مکمل بنزین
گوناگونخبر

فیات کرایسلر در دستان خریداران چینی!

آقای Sergio Marchionne، رییس شرکت چند ملیتی فیات کرایسلر از علاقه خود برای حضور یک خریدار دیگر برای این شرکت پرده برداشت. مشکل اصلی اینجاست که هیچ خودروساز بزرگ اروپایی و یا آمریکایی علاقه‌ای برای خرید این گروه خودروسازی نشان نداده‌ است و  آقای Marchionne نیز تمرکز خود را بر روی سرزمین های شرق دور گذاشته است.

در چند روز گذشته شرکت اتومبیل سازی فیات کرایسلر چندین پیشنهاد بزرگ از شرکت‌های چینی برای خرید دریافت کرده است اما آن طور که از شواهد امر پیداست هیچ کدام از این پیشنهادات به اندازه کافی مالکان را راضی نکرده است. نکته مهم در این است که وقتی خریداری وجود دارد یعنی هر لحظه امکان دارد با افزایش مبلغ پیشنهادی این انتقال را نهایی کنند.

در میان خریداران نام‌های گوانگژو، جیلی، دانگ فنگ و گریت وال به چشم می‌خورد. در این میان شانس گوانگژو و جیلی از همه بیشتر است زیرا گوانگژو شریک تجاری این شرکت ایتالیایی در ساخت ماشین برای عرضه در بازار‌های محلی است و جیلی نیز به خرید شرکت‌های خارجی عادت دارد. شاید بعد از ولوو، تاکسی لندن، پروتون و لوتوس این بار نوبت به فیات کرایسلر رسیده است.

دولت چین شرکت‌های داخلی را شدیدا تشویق به خرید کمپانی‌های خارجی در حوزه فعالیت خودشان می‌کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در دهه پیش‌رو سازندگان و شرکت‌های این کشور چیزی نزدیک به 1.5 تریلیون دلار را صرف خرید‌های خارجی بکنند.

خودروسازان چینی همیشه در نفوذ و به دست آوردن بازار بزرگ و سودآور آمریکای شمالی به بن‌بست خورده‌اند اما حالا شاید وجود گروه کرایسلر آمریکایی در یک طرف این معامله چینی‌ها را به آرزوی بزرگ خودشان برساند. صاحب شدن فیات کرایسلر با داشتن 162 کارخانه تولیدی در سراسر دنیا، 87 مرکز تحقیق و توسعه 2600 نمایشگاه ماشین در ایالات متحده آمریکا یک فرصت فوق‌العاده محسوب می‌شود. نمایندگان شرکت‌های چینی چندین بار با مسوولان کرایسلر برای برای احتمال خرید این شرکت در آمریکا مذاکره کرده‌اند و به طور مرتب بین چین و میشیگان در حال پرواز بوده‌اند.

در روزگاری که شرکت‌های غربی در حال افول و سقوط و شرکت‌های چینی در حال پیشرفت و پیشروی در بازار‌های دنیا هستند، احتمال این‌گونه واگذاری‌ها را افزایش می‌یابد.

آقای  Sergio Marchionne بعد از دریافت نکردن هیچ پیشنهادی برای واگذاری شرکت تصمیم به توقف تولید ماشین‌های کوچک با سود کم گرفت و به جای آن تمرکز شرکت را بر روی تولید وانت‌ها، ماشین‌های شاسی بلند و مینی ون‌ها گذاشت.

شاید فروش فیات کرایسلر به یکی از خریداران کشور اژدها آخرین معامله فیات و کرایسلر باشد. صاحب قبلی کرایسلر که صاحب جیپ و Eagle می‌باشد، گروه دایملر بود و جنرال موتورز هم 20 درصد سهام فیات را در اختیار داشت. شاید بهتر باشد بدانید که فیات مالک فراری، آلفا رومیو، لانکیا( Lancia) و… است.

اگر فروش فیات کرایسلر نهایی شود؛ فیات، کرایسلر، دوج(Dodge) جیپ و چند برند دیگر منتقل خواهند شد. در این میان شاید صاحبان فیات کرایسلر تصمیم بگیرند نام چند برند را از این معامله جدا کنند و به صورت مستقل در دست بگیرند. درست مانند کاری که با فراری انجام دادند. از آلفا رومیو و مازراتی به عنوان گزینه‌های جداسازی نام برده می‌شود.

نظر شما چیست؟ آیا خرید کمپانی‌های دوست داشتنی توسط شرکت‌های چینی و نجات آن‌ها از ورشکستگی را می‌پسندید؟ یا ترجیح می‌دهید اصالت خودروها حفظ شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا