مکمل بنزین
آموزش

انواع تست‌های مرتبط با شاسی و بدنه خودرو

بعد از طراحی خودرو و نمونه سازی آن ، لازم است جهت اطمینان از صحت طراحی ها و بررسی دقیق تر عملکرد خودرو، بر روی آن تست‌های مختلفی انجام پذیرد. لذا آزمایش‌ها و تست‌هایی که در ارتباط با شاسی و بدنه خودرو رایج هست را می‌توان در دو گروه استاتیکی و دینامیکی تقسیم نمود:

1) تست های استاتیکی (Static Tests)

1-1) تست بارگذاری قائم (Vertical Loading Test):

به منظور اطمینان از استحکام استاتیکی بدنه خودرو، در این آزمایش در محل قرار گیری موتور و سرنشینان وزنه‌هایی با دو برابر حد مجاز و در قسمت صندوق عقب وزنه هایی با سه برابر حد مجاز قرار می‌دهند و مقاومت بدنه در نقاط مختلف را بررسی می‌کنند.

1-2) تست پیچش (Torsion Test):

از آنجایی که در هنگام عبور خودرو از روی ناهمواری های سطح جاده، به بدنه خودرو گشتاور پیچشی وارد می‌‍شود لازم است شاسی خودرو قابلیت انعطاف پذیری بالایی داشته باشد. در این تست انتهای شاسی خودرو را توسط گیره ای مهار میکنند و به جلوی شاسی گشتاوری اعمال می‌شود، لذا در این لحظه میزان پیچش و مقاومت تسلیم آن را اندازه گیری می‌کنند.

1-3) تست افت درب (Door Fall Test):

در بسیاری از موارد ممکن است با گذشت زمان، درب خودرو در اثر نیروی وزن یا در اثر نیروهای خارجی اعمال شده به آن، دچار تغییر شکل گردد. این موضوع را می‌توان با اعمال نیروهای خارجی به درب و اندازه گیری تغییر شکل‌ها تست کرد.

2) تست های دینامیکی (Dynamic Tests)

2-1) تست ارتعاش (Vibration Test):

در این آزمایش با اعمال نیروهای خارجی به چهار چرخ، بدنه را به ارتعاش افتاده و فرکانس‌های آنرا اندازه گیری می‌کنند. سپس بررسی میگردد که این مقدار در محدوده مجاز باشد. همچنین از این تست ارتعاش به منظور پیدا کردن نقاط گره‌های ارتعاشی که در تحلیل ارتعاش مهم است نیز استفاده می‌شود.

2-2) تست صدا (Noise Test):

در این آزمایش بدنه خودرو همانند مکانیزم قبلی، بدنه را به ارتعاش در آورده و منابع تولید صدا را شناسایی میکنند. عموما در این تست خودرو در فاصله 5/7 متری منبع تولید صدا قرار داده می‌شود. پس از شناسایی قطعات صدا دار از پروفیل‌های تقویتی، لایه های پلیمری از لرزش قطعات و تولید صدا جلوگیری می‌شود.

2-3) تست استحکام (Strenght Test):

در این تست به بدنه خودرو نیروهای نوسانی مختلفی وارد می‌شود (مقدار نیرو وارد شده چند برابر حالت طبیعی) و تغییر شکل نقاط مختلف بدنه بررسی می‌شود. بدین ترتیب نقاط ضعیف و بحرانی که دچار خستگی شده اند شناسایی می‌شود.

2-4) تست تصادف (Crash Test):

به منظور بررسی عملکرد مکانیزم های ایمنی همچون کیسه های هوا و کمربند ایمنی آزمایش های مختلفی انجام می‌شود، همچنین نیاز است چگونگی تغییر شکل بدنه در هنگام تصادفات مشخص شود. زیرا می‌بایست قطعات بدنه خودرو در هنگام تصادف جاذب انرژی بوده و با تغییر شکل خود انرژی حاصل از تصادف را مستهلک نماید و به سرنشینان آسیبی وارد نشود. در تست تصادف از آدمک‌هایی به عنوان سرنشین در خودرو قرار داده می‌شود که در قسمت‌های مختلف بدن آنها، سنسور ضربه و شتاب وجود دارد .

 دو تا از مهم ترین آزمون‌های تست تصادف، برخورد از جلو (معادل استاندارد ملی 6652) و برخورد از بغل (معادل استاندارد ملی 4239) است. البته گاهی اوقات در تست تصادف آزمون برخورد از جلوی یک طرفه، آزمون برخورد با سقف (واژگونی)، آزمون برخورد با عابر و آزمون برخورد از روبرو با سرعت کم نیز انجام می‌شود و خسارت‌های وارده به خودرو و سرنشینان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا