مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی خودروی فوق سنگین ذوالجناح؛ سنگین وزنِ ایرانی!

غول بی‌شاخ و دومی که تصاویرش را می‌بینید ذوالجناح نام داشته و ساخته دست مهندسین صنایع نظامی کشورمان است. این خودروی بومی بسیار مهم و با اهمیت بوده و از آن برای حمل‌ونقل سیستم‌های موشکی‌ دفاعی؛ همچون S-300 استفاده می‌شود. اما S-300 پایان کار ذوالجناح نیست و ظاهرا یک سامانه بومی و مشابه با S-300 به نام باور 373 با استفاده از ذوالجناح حمل‌و‌نقل خواهد شد. البته باید توجه داشت که برای حمل‌و‌نقل سیستم‌های دفاع هوایی؛ چنین خودروی عظیم و بزرگی مورد نیاز نیست و باید کارکردهای دیگری را هم برای ذوالجناح در نظر گرفت!

نمونه اولیه این خودروی فوق سنگین در سال 2012 رونمایی شده و دو سال بعد نسخه نهایی و بروزتر آن معرفی شد. ذوالجناح ایرانی شبیه به Wanshan WS2500 چینی‌ها بوده و شاید نسخه بروز شده MZKT بلاروس باشد. بنابراین می‌توان این احتمال را داد که ذوالجناح ایرانی براساس پلتفرم MZKT بلاروس ساخته شده باشد. ذوالجناح ارتفاع بیشتری نسبت به نمونه‌های شرقی خود داشته و به همین دلیل مورد توجه کارشناسان نظامی جهان قرار گرفته است!

ذوالجناح برای حرکت برروی سطح جاده طراحی نشده و باید این خودروی عظیم را در مناطق بیابانی و… حرکت داد. نقش آفرین اصلی در خودروی تاکتیکی و فوق سنگین ذوالجناح؛ شاسی 10 اینچی آن است که امکان حمل باری با وزن 30 تن را فراهم می‌کند. به همین دلیل ذوالجناح بیشتر برای حمل سیستم‌های دفاع موشکی مناسب است؛ اما با این وجود ذوالجناح توان حمل موشک‌های بالستیک، رادارها و… را دارد.

کابین این خودروی نظامی کوچک بوده و تنها راننده و کمک راننده را حمل می‌کند. برای دسترسی به پیشرانه ذوالجناح برخلاف سایر خودروی‌های هم کلاس باید از قسمت جلوی کابین و همانند کامیون‌های معمولی عمل کرد.

پیشرانه ذوالجناح کمی مرموز است و تاکنون اطلاعات دقیقی در رابطه با آن منتشر نشده است. اما براساس شنیده‌ها ظاهرا از یک پیشرانه دیزلی توربوشارژ ایرانی با قدرت 500 اسب‌بخار در ذوالجناح استفاده شده؛ ولی بسیاری از کارشناسان نظامی معتقد هستند که پیشرانه مذکور یکی از پیشرانه‌های Deutz آلمان است. همان‌طور که گفته شد؛ پیشرانه ذوالجناح در زیر کابین آن قرار گرفته و این موضوع کمی جالب به نظر می‌رسد؛ زیرا به دلیل حفظ امنیت در هم رده‌های بلاروسی، روسی و چینی ذوالجناح، پیشرانه در پشت کابین قرار گرفته است.

ذوالجناح 5 محور داشته و راننده توان کنترل و گردشِ دو محور جلو و محور انتهایی آن را دارد. همچنین ذوالجناح از سیستم  CTIS به منظور بالابردن عملکرد فنی و تاکتیکی خود استفاده می‌کند.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یکبار هم وزارت دفاع بیاید و یک موتور خودرو فعلا سبک و بعد دیزلی سنگین طراحی و بسازد همه این ماشین های نظامی از موتورهای ساخت کشورهای خارجی استفاده میکند یا بومی شده آنها هستند یا خود اونا رو سوار میکنن رو این ماشین ها یکبار هم بیاین بدون اینکه از موتورهای دیگه استفاده کنین یا بومی شون کنین یک موتور خودرو کاملا کاملا کاملا واقعا ایرانی طراحی کنید
    چه دولتی چه نظامی میان موتور خودروهای دیگه رو میزارن رو یک ماشین با طراحی ظاهری که فقط اتاق ماشین رو طراحی کردن میگن ماشین کاملا ایرانی یا موتورش رو بومی یا ارتقایافته میکنن این که نشد ماشین کاملا ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا