مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

یادی از موتورهای افسانه‌ای که هرگز فراموش نمی‌شوند

«انجین‌هایی که هرگز کارایی خود را از دست نمی‌دهند»، بله درست است که این جمله بنظر عجیب می‌رسد ولی واقعا چنین چیزی درست است! البته همه انجین‌ها عالی نیستند اما با این وجود پیشرانه‌هایی نیز وجود دارند که برای عملکرد فوق‌العاده‌ خود در بازار شناخته می‌شوند.

ما در ادامه به سراغ چند مورد از بهترین انجین‌هایی که در این چند سال در بازار خودروها حضور داشته‌اند رفته‌ایم و می‌خواهیم مشخصات هر یک را باهم بررسی کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کرایسلر Slant-6

انجین کرایسلر  Slant-6 از سال 1959 تا 2000 در بازار حضور داشت و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین موتورها شناخته می‌شود. این انجین ۳.۷ لیتری ۶ سیلندر می‌توانست ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ پوند فوت گشتاور تولید کند‌. برای زاویه‌دار بودن سر سیلندرها، این انجین به Slant-6 معروف استمشخصات فنی

انجین ۳.۷ لیتری ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی
قدرت ۱۴۵ اسب بخار
گشتاور ۲۱۵ پوند فوت
بیشترین مسافت طی‌شده 174131.021 کیلومتر

بی‌ام‌و M50

همیشه وقتی که صحبت از انجین‌ها می‌شود، بی‌ام‌و با دو ویژگی شناخته می‌شود: نکته اول این که موتورهای منحصربفرد در مدل‌های زیادی به کار می‌روند، نکته دوم هم این است که این کمپانی عاشق انجین شش سیلندر خطی است! بی‌ام‌و M50 برای اولین بار در سال 1990 به بازار آمد و در محصولات زیادی از جمله Z3، سری ۳ و حتی بی‌ام‌و سری ۵ هم به کار رفت.این مطلب را نیز بخوانید: بی‌ام‌و X3 2025 نسل جدید: به غول جاده‌ها سلام کنید!

مشخصات فنی

انجین ۲.۵ لیتری ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی
قدرت ۱۶۸ اسب بخار
گشتاور ۱۶۴ پوند فوت
بیشترین مسافت طی‌شده 256242.97  کیلومتر

بی‌ام‌و M30

یکی دیگر از موتورهای بی‌ام‌و که به انجین شش سیلندر افسانه‌ای معروف است، بی‌ام‌و M30 نام دارد که در بین سال‌های 1968 تا 1995,ساخته می‌شد. دو نسخه ۲.۵ و ۳.۵ لیتری از آن ساخته شده بودند که عملکرد بسیار خوبی داشتند. نسخه ۲.۵ لیتری به توان تولید ۱۴۱ اسب بختر قدرت و ۱۴۰ پوند فوت گشتاور مجهز شده بود‌. بی‌ام‌و از آن در سری ۳، ۴، ۵ و ۶ استفاده کرد و به دلیل وزن پایینی که داشت، افراد بسیاری خواهان آن بودند.مشخصات فنی

انجین ۲.۵ لیتری ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی
قدرت ۱۴۱ اسب بخار
گشتاور ۱۴۰ پوند فوت
بیشترین مسافت طی‌شده 259909.056  کیلومتر

فولکس واگن EA888 R4

در بین نسخه‌های مختلف این انجین، مدل فولکس واگن EA888 R4 در دو نسخه ۱.۸ و ۲ لیتری چهار سیلندر خطی توربوشارژ ساخته شده بود. میزان قدرت تولید شده تا ۲۲۷ اسب بخار و گشتاور به ۲۲۱ پوند فوت می‌رسید. در جدول پایین، مشخصات و جزییات بیشتری را از این مدل برایتان ارائه کردیم:مشخصات فنی

انجین 2 لیتری ۴ سیلندر خطی توربوشارژ
قدرت ۲۲۷ اسب بخار
گشتاور ۲۲۱ پوند فوت
بیشترین مسافت طی‌شده 300181.28  کیلومتر

تویوتا 2JZ-GTE

انجین تویوتا 2JZ-GTE نه تنها برای علاقمندان تویوتا بلکه برای تمام مالکان تویوتا Supra نیز مورد احترام است! این موتور سه لیتری یه صورت ۶ سیلندر تویین توربوشارژ ساخته شده بود و می‌توانست تا ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۳ پوند فوت گشتاور تولید کند‌. میزان مسافت پیموده شده توسط آن 311367.83 کیلومتر است. نکنه جالب ماجرا اینجاست که برخی از رانندگان توانسته‌اند قدرتی برابر با ۱۰۰۰ اسب بخار را نیز تجربه کنند.مشخصات فنی

انجین ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی تویین توربوشارژ
قدرت 280 اسب بخار
گشتاور 333 پوند فوت
بیشترین مسافت طی‌شده 311367.83  کیلومتر

تویوتا 22RE

بی‌ام‌و تنها کمپانی نیست که می‌تواند موتورهای جاودانه‌ای بسازد. تویوتا 22RE از اوایل دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ در بازار حضور داشت و در خودروهای مختلفی از جمله تویوتا Celica و 4Runner مورد استفاده قرار گرفته بود. این انجین ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۱۱۴ اسب بخار و ۱۴۱ پوند فوت تولید می‌کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای خرید خودروهای هیبریدی تویوتا: از صفر تا صد

مشخصات فنی

انجین 2.3 لیتری 4 سیلندر خطی تنفس طبیعی
قدرت 114 اسب بخار
گشتاور 141 پوند فوت
بیشترین مسافت طی‌شده 313701.379  کیلومتر

جنرال موتور  LS3

یکی دیگر از پیشرانه‌های با عملکرد بالا در لیست ما، جنرال موتور  LS3 نام دارد. این پیشرانه به صورت هشت سیلندر ساخته شده بود و کارایی، عملکرد و قدرت بالایی را فراهم می‌کرد. این انجین در محصولاتی نظیر شورولت کامارو SS، شورولت کوروت، کادیلاک CTS V و… به کار رفت.

مشخصات فنی

انجین ۶.۱ لیتری ۸ سیلندر خطی تنفس طبیعی
قدرت ۴۲۶ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ پوند فوت
بیشترین مسافت طی‌شده 315672.826  کیلومتر

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا