مکمل بنزین
گوناگوناخبار خودرو

مزدا و تویوتا وارد همکاری می‌شوند: همه چیز درباره قرارداد احتمالی این دو شرکت

در دنیای خودروسازی امروزی رقابت فراوانی مشاهده می‌شود و معمولا رقبا باهم قرارداد همکاری امضا نمی‌کنند. اما مزدا و تویوتا خلاف این داستان را نشان داده‌اند. چرا که در سال 2018 یک قرارداد همکاری امضا کردند و کارخانه مشترک خود را در ایالات متحده آمریکا تاسیس کردند.

این امر باعث شد دو کمپانی تکنولوژی و فناوری‌های جدید خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و نشان بدهند که رقبا نیز می‌توانند باهم در این محیط رشد کرده و پیشرفت کنند. اما داستان از کجا شروع شد؟ مزدا و تویوتا به چه دلایلی باهم همکاری خواهند کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

همکاری مزدا و دیگر کمپانی‌ها

تاریخچه همکاری مزدا در ابتدا با فورد در سال 1970 آغاز شد و به مزدا امکان داد تا از منابع و تاثیر فوق‌العاده این کمپانی در بازار استفاده کرده و توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. این همکاری در سال 2015 به پایان خود نزدیک شد. اما در طی همین سال‌ها، مزدا و تویوتا محصولات خود را تحت برندهای دیگر به بازار عرضه می‌کردند.

برای مثال، مزدا 323 و فورد Laser هر دو یک محصول با دو نام متفاوت و طراحی تقریبا مشابه هم هستند. این کار باعث می‌شد که علاوه بر افزایش تعداد علاقمندان، در هزینه‌های ساخت و تولید خودرو نیز صرفه‌جویی شود‌.

این مطلب را نیز بخوانید: آفتاب خودرو وارد کننده خودروهای مزدا به ایران شد

تغییر نام خودروها تنها به محصولات معمولی ختم نمی‌شد، چرا که تراک‌ها و شاسی‌بلندها نیز در این رده قرار داشتند! برای مثال، فورد Escape و مزدا Tribute از این طریق به بازار عرضه شده بودند.

همکاری مزدا و تویوتا

کمی بعد از آنکه زمان همکاری فورد و مزدا به پایان رسید، مزدا به سراغ تویوتا رفت تا قرارداد همکاری امضا کنند. در سال 2015، این دو شرکت فناوری‌های وابسته به صنعت خودرو را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند تا هزینه تولید را کاهش دهند.

این همکاری حتی در محصولات آینده دو شرکت نیز تاثیر گذاشت و باعث بهبود فناوری‌های خودرویی شد. مزدا حضور خوبی در بازار خودروسازی ایالت متحده داشت و برای طراحی بی‌نظیر و عملکرد خوبش شناخته می‌شود.

به همین دلیل است که توسعه کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها افزایش یافت. این محصولات جزو خودروهای مورد علاقه آمریکایی‌ها بودند. مزدا حتی در بهره‌وری مصرف سوخت، ویژگی‌های امنیتی و تکنولوژی‌های جدید نیز تاثیر خوبی گذاشت و محصولاتش را با این آپشن‌ها به بازار عرضه کرد. حالا نیز بنظر می‌رسد که تویوتا و مزدا بخواهند وارد یک قرارداد همکاری جدید شوند؛ هنوز اطلاعات دقیقی از این همکاری منتشر نشده است.

تولید محصولات جدید و کاربردی

این دو کمپانی پس از امضای قرارداد همکاری، موفق شدند که مدل‌های کاربردی مانند تویوتا کرولا کراس و مزدا CX-50 را تولید کنند و بر اساس سلیقه مشتریان، محصولات خود را بسازند.

همکاری متفاوت تویوتا و سوبارو

تویوتا و سوبارو در مقایسه با مزدا همکاری متفاوتی داشتند. این دو کمپانی با امضای قرارداد ثابت کردند که می‌توانند خودروهای خود را تحت یک پلتفرم یکسان به بازار عرضه کنند. این امر علاوه بر بهبود نقاط قوت دو شرکت، باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شد.

سوبارو BRZ و تویوتا GR86 دو مدل از نمونه‌های تولید شده توسط این دو کمپانی هستند که در این همکاری تولید شدند. این دو مدل از یک پلتفرم یکسان، طراحی مشابه، مشخصات عملکرد و اجزای یکسانی برخوردار هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: آشنایی با کم استهلاک ترین خودروهای تویوتا

استفاده از یک پلتفرم توسط کمپانی‌ها

همیشه استفاده از یک پلتفرم برای مدل‌ها به عنوان یک روش رایج در صنعت خودرو شناخته می‌شد و منجر به افزایش تحقیق، توسعه و تولید بین برندها خواهد شد.

علاوه بر این‌ها، آینده این صنعت بسیار چشمگیر بنظر می‌رسد؛ چون تکنولوژی‌های پیشرفته، خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، سیستم‌های کمک راننده و غیره همگی موجب افزایش توسعه این استراتژی‌ها خواهند شد. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همکاری با چرخان همراه باشید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا