 ساخته شده، سال گذشته رونمایی شد و قرار است در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شود. برای این خودرو دو قوای محرکه مختلف شامل پیشرانه TU5 پلاس با گیربکس شش سرعته دستی و پیشرانه EFP توربو با گیربکس شش سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. همچنین نسخه اتوماتیک ری‌را با در دو مدل با سقف شیشه‌ای و سانروف ارائه خواهد شد. البته گفته شده مدیریت جدید ایران خودرو قصد تغییر نام ری‌را را دارد. طبس و سیستان از گزینه‌های احتمالی برای نام‌گذاری این خودرو یاد شده است.

دنا پلاس EFP توربو و دوگانه‌سوز

ایران خودرو به‌زودی دنا پلاس جوانان را با پیشرانه EFP توربو و گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه خواهد کرد اما این شرکت قصد دارد دنا پلاس دستی را هم به موتور EFP توربو مجهز کند. این مدل با قدرت بیشتر جایگزین دنا پلاس توربوشارژ کنونی خواهد شد اما احتمالاً آپشن‌های آن از دنا پلاس جوانان کمتر خواهد بود. یکی دیگر از مدل‌های جدیدی که به خانواده دنا پلاس اضافه خواهد شد هم مدل دوگانه‌سوز توربو خواهد بود. این مدل هم به پیشرانه EFP توربوشارژ مجهز خواهد بود.

سورن پلاس با پیشرانه XU7 پلاس

سورن پلاس در حال حاضر فقط با پیشرانه EF7 تنفس طبیعی عرضه می‌شود که 113 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور دارد اما گویا این شرکت می‌خواهد سورن پلاس را با پیشرانه XU7 پلاس هم ارائه کند تا بهتر بتواند جای خالی سمند را در سبد محصولاتش پر کند. این موتور که هم‌اکنون در پژو پارس و آریسان 2 ارائه می‌شود، 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد. احتمالاً سورن پلاس با موتور XU7P قیمت و تجهیزات کمتری نسبت به نسخه کنونی با موتور EF7 خواهد داشت.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. خدایا چه خودروهای به روز!
    چه طرح‌ها و مدل‌های مفهومی و کانسپتی ارائه میشه واقعا!
    اینا خودشون خندشون نمیگیره؟
    نه دیگه… همین آشغالها رو به قیمت خدا تومن تا دو سال دیگه پیش فروش کردن اونم به قیمت روز دو سال دیگه!!
    اگه هم بخندن دارن به ریش ملت بدبخت میخندن…
    البته که از ماست که بر ماست…

  2. رقت انگیزه… حالم بهم خورد. سورن پلاس، پارس ای ال ایکس، دنا پرو و…تا روزی که بتونم یه چینی بخرم با پرایدم حال میکنم

  3. پارس هم شده مثل پراید شده ارابه مرگ و انگار تا ۳ میلیون ایرانی توی این خودرو (پارس) کشته نشن ایران خودرو قصد توقف تولید این فسیل رو نداره درست عین پراید

  4. دوست عزیزی ک میگی از ماست که بر ماست ملت نخرن چیکار کنن باز صد رحمت به ایران خودرو ملت ۳۰۰ ندن کوییک آشغال نخرن چیکار کنن تو خیلی حرص اینارو میخوری ۱۴ ملیارد نفری بهشون بده برن ماکان بخرن

    1. عزیزم تو و بقیه یه مدت ماشین نخر ببین ایران خودرو و سایپا بازم همینا را تولید میکنن یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا