مکمل بنزین
گوناگونخبر

۴ شهر بزرگ دنیا که خودروهای دیزلی را تا سال ۲۰۲۵ ممنوع خواهند کرد!

همایشی که در مکزیکو سیتی با حضور سران شهرداران گروه C40 برگزار شد، مقامات ۴ شهر بزرگ تصمیم گرفتند موتورهای دیزلی را تدریجا تا سال ۲۰۲۵ از چرخه حمل نقل شهری حذف کنند.

شهرداران پاریس، مکزیکو سیتی، مادرید و آتن تمرکز خود را بر توسعه خودروهایی که با سوخت‌های جایگزین (سوخت‌هایی مانند بیودیزل، برق، گاز طبیعی، سوخت‌های زیستی و…) کار می‌کنند خواهند گذاشت. در کنار آن در بخش حمل ونقل عمومی بیشتر بر انرژی‌های تجدیدپذیر تکیه خواهند کرد. پیمانی که چهار شهردار (که نماینده ۴۲ میلیون نفر بودند) امضا کردند، در مورد خودروهای دیزلی شخصی است.

istock_25219357_xxxlarge_easy-resize-com

درحالی که کمپانی فولکس واگن اعلام کرد که دیگر خودروهای دیزلی را در آمریکا عرضه نخواهد کرد، خودروسازهای دیگری مانند جگوار-لندروور سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را روی فناوری دیزل انجام می‌دهند. خودروسازهای دیگر در حال کار برروی توانایی‌های هیبریدی موتورهای دیزلی هستند. در کل می‌توان گفت حرکت عمومی خودروسازان در دنیا به سمت خودروهای الکتریکی است.

تصمیم حذف خودروهای دیزلی در این چهار ناحیه شهری نوید بخش پیمان‌های جهانی در حوزه آب وهوا است که توسط شهرها (به جای کشورها) برای برداشتن قدم‌هایی در راستای مهار آلودگی بدون مقاصد سیاسی و در سطح ملی در زمان نامشخصی بوجود خواهند آمد.

مسئولین مدیریت شهری بر خلاف دولت های مرکزی نشان داده‌اند که بسیار امیدبخش‌اند، سریعا خود را هماهنگ می‌کنند و قهرمانان حوزه محیط زیست هستند. چرا که اجرا در سطح یک شهر بسیار راحت‌تر از سطح ملی است. شماری از شهرها برای کنترل آلودگی قوانینی را اجرا کرده‌اند. قوانینی از قبیل: شارژ ازدحام، (هزینه‌ای که در صورت رانندگی در ساعات و مناطق شلوغ باید بپردازید) جلوگیری از ورود کامیون‌ها به مرکز شهر و یا اجازه دادن به خودروهای مشخص برای ورود به مناطق شهری و حاشیه شهر.

شهردار مکزیکوسیتی می‌گوید: «این مسئله مخفی‌ای نیست که ما در مکزیکو سیتی با دو مشکل مواجهیم: آلودگی هوا و ترافیک. بوسیله گسترش امکانات حمل نقل عمومی مانند اتوبوس‌های تندرو و مترو و سرمایه‌گذاری بر روی فرهنگ‌سازی دوچرخه‌سواری، در تلاشیم تا مشکل تراکم را در راه‌ها و همچنین ریه‌هایمان حل کنیم.» (آلودگی هوا و ترافیک)

پاریس به تازگی با اعلام ممنوعیت تردد خودروهای تولید شده قبل از ۱۹۹۷ خبرساز شد. در اقدامی که توسط فعالان محیط زیست ستوده شد اما از طرف برخی انتقادهایی را هم داشته است. سایر پایتخت‌های اروپایی هم که در حال مبارزه با آلودگی و ازدحام هستند پاریس را به شدت زیر نظر دارند. به نظر می‌رسد اگر ممنوعیت تردد خودروهای پاریس با موفقیت روبه رو شود، سایر سران اروپای غربی نیز آن‌را انجام خواند داد.

شهردار پاریس می‌گوید: «شهرداران هم اکنون ایستاده‌اند تا بگویند تغییرات آب و هوایی یکی از اصلی ترین چالش‌هایی است که با آن روبه رو هستیم. همچنین ما امروز ایستاده‌ایم تا بگوییم که دیگر آلودگی هوا و مشکلات سلامتی و مرگ و میر ناشی از آن را تحمل نخواهیم کرد به خصوص برای شهروندان آسیب پذیرمان. مشکلات بزرگی مانند آلودگی هوا اقدامات جسورانه‌ای می‌طلبد و ما سازندگان خودروها و اتوبوس‌ها دعوت می‌کنیم که به ما بپیوندند.»

اکنون باید دید انسان‌ها آینده‌ خود را چگونه رقم خواهند زد؟ آیا تغییر روی داده و به سمت زندگی در دنیایی پاک حرکت خواهد کرد و یا با ادامه روند کنونی موجودیت خودش را به خطر خواهد انداخت؟

مهدی عالم

دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و تا حدی عشق ماشین... امیدوارم مطالبی که براتون می‌نویسم مفید، دقیق، کامل و به روز باشن و در عمل به دردتون بخورن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا