مکمل بنزین
گوناگونخبر

اینگونه بود که لامبورگینی گالاردو خلق شد!

لامبورگینی یکی از خودروسازان بزرگ دنیا است که همیشه در طراحی نمونه‎های اولیه و مفهومی یکی از پیشگامان محسوب می‌شود. اما تمام طراحی‌های این شرکت ایتالیایی به تولید یک محصول نهایی نرسیدند بطوریکه بسیاری شکست خوردند و برخی هم به صورت زنجیروار پایه ساز طراحی یک مدل جدید شدند. در اواخر دهه 1980 میلادی، لامبورگینی تصمیم گرفت تا جایگزین‌هایی برای مدل پرچمدار Countach و مدل سطح پایینتر Jalpa معرفی کند. خیلی از شما حتما می‌دانید که پرچمدار بعدی لامبورگینی که جایگزین Countach شد، Diablo نام داشت اما مطمئنا از جایگزین Jalpa اطلاعی ندارید.

586207

بعد از اینکه در سال 1987 میلادی، گروه کرایسلر مدیریت و هدایت لامبورگینی را به عهده گرفتند، یک مدل را به صورت مفهومی بعنوان جایگزین Jalpa طراحی کردند که هیچگاه موفق نشد طعم جاده را بچشید! برای این مدل مفهومی از کد داخلی P140 استفاده می‌شد. استایل و طرح کلی آن شباهت زیادی با Jalpa داشت اما قرار بود از یک پیشرانه قویتر برای آن استفاده شود. مدل Jalpa در زمان موجودیت با یک پیشرانه 3.5 لیتری 8 سیلندر و با قدرت 255 اسب بخاری خودنمایی می‌کرد اما برای P140 از یک موتور 4 لیتری 10 سیلندر با توانایی تولید 370 اسب بخار استفاده شده بود.

586210

تمام قدرت این پیشرانه 10 سیلندر از طریق یک جعبه دنده دستی به محور عقب منتقل می‌شد و قرار بود تا سیستم چهار چرخ متحرک هم برای آن طراحی شود، که این اتفاق نیفتاد. سوابق موجود درباره لامبورگینی نشان می‌دهد که تنها سه یا چهار دستگاه از این مدل تولید شد که در حال حاضر یک نمونه سفید رنگ از آن در موزه لامبورگینی نگهداری می‌شود. همانطورکه گفته شد P140 هیچگاه به مرحله تولید نرسید زیرا در آن دوره مشکلات بزرگی همچون رکود اقتصادی و همینطور افت شدید تقاضا برای خودروهای سوپر اسپرت وجود داشت.

586212

بعد از آن لامبورگینی تصمیم گرفت تا یک مدل سطح پایین و با تقلید از دیابلو را تولید کند. نتیجه این تصمیم رونمایی از یک مدل مفهومی با عنوان Cala بود که در نمایشگاه خودروی ژنو سال 1995 و با همان پیشرانه 4 لیتری 10 سیلندر P140، به نمایش درآمد. اما متاسفانه این مدل هم به مرحله تولید نرسید. بالاخره درسال 2003 تلاش‌های لامبورگینی نتیجه داد و با الگوگیری از دو مدل مفهومی و شکست خورده P140 و Cala، موفقترین خودروی این شرکت، یعنی گالاردو را تولید کرد. البته این مدل به یک پیشرانه کاملا متفاوت 5 لیتری 10 سیلندر مجهز شده بود که هیچ نقطه اشتراکی با این دو خودروی مفهومی نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا